5 oblastí, v nichž je možné vyjít v podnikání i z koronakrize opět silnější

22. 5. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Koronavirus zatřásl s byznysem nebývalou silou a má, a ještě bude mít, negativní následky. Zároveň je i krize v podnikání realita, která nese potenciál změny.

Vytipovali jsme pět oblastí, kde teď lze zapracovat na své podnikatelské síle. Patří mezi ně nejen tolik diskutovaná finanční rezerva, ale i otázka, kam růst.

Co se dozvíte v článku
  1. 1. Well-being aneb Máte rádi to, co děláte každý den?
  2. 2. Nový start aneb Jaké má vaše podnikání základy?
  3. 3. Finanční rezerva aneb Máte „vatu“?
  4. 4. Na velikosti záleží aneb Víte, jaká je pro vás správná?
  5. 5. Lidé uvnitř i vně aneb Komunikujete?

1. Well-being aneb Máte rádi to, co děláte každý den?

Máte rádi to, co děláte každý den? – ptají se Tom Rath a Jim Harter, autoři publikace Wellbeing: The Five Essential Elements, kterou na základě výzkumů vydala analytická a poradenská společnost Gallup (2010). Jejich otázka se vztahuje k prvnímu elementu well-being, kterým je podle nich kariéra.

Kladou však i další otázky na tělo. Máte ve svém životě silné vztahy a lásku? Jste hrdí na svou komunitu? Máte dobré zdraví a dostatek energie na to, abyste každý den mohli dělat to, co chcete? Máte dost peněz na to, abyste v životě mohli dělat to, co chcete? To jsou totiž dotazy, které se podle nich vztahují k dalším podstatným oblastem well-being: sociální oblasti, komunitě, v níž člověk žije, psychice a financím, které teď mnoho lidí v podnikání pálí.

I osobní odpovědi na takové otázky proto mohou být součástí pokoronavirové inventury, protože právě pocit pohody v mnoha případech značně utrpěl. A zároveň se mohou stát užitečnou navigací, kudy se posunout k pozici, v níž budou podnikatelé výhledově celkově zase spokojenější, odolnější a silnější.

2. Nový start aneb Jaké má vaše podnikání základy?

Nouzový stav zapůsobil jako ostré světlo halogenové lampy nebo náraz, který lidi vrátil k podstatě práce a samotným základům jejich podnikání. S prací na dálku se v některých firmách ukázalo, jak je možné práci radikálně jinak uspořádat. S nutností šetřit zase vyšlo na povrch to, co je pro dané podnikání skutečně podstatné, s čím stojí a padá a co jsou naopak zbytnosti, které si lze dovolit platit jen v nejlepších časech. Nebo kdo táhne za jeden provaz a kdo se jenom veze, když to jde.

Přístup přísně orientovaný na srdce byznysu, na jednoduchost, předestírají podnikatelé Jason Fried a David Heinemeier Hansson, zakladatelé firmy 37signals, od roku 2014 přejmenované na Basecamp, a to ve své knize Restart (Jan Melvil Publishing 2010). Plédují proti dlouhodobým plánům, které jsou pouhými odhady, co stojí na vodě, ve prospěch schopnosti chopit se příležitosti, která se právě objeví, a nutnosti dělat to, co má smysl teď. Doporučují soustředit se na to, co funguje, a na ostatní věci se vykašlat, nebýt marnotratní. A vědět, proč firma dělá, co dělá, jaký je její názor a na jakých neměnných hodnotách jádro jejího podnikání stojí. Jak dodávají, pro všechny firmy navíc nakonec platí stejná pravidla: Příjmy ke mně, výdaje ven. Vytvoříš z toho zisk, nebo jdeš pryč. Kdy jindy se vrátit ke kořenům a udělat si inventuru, když ne teď? O možnostech minimalismu v podnikání čtěte více v článku Minimalismus v podnikání – byznys, v němž méně je více.

3. Finanční rezerva aneb Máte „vatu“?

Finanční rezerva se stala za poslední dva měsíce jedním z nejskloňovanějších pojmů. Fakt, že podnikatelky a podnikatelé nemají finanční rezervu, jim v poslední době už mnohokrát někdo „omlátil o hlavu“. Naposledy třeba ministryně spravedlnosti Marie Benešová, která jim vzkázala, že pro případ, že má byznys stopku, mají mít v záloze „vatu“. Někteří rezervu měli a mají a jsou ve výhodě. Zároveň se ale ukázalo, jak je často podnikání křehké a že řada lidí v byznyse své příjmy a výdaje počítá z měsíce na měsíc. A může to mít řadu důvodů, od osobních priorit ve výdajích, až po nemožnost tvořit rezervy z nedostatečných příjmů. Bez kontinuálního přísunu zakázek a prodeje pak nemají kam sáhnout a brzy nepokryjí ani fixní náklady. Faktem je také to, že mnozí podnikatelé kvůli tvrdým omezením svou živnost přerušili. Čtěte o tom více v článku Koronavir nutí některé živnostníky přerušit živnost. Kde a kdy to musí hlásit?

Finanční rezerva vypadá trochu konzervativně, snad až staromódně, jako peníze ve štrozoku. Jenže v době, kdy se ekonomika zčásti zastaví, a s tím se rozvrátí i firemní cashflow, se ukazuje, že byznys je s finanční rezervou v těžších časech zkrátka silnější. Je na čase na ní zapracovat. Když se teď navíc podnikání zase rozjíždí s reálnou perspektivou, že letošní jarní zkušenost se může opakovat a nemusí být perspektivně jen ojedinělým extrémem.

4. Na velikosti záleží aneb Víte, jaká je pro vás správná?

Je jediným možným cílem růst ve velikosti a neustálé zvětšování firmy a expanze byznysu? Nebo je lepší růst v kvalitě, zůstat malí, ale reaktivní a flexibilní a soustředit se na udržitelnost, která není spojená s rozšiřováním teritoria, ale spíše s péčí (o přidanou hodnotu, o produkt, o vlastní lidi, o zákazníky, o životní prostředí, o vztahy v podnikání…)? Co je na tom špatného najít si správnou velikost a zůstat na ní? – ptají se Jason Fried a David Heinemeier Hansson. Být malí, štíhlí a neplýtvat, může být podle nich v podnikání dobrým cílem.

I teď se tedy nabízí příležitost zodpovědět si upřímně a bez předsudků otázku o vlastních preferencích v byznysu a vlastních mezích nebo vizích růstu, které jsou spojené s tím, v jaké velikosti byznysu jsou podnikatelka nebo podnikatel nejsilnější. A to třeba i v tak náročné době, jaká je teď.

MM 25 baliček

5. Lidé uvnitř i vně aneb Komunikujete?

Komunikovat se zákazníky je v krizových časech klíčové. Stejně jako komunikace s vlastními lidmi. Pokud lidé z byznysu mluví o tom, co jim pomohlo nouzovým stavem a omezeními projít, nezřídka zmiňují komunitu, kterou kolem sebe mají. Na jedné straně zaměstnankyně a zaměstnance, kteří v náročné době dělají pro firmu to nejlepší, co mohou. Na druhé straně zákaznice a zákazníky, kteří si oblíbili jejich práci, značku, produkty, služby a ve složité době je nenechali padnout. Vyjadřovali jim podporu a hlavně nakupovali online, pokud to bylo možné. Čtěte o tom více také v článku OSVČ a malí podnikatelé hledají urputně řešení, aby stav nouze vůbec přežili.

Když společnost Ipsos udělala aktuální výzkum pro profesní organizaci PR Klub, kde zjišťovala, jak firmy nyní naloží s financemi na komunikaci, ukázalo se, že právě interní komunikace patří mezi oblasti, kam podniky chtějí výhledově nalévat větší peníze. Intenzivní komunikace s vlastními lidmi je totiž pro firmy v době změn zásadní. Zhruba před 10 až 15 lety byla interní komunikace popelkou, dnes bez diskuse patří mezi stěžejní disciplíny public relations, řekl k tomu předseda Výkonného výboru PR Klubu Pavel Vlček. Pokud se tedy nyní ukázalo, že jsou ve firmě v interní komunikaci rezervy, je na čase ji zlepšit, i když jde o podnik, který své lidi spočítá na prstech jedné ruky. Přesto, nebo právě proto, jsou pro ni klíčoví, stejně jako zákazníci z vnějšku.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).