Spotřebitelská organizace dTest na základě služby VašeStížnosti.cz,
prostřednictvím které se snaží napomáhat ke smírnému řešení sporů mezi spotřebiteli a podnikateli, vytvořila seznam pěti nejproblémovějších e-shopů začátku letošního roku, kdy se projevila také krize způsobená onemocněním covid-19.
Největší problém nastává u takzvaných zprostředkovatelských e-shopů. Tyto e-shopy pouze přeprodávají zboží od třetích stran (nejčastěji z Číny) a tvrdí, že jsou jen zprostředkovatelem, nikoliv prodávajícím. Takovým postupem krátí práva českých spotřebitelů, především právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů bez uvedení důvodu.
Psali jsme: Pozor na tzv. zprostředkovatelské e-shopy. V případě reklamace jste nahraní
Nejčastějšími problémy jsou u všech uvedených nedodání zboží nebo extrémní dodací doba v řádech týdnů či měsíců, komplikace s odstoupením od smlouvy či reklamací a nedostatky v informování spotřebitelů i v komunikaci,
uzavírá Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Psali jsme dříve: Tváří se jako český e-shop, ale pak přijde balíček z Číny. Co na to naše zákony?
Všechny se také intenzivně zapojily do obchodování s rouškami, respirátory, desinfekčními gely či dalšími ochrannými prostředky.
1. Skupina provázaných e-shopů
- Vevio.cz,
- Huglo.cz,
- Rivalenti.cz,
- Zizer.cz,
- Modelty.cz,
- Dresser.cz,
- Velomont.com
Jde o několik různých webů, všechny jsou provázané. Řada z nich v poslední době ukončila činnost, což ale nevymazalo stovky spotřebitelů, kterým dluží peníze. Provozovatelé těchto e-shopů se několikrát změnili, až zůstaly tři společnosti: Ropeta LTD se sídlem ve Spojeném království, Cupidi Bellator Holding & Co, s.r.o., a Aurora Ignite Devine & Co s.r.o.
Přečtěte si také: Nákup oblečení přes internet? Na obrázku módní kousek, v reálu kus hadru
2. Vsevakci.cz
Název e-shopu je skutečně příznačný, protože nabízí vše od kvetoucích živých kamenů, přes různé druhy oblečení a hodinek, až po led nástavce na vodovodní kohoutky. Není se proto co divit, že když přišla poptávka po rouškách, začal nabízet i je.
3. Postovnezdarma.cz
Obchod provozovaný společností Ateli, s.r.o., který láká už svou webovou adresou na poštovné zdarma, se v průběhu posledních týdnů sice v informování spotřebitelů o dostupnosti zboží zlepšil, avšak 140 stížností za letošní rok ukazuje, že si své povinnosti zcela svědomitě neplní.
4. Svetomat.cz
Pestrou nabídkou zboží všeho druhu se chlubí také Světomat provozovaný společností Hera Fashion Investment s.r.o. Že nákup designových roušek či ochranných masek neproběhne vždy bez problému, potvrzuje 53 stížností od začátku roku.
5. Shopolo.c
Na společnost MI SPORT d.o.o. ze Slovinska, která provozuje tento e-shop,
zaznamenává dTest stížnosti od roku 2019. Opravdu se „proslavila“ až v nedávné době, kdy zákazníkům nabízela New Antiseptic Hand Sanitizer, který měl být na bakterie a další mikroorganismy účinný z 99,9 %. Po zjištění, že se přípravek skládá převážně z vody, kapky peroxidu a vonné esence, se snažili spotřebitelé od smlouvy odstoupit, ale řadě z nich se to nepodařilo.
U každého e-shopu, obzvláště pokud se jedná o první nákup, doporučuje dTest spotřebitelům, aby si prověřili obchodní podmínky a samotnou společnost, která je uvedena jako provozovatel. Pokud nelze dohledat a ověřit identifikační číslo či kontaktní údaje, mělo by to být pro spotřebitele jasným signálem, aby nakoupili jinde,
upozorňuje Eduarda Hekšová.