Pokud zaměstnance nebaví práce samotná, ani sebelepší manažer zpravidla nic nezmůže. Naopak, i když pracovníka jeho činnost baví, může dříve či později spadnout do stereotypu, který ho připraví o motivaci. Na vině přitom nemusí být vykonávaná činnost, nýbrž “sterilní” pracovní prostředí. Přinášíme proto několik rad a tipů, jak lze udržet motivaci zaměstnanců a učinit jim práci zajímavější.
Bez dobrého šéfa jen těžko firma uspěje
Základní předpoklad pro to, aby zaměstnance práce bavila, tvoří fyzická a psychická zdatnost k dané profesi. Práce zároveň nesmí být příliš moc a zaměstnanec musí mít ze svého pohledu ideální podmínky pro její výkon. Pracovní činnost by měla být pravidelně proložena různými doplňkovými aktivitami. Aby zaměstnanec odváděl pro firmu to nejlepší, nesmí ztratit motivaci a mít pocit, že je úspěšný a doceněný. Motivace se dá oslabit, nebo posílit řadou věcí. Odborníci se shodují, že klíčovým prvkem je přístup a osobnost manažera (šéfa). Pokud je manažer přirozeným lídrem, umí pracovat s atmosférou v týmu. Umí vyhecovat a motivovat jednotlivce i tým jako celek, povzbuzovat ke spolupráci a zorganizovat práci tak, aby lidé brali úkol jako výzvu a pracovali proto, že je to baví a rozvíjí a nedělali to jen pro peníze,
vysvětlil pro server Podnikatel.cz Martin Hroch, senior manager firmy ManpowerGroup.
Čtěte také: Pět manažerských prohřešků, které zaměstnance připraví o chuť do práce
Peněžní bonus
Přestože charismatický lídr zmůže hodně, bez náležité HR politiky celé firmy nemá ani on šanci. Možností a konkrétních kroků, jak udržet a posílit motivaci zaměstnanců, existuje celá řada. Tím nejjednodušším a přitom stále účinným nástrojem zůstává finanční ohodnocení, kdy má zaměstnanec reálnou šanci získat za nadstandardní práci peněžní bonus. Uznání a pochvaly samozřejmě taky potěší, ale kterého pracovníka nenamotivuje příplatek k jeho pravidelné mzdě?
Interní soutěže
Ač nejsou využitelné ve všech oborech podnikání a u všech profesí, patří mezi úspěšné motivační nástroje různé interní soutěže mezi zaměstnanci nebo týmy zaměstnanců. Makléřské společnosti mohou například uspořádat soutěž pro jednotlivé pobočky, která získá nejvíce nových zákazníků. Ve výrobě zase týmy mohou soutěžit ve snižování zmetkovitosti. V obchodních týmech klienti často vypisují interní soutěže pro nejlepší prodejce o zajímavé ceny nad rámec běžných odměn, např. víkendový pobyt v evropském městě nebo wellness víkend pro 2 osoby, placený den volna pro vlastní potřebu, setkání či večeře se zajímavou osobností z oboru nebo s oblíbeným sportovcem či celebritou,
dodal David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International.
Nasazení zaměstnanců pomáhá podle odborníků rovněž skutečnost, když si mohou vybrat pracovní pomůcky dle svých preferencí a potřeb. Jedná se hlavně o telefon, notebook, ale i o software, nářadí nebo ochranné oblečení. Pro firmu to navíc nemusí znamenat nějaké obří náklady navíc. Může být definovaný rozpočet pro vybavení a v rámci něho se může zaměstnanec pohybovat,
upřesnil Martin Hroch, senior manager společnosti ManpowerGroup.
Čtěte také: Sedm rad, jak se chovat vůči zaměstnancům, aby chodili do práce s úsměvem
Pravidelné setkání vedení se zaměstnanci
Informovanost zaměstnanců o stavu firmy a dalším vývoji patří bezesporu mezi důležité prvky dobře fungujících společností. Součást těchto setkání by měly tvořit především tři věci. První z nich je zhodnocení právě uběhlého období. Zaměstnavatelé by tuto část měli spojit s oslavou dosažených úspěchů, případně s vyhlášením nejlepších týmů nebo jednotlivců. Druhý prvek, které by měl meeting obsahovat, je výhled do budoucna. Zaměstnanci potřebují vědět, co firma chystá, co plánuje a jak se to promítne do jejich pracovních povinností. Setkání vedení se zaměstnanci by v neposlední řadě mělo především probíhat zábavnou formou a být spíše než formálním společenským setkáním.
Teambuilding a podobné akce
Zvýšit motivaci a pospolitost pracovního týmu mohou také teambuildingové a různé podobné akce. Záleží však především na formě i způsobu realizace. Jak doporučují odborníci, neměl by chybět cíl akce, aby nezůstalo jen u pocitu účastníků, že si o víkendu zaběhali v přírodě a večer strávili se sklenkou alkoholu, nebo se jen celý den sedělo v sále a diskutovalo. Uvolňující aktivitou pro jednotlivce, tým nebo celou firmu může být tzv. Charitativní den, kdy se firma rozhodne podpořit účastí svých zaměstnanců akci, která pomáhá konkrétním lidem (seniorům, postiženým, nemocným, dětem, aj.) nebo zlepšením okolí (úklid po záplavách, práce se zvířaty, výstavba dětského hřiště, atd.),
doplnil serveru Podnikatel.cz David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International.
Pracovní kolečko
Zajímavým nástrojem, který pomáhá nováčkům v kolektivu, se stává krátké pracovní kolečko po jednotlivých odděleních. Tuto metodu využívají velké firmy, a to hlavně u svých trainee programů. Člověk se rychleji seznámí s celkovým chodem firmy, pozná práci nových kolegů a rychleji se adaptuje do nového prostředí,
uzavřel David Petrů.