Přestože se platební morálka tuzemských společností zlepšuje, některé firmy si stále s dobou splatnosti hlavu nelámou. Nezřídka se též stává, že faktury odběratelé vůbec nezaplatí. To však může mít negativní dopad na cash-flow firmy a vůbec na celé její hospodaření. Zeptali jsme se proto pěti podnikatelských matadorů, jakým způsobem se snaží snížit na minimum množství neproplacených faktur.
Průměrná doba zpoždění činí 11 dnů
Platební morálka českých firem se dlouhodobě řadí mezi nejhorší v regionu střední Evropy. Poslední data ale naznačují, že dochází k zlepšení. Aktuálně dosahuje průměrné zpoždění plateb hranice 11 dnů po splatnosti. Oproti rokům 2008 až 2010 se jedná o polovinu kratší dobu. Vyplynulo to analýzy platební morálky firem, kterou před dvěma týdny zveřejnila poradenská společnost Bisnode.
Analýza dále ukázala, že pouze třetina faktur je zaplacena včas. Nejvíce, celkem 58 % faktur, bývá zaplaceno do 30 dnů po splatnosti. 4 % faktur splatí odběratelé do 60 dnů a 5 % později. Nemalé rozdíly panují mezi jednotlivými obory. Nejlépe si stojí firmy ve zdravotnictví a školství, které platí v průměru 6 dní po splatnosti. Na druhém konci pomyslného žebříčku stojí naopak stavební a dopravní firmy. Zde se faktury hradí v průměr 20 a 16 dnů po splatnosti. „Platební morálka firem v Česku se v posledních letech zlepšuje. Roste podíl faktur zaplacených včas a současně klesá průměrné zpoždění plateb vyjádřené ve dnech po splatnosti v rámci celé ČR. Zlepšení platební morálky podnikatelských subjektů je odrazem oživování tuzemské ekonomiky,“ komentovala analytička Bisnode Petra Štěpánová.
Čtěte více: Platební morálka firem se zlepšuje. Problém je s dopravou a stavebnictvím
Matadoři radí, jak snížit množství neproplacených faktur
Pozdě zaplacené nebo dokonce neproplacené faktury se mohou negativně odrazit na vašem podnikání. Přečtěte si proto rady zkušených podnikatelských matadorů, jak se oni snaží eliminovat riziko neproplacených faktur na minimum.
Otázka: Jakým způsobem se snažíte snížit na minimum množství neproplacených faktur?
Dalibor Dědek, majitel společnosti JABLOTRON
Jablotron v podstatě nemá neplatiče. Naší výhodou je, že neděláme ojedinělé prodeje neznámým odběratelům, ani nemáme žádného klíčového odběratele, který by s námi mohl dělat, co si vzpomene. Prodáváme velmi široké síti certifikovaných montážních firem a odběratelů, kterou jsem si vychovali nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí. Pokud se někdo nový chce zařadit mezi naše odběratele, platí nejprve předem a až když prokáže, že je schopen pravidelných odběrů a nemá problémy s placením, tak teprve získá možnost odebírat na fakturu. V případě, že někdo z naších zavedených odběratelů nezaplatí opakovaně včas, musí znovu projít tímto výchovným kolečkem. Život nás naučil, že je lépe prodat méně, než abychom prodávali bezhlavě všem, kteří chtějí výrobky.
Luboš Plotěný, spolumajitel agentury Dobrý web
Okamžitě po splatnosti posíláme vřelé připomenutí, že faktura je po splatnosti s prosbou o její uhrazení. V případě, že máme jistotu, že zodpovědná osoba o pohledávce ví a zaplacení stále nepřichází, není příliš funkční další zdvořilé urgování a domlouvání nového termínu proplacení. Reagujeme proto důrazněji tím, že pozastavíme veškeré práce a zároveň upomínáme oficiální písemnou výzvou s vyčíslením úroků z prodlení. Pokud ani v takovém případě nedojde k vyřešení, musí nastoupit právní cesta – v prvním kroku oficiální předžalobní upomínka od našeho právního zástupce. Tímto způsobem se nám drtivou většinu pohledávek daří mít splacenou do maximálně do několika týdnů po splatnosti.
Pavla Břečková, spolumajitelka a ředitelka pro obchod firmy AUDACIO
Každý obor funguje trochu jinak a též nástroje se pak liší. V divizi stavebnictví se potýkáme s pokleslou platební morálkou poměrně často, a to napříč Evropou, zatímco například v divizi autoprůmyslu je tato věc o poznání kultivovanější. Vždy však funguje důslednost v celém procesu, prověřením bonity klienta počínaje a pravidelnou kontrolou pokračujíce. Inkaso je i jedním z kritérií hodnocení úspěšnosti našich obchodníků. Z konkrétních nástrojů se osvědčuje například důsledné „obtěžování dlužníka“ aktivní komunikací, předkládáním sjetin dluhu, pravidelném informování o vývoji dluhu, až například po zastavení dodávek v sériové výrobě. Účinný, ale nikoliv levný, je faktoring, který někdy funguje i z hlediska zachování „dobrých vztahů“ se zákazníkem-dlužníkem, protože dluh vlastně nevymáháte vy jako dodavatel. A protože byznys je primárně o vztazích, je nutno často individualizovat co, kdy a jak použít.
Jindřich Šaur, majitel společnosti ACMT
V některých oborech to pravděpodobně není možné, ale pokud to lze, vybírejte si klienty. Navazujete-li s někým spolupráci, dobře si jej prověřte a nebojte se některé klienty zdvořile odmítat. Nejlepší zdroj nových klientů jsou vaši stávající zákazníci. Jsou-li s vámi spokojeni, rádi pomohou nějakému svému kamarádovi tím, že mu doporučí vaše služby. Naše společnost rozšiřuje svou klientskou základnu výhradně na základě doporučení stávajících klientů. Pokud bychom byli okolnostmi donuceni přijmout “cizího” klienta, snažili bychom se dodržet tři body – uzavřít dobrou smlouvu, pro dodávky zboží v maximální míře využít zálohové faktury a ve službách používat měsíční cyklus úhrady paušálního poplatku.
Magdalena Čevelová, marketingová “čarodějnice", poradkyně a lektorka
Neproplacené faktury příliš často nezažívám. Přičítám to jednak mým skvělým klientům, jednak nastavení, které něco takového v podstatě neumožňuje. Jednorázové konzultace a workshopy se u mě platí předem na účet nebo hotově na místě. Zpětné faktury vystavuji jen klientům, se kterými máme vztahy založené na důvěře a dlouhodobé spolupráci.