Máte e-shop a trápí vás, že ve vyhledávání není vidět, přestože do online marketingu „šlapete“? Důvodem mohou být na první pohled drobné technické nedostatky, kvůli kterým ale není web dostatečně indexovaný. Čtěte, které chyby e-shopaři nejčastěji dělají.
Čtěte také: E-shop na vedlejšák může vydělávat, i když mu věnujete jen pár hodin denně
404 a soft 404
Stránky zrušené bez náhrady (kód odezvy 404) jsou velkým nešvarem e-shopů. K jejich vzniku dochází většinou při vyřazení produktu z nabídky a smazání jeho URL adresy. Základním pravidlem je, že jakékoliv URL adresy není možné prostě smazat, vždy je nutné vymyslet jiné řešení, jak je nahradit. Zvýšený výskyt zrušených stránek vracejících kód 404 oslabuje hodnotu webu v očích vyhledávače.
Dalším problémem mohou být tzv. soft 404. Zatímco pro uživatele je situace stejná jako v případě klasické 404 („Stránka nenalezena“ apod.), pro vyhledávače nikoliv. Soft 404 totiž vyhledávači vrací kód 200, tedy informaci, že stránka funguje normálně. To může tříštit hodnotu příchozích odkazů a oslabovat hodnocení vyhledávači, které k němu přihlížejí.
Čtěte také: 7 hlavních chyb, které e-shopy dělají při práci s daty o nákupech a zákaznících
Duplicitní obsah či hodně podobný obsah vznikající neošetřeným tříděním
Duplicity jsou v případě e-shopů vytvářeny neošetřenými různými cestami k produktům, ale setkáváme se zde s klasickými problémy neúmyslného výskytu stejné stránky na několika různých URL adresách. To ovšem v případě e-shopů s (deseti)tisíci produkty v nabídce může mít znatelně neblahý dopad, ve srovnání třeba s firemní prezentací o 10 stránkách. Na vině je často CMS, který může mít v tomto ohledu nedostatky.
E-shopy s velkým počtem produktů často doplácejí na neošetřený duplicitní obsah či obsah, který si je hodně podobný. K ošetření stránkování e-shopy často používají kanonizaci, což není úplně ideální řešení, ale na druhou stranu zase lepší řešení, než neošetřovat vůbec. Filtrování produktů by také mělo být ošetřené, pokud nám při zapínání filtrů vznikají duplicity. Pokud ovšem chceme získat více vstupních stránek, filtry produktů v URL adresách se dají vymyslet elegantněji a funkčněji, než parametrickými URL adresami a zákazem indexace v robots.txt.
Čtěte také: 5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem
Přesměrování kódem 302 P
Přesměrování zrušených URL adres kódem 302 namísto 301 je velkým nešvarem českých developerů. Zatímco uživatel rozdíl mezi těmito dvěma řešeními nepozná, pro vyhledávač je rozdíl zásadní. Přesměrování kódem 302 nebudou vyhledávače věnovat pozornost, protože se z jejich pohledu jedná o dočasné řešení a očekávají, že původní stránka bude obnovena. Větší počet 302 nebo přesměrování celého webu tímto způsobem při redesignu na nové URL může mít pro byznys neblahé důsledky, protože se můžete z výsledků vyhledávání prakticky ztratit.
Chyby v sitemapě
V případě e-shopu dvojnásob platí, že je třeba dbát na funkčnost a platnost souboru sitemap.xml. Sitemapa pomáhá vyhledávačům najít všechny pro vás podstatné stránky. Sitemapy by měly být pravidelně aktualizované (při každém přidávání či odebírání produktů z nabídky). Sitemapu je možné kontrolovat a testovat v GWT.
Čtěte také: 5 věcí, které zákazníka odradí od koupě v e-shopu, ačkoli už má zboží v košíku
Nesmyslné zákazy v robots.txt
U e-shopů se občas setkáváme s nesmyslnými či protichůdnými příkazy pro indexaci vyhledávači v robots.txt. Může to být důsledek nedotažených úprav na webu, kdy se na konci prostě zapomene daný příkaz zrušit. Proto je vhodné obzvlášť při úpravách soubor aktualizovat. Otestovat vliv souboru na konkrétní URL adresy je možné v GWT.