5 nejčastějších právních přešlapů začínajících podnikatelů

8. 8. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Začínající podnikatelé často podceňují právní stránku podnikání. Opakovaně se tak setkávám s některými chybami.

Jedná se například o špatně sepsané smlouvy nebo o podcenění zaměstnanecké agendy.

Čtěte také: Chcete rozjet vlastní podnikání? Čtěte návod, jak založit firmu krok za krokem

1. Volba formy podnikání

Při volbě právní formy často začínající podnikatelé řeší primárně jednoduchost založení a co nejnižší daně. Rozhodnutí, zda se do byznysu pustíte jako živnostník, společnost s ručením omezeným či zda např. koupíte již existující společnost, není radno podceňovat.

Zohlednit byste měli hned několik faktorů a hledat kompromis mezi minimalizací majetkových rizik, hledáním daňově efektivního modelu a vstupními náklady. Vždy zvažte podstupované riziko a jeho případné dopady a myslete už v tomto momentě taky na to, kam by mělo vaše podnikání směřovat v budoucnu. Jednotlivé varianty doporučuji konzultovat s účetním či daňovým poradcem.

Obzvlášť obezřetní byste měli být, pokud plánujete nákup již existující společnosti. U firem, které už v minulosti vykazovaly činnost, je velmi náročné především eliminovat riziko, že se společností přeberete také její závazky. Bez důkladného právního auditu se v tomto případě neobejdete. Nákup tzv. ready-made společnosti se může zdát jako rychlou a levnou alternativou, ale ani zde rizika při nákupu neomezíte na nulu. Pokud tedy nemáte pádný důvod kupovat již existující společnost, doporučuji založit firmu od nuly.

2. Smluvní dokumenty

Smlouva není nutně jen dokument s nadpisem „smlouva“. I vystavení objednávky a její potvrzení je uzavřením smlouvy. I ústní dohoda je smlouva. A co smlouva neuvádí, řídí se právními předpisy. Nejen začínající podnikatelé se často dostávají do potíží, když si toto neuvědomují.

Scénář je u spousty podnikatelů stejný. Obchoduje přece s Pepou, se kterým se zná, papíry nejsou potřeba. Smlouvy navíc stojí peníze, to se nyní nehodí, pořídí se, až „peníze budou“. A pokud je něco opravdu potřeba, „stáhne se to z netu“.

Reálně ale přitom potřebujete připravit pouze několik typů smluv, se kterými si ve většině případů vystačíte. Často stačí pouze smlouva se zaměstnanci, smlouva s dodavatelem a smlouva s odběratelem, nechte si je ale vždy sepsat přímo pro vaši firmu. Věřte, že půjde o investici, která se vám několikanásobně vrátí v podobě ušetřených peněz, času a nervů. Pamatujte ale na to, že takto připravené vzory smluv nelze používat bezhlavě v jakékoliv situaci, a vždy si předem vyhodnoťte, zda transakce, která se vymyká předchozím firemním aktivitám, ať již finančně nebo jinak, nevyžaduje jinou smluvní úpravu.

3. Neznalost všech povinností

Však víte – neznalost zákona neomlouvá. Ale ruku na srdce, kdo zná všech 15 000 předpisů, které náš právní řád obsahuje? I právníci mají v malíčku pouze část legislativy dle jejich specializace.

Specifické právní povinnosti, které se vztahují k vašemu oboru podnikání, doporučuji raději konzultovat s odborníkem. Zorientovat se v povinnostech, které máte jako podnikatel bez ohledu na obor, už je o něco jednodušší, přesto v nich spousta podnikatelů tápe. Které z nich nejčastěji opomíjejí?

Většina ještě jakžtakž zvládá daně a související závazky vůči finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně. Že ale se skončením účetního období vzniká také celé spektrum povinností vztahující se k uveřejňování dokumentů ve sbírce listin obchodního rejstříku, na to už pamatuje málokdo. Tyto povinnosti se týkají podnikatelů zapsaných v obchodním rejstříku, typicky tedy s.r.o. a a.s. Nejčastěji se zapomíná na účetní závěrku a tzv. zprávu o vztazích propojených osob. Do sbírky listin musíte ukládat i další dokumenty nesouvisející s účetním obdobím, např. aktuální znění společenské smlouvy. Za opomenutí těchto povinností hrozí citelné finanční sankce a v krajním případě by mohlo dojít až k zrušení společnosti.

4. Podcenění zaměstnanecké agendy

Pokud už dopředu víte, že na váš byznys nebudete stačit sami a budou se vám hodit extra zaměstnanci, co přiloží ruku k dílu, nepodceňte „papírovou“ přípravu. Vyhodnoťte si, jaký typ smlouvy se zaměstnancem podepíšete – dohoda o provedení práce či pracovní činnosti s sebou mohou nést oproti klasické pracovní smlouvě řadu výhod, mj. nižší odvody a daně. Tyto dohody se vám mohou líbit zejména, pokud ze začátku podnikání nemáte až tolik práce k delegování.

Pokud budete se zaměstnancem přesto uzavírat pracovní smlouvu, vězte, že méně je někdy více. Ve smlouvě vymezte druh práce, datum nástupu, místo výkonu, dobu trvání, případné souhlasy s pracovními cestami a pohotovostmi. Nezapomeňte na sjednání zkušební doby a zvažte, zda mzdu neurčit mzdovým výměrem. Výhodou mzdového výměru je totiž skutečnost, že jej zaměstnanec nemusí schvalovat – prostě mu výši mzdy jen oznámíte. Další kudrlinky ve smlouvě už pak zpravidla smlouvu upravují k vaší tíži.

5. Inspirace u jiných

Říká se, že jedním z předpokladů úspěšného podnikání je originální nápad. Nebo alespoň originální know-how. Dnešní doba však přeje všem podnikatelským nebojsům, a proto – než se pustíte do podnikání právě s vaší myšlenkou, ujistěte se, že „nelezete do zelí“ někomu, kdo tu byl s nápadem první a stačil si ho i rychle ochránit. Vyhnete se tak investici do něčeho, co vás místo výdělku může snadno přivést na mizinu.

Jak se tedy vyhnout budoucím kolizím? Nespoléhejte jen na Google, hledejte i v registrech Úřadu průmyslového vlastnictví. Na www.upv.cz najdete registry všech chráněných nápadů od technologických řešení po designové věci. To, že váš nápad zatím nikdo nerealizoval, ještě neznamená, že na něj už vaše konkurence nemá práva, byť by ležel „v šuplíku“ věčnost. Jakmile je nápad registrován u ÚPV, jste mimo hru.

skoleni_8_1

Odešli jste od předchozího zaměstnavatele nebo obchodního partnera s myšlenkou podnikat s jeho know how? Pozor na zneužití obchodního tajemství, snadno se můžete dostat na tenký led i z trestního hlediska.

Suma sumárum – právních zapeklitostí, které musíte mít (nejen) v začátcích na paměti, je celá řada a podcenit tuhle ne až tak zábavnou oblast podnikání se může ošklivě vymstít. A pokud se do toho přece jen chcete pustit bez právníků, nezapomeňte si všechno alespoň pečlivě nastudovat – projít byste si měli alespoň příslušné části občanského zákoníku, zákon o obchodních korporacích a také zákon o živnostenském podnikání.

Autor článku

Advokát v AK eLegal. Specializuje se na obchodní, insolvenční a trestní právo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).