Chcete začít podnikat a zvažujete, v jakém oboru máte největší šanci na úspěch? Dejte si především pozor na módní vlny a přehnaný optimismus, který stál už za nejednou podnikatelskou tragédií. To, že někdo slaví v nějakém oboru úspěch, ještě neznamená, že peníze v něm vyděláte i vy. Server Podnikatel.cz proto vybral 5 oborů, na které jako perspektivní v současnosti raději zapomeňte.
Slevové servery
Jednou za čas se vždy objeví nový (nebo z ciziny převzatý) podnikatelský nápad, který po úspěchu první vlaštovky logicky odstartuje vlnu „pronásledovatelů“. Problémem těchto následovníků je však to, že velká část z nich přichází se svým projektem až s křížkem po funuse. Zpravidla zprovozní svojí verzi podnikání v daném oboru ve chvíli, kdy začíná být odvětví předimenzováno a oni reálně nemají šanci na dlouhodobý úspěch. Před očima však tito podnikavci mají ziskové výsledky prvních průkopníků, kteří ovšem byznys spouštěli za zcela jiných podmínek, rozložení na trhu a zájmu zákazníků.
Ukázkovým příkladem takového druhu podnikání jsou slevové servery. Ještě před několika měsíci se psalo, že slevových serverů existuje kolem sta. V současnosti se již hovoří o několika stovkách a další stále přibývají. Do oboru se navíc pustili i velcí internetoví hráči, kteří mají v zádech kromě financí i portály disponující obrovskou návštěvností. Přesto ani tito giganti se svými slevoservery úspěchy zrovna neslaví. Stačí se podívat na počet prodaných kuponů u jejich nabídek, které málokdy překročí pár desítek. O malých živnostnících, kteří v mystickém opojení spustili svoji slevoverzi v poslední době, ani nemluvě. Pokud jste tedy drobný podnikatel, který hledá obor, kde by mohl začít, na slevové servery raději zapomeňte. Čtěte více: Hlavní rada při zakládání nového slevového serveru? Nezačínejte
Prodej potravin
Další oborem, kde kvůli těžké konkurenci máte jen malou šanci uspět, tvoří obchody s potravinami. Z jedné strany vás drtí supermarkety, kterým nemůže cenově konkurovat prakticky žádný malý podnikatel, na druhé straně sítě menších obchodů těžící z dlouhé otevírací doby a šikovné lokace. Aby toho nebylo málo, tak zbylou část trhu maloobchodu s potravinami (respektive ovocem a zeleninou) obsadila vietnamská menšina, které mají problém konkurovat i zmiňované řetězce menších prodejen.
Navíc se tyto skutečnosti netýkají už pouze velkých měst. Vietnamci se dostali už i do středních obcí i vesniček, kde pomalu vytlačují místní konzumy. Pracovitost, otevřeno i o víkendech od brzkých ranních hodin až do noci a marže na minimu. Všechny tyto prvky se vážou k vietnamské komunitě, která už dávno nestaví svoji podnikatelskou činnost na prodeji padělaného oblečení z Číny. Začínat proto v současnosti v oboru prodeje potravin je holá sebevražda. Čtěte více: Supermarkety žárlí na Vietnamce, proto hází špínu
Doprava
Mezi obory, které nelze v současnosti pro start podnikání doporučit, se řadí i doprava. Právě oblast dopravy a logistiky totiž patří v Česku k nejrizikovějším. Podle sektorové analýzy agentury ČEKIA z počátku tohoto roku hrozí v oblasti dopravy krach každé čtvrté firmě. Problémy potvrzují i lidé z oboru, kdy například sdružení ČESMAD odhaduje, že jenom v loňském roce zkrachovalo 10 až 20 % dopravních firem. Zbylí podnikatelé pak většinou museli využít všechny možné rezervy, jelikož ceny spadly pod reálnou úroveň a mnohdy tak dopravci fungovali pod náklady.
Podle odborníků je obor dopravy riskantní hlavně v období hospodářského poklesu, kdy se v něm o to více negativně projevuje kombinace nízkých marží a značných fixních nákladů. Dopravce navíc dále postihly různé legislativní změny a zvýšení poplatků a daní. Stačí si vzpomenout na kontraproduktivní zvýšení spotřební daně z pohonných hmot či na mýtné. Rizika podnikání v dopravě se však netýkají pouze České republiky, v podstatě ve všech evropských ekonomikách se oblast dopravy řadí mezi nejvíce problematické. Čtěte více: 5 mýtů o českých podnikatelích, který je podle vás nejčastější?
Zemědělství
Podobně jako dopravě se pokud možno vyhněte také podnikání v zemědělství. Jak vyplývá z odborných analýz, činnost v zemědělství si v oblasti rizika příliš nezadá s dopravou. Evropské zemědělství jako celek ztratilo konkurenceschopnost v podstatě již dávno a při životě ho drží především systém nákladných dotací. Česko jako „novou“ zemi EU navíc stávající pravidla společné zemědělské politiky znevýhodňují a myslet si, že díky dotacím jde o jednoduchý a pohodový byznys, je značně naivní.
Pokud však přesto chcete ve farmářském sektoru začít podnikat, zaměřte se spíše na farmářské trhy, které se těší stále větší oblibě. V tomto případě se však většinou nejedná o plnohodnotný byznys, ale spíše o přivýdělek či o další distribuční kanál. Stejně tak se dá zvážit podnikání v oblasti biozemědělství, jehož produkty se Češi již naučili pravidelně odebírat vyhledávat a které navzdory konkurenci stále nabízí jistý prostor pro realizaci. Čtěte více: 5 nejvýznamnějších českých podnikatelů v historii
Pohostinství
Sen mnohých mladistvých „vlastnit hospodu“ se v případě realizace může rychle změnit v noční můru. Nutno přiznat, že Češi budou asi vždy národem, kterému bude časté posezení v restauracích vlastní. Stavět však podnikání na tom, že s minimální námahou a náklady budete mít vždy dostatek zákazníků, se už mnoha restauratérům stalo osudným. Ani v dennodenně narvaných restauracích nejde o milionové zisky a řada z nich podniká doslova na hraně výdělečnosti. Pokud plánujete otevřít restauraci, musíte do začátku počítat s poměrně velkými investicemi a především s pravidelnými fixními náklady. Mnoho pohostinství se proto dostalo do kladných čísel až po několika letech fungování.
V případě „knajpy“ navíc hraje velkou roli umístění a také povaha obsluhy. Je až k pláči, kolik hospodských či číšníků nemá rádo kontakt s lidmi, chovají se nepříjemně a arogantně a přesto si myslí, že vydělají v sektoru pohostinství těžké peníze. Pokud si toto majitel neohlídá a nevěnuje dostatečnou pozornost výběru personálu, může se dostat do potíží, jejichž následky nepůjde v některých případech už ani napravit. Zákazník má totiž hlavně ve městech nespočet možností, kam zamířit jinam a buďte si jistí, že v případě nepříjemného chování obsluhy se k vám nevrátí, i kdybyste dělali ty nejlepší bifteky na světě. Čtěte více: 7 oborů podnikání s nejhorší pověstí