5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem

12. 9. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Pořád platí, že obsah je „až“ na prvním místě. E-shopy na to však mnohdy zapomínají. Známe 5 chyb, kterých se v souvislosti s obsahem nejčastěji dopouštějí.

E-shopy občas stále zapomínají na okřídlenou větu, že obsah je král. Můžete mít online obchod sebevíce “vypiplaný”, můžete mít nainvestovány desetitisíce korun do reklamy, můžete mít sebelepší produkty a služby, a přesto bez kvalitního obsahu neuspějete. Zeptali jsme se odborníků na nejčastější chyby, které e-shopy v souvislosti s obsahem dělají.

Čtěte také: Kdy se hodí různé druhy online reklamy? Připravili jsme e-shopům rychlý souhrn

Chyba č. 1: E-shop nemá žádné či lživé popisky zboží

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

V e-shopu nezapomínejte na obsah.

Ač se to může zdát až neuvěřitelné, stále se najdou e-shopy, které nemají u prodávaného zboží žádné popisky. Samy sebe tím však degradují na pouhý katalog zboží, kde jediným jejich tahákem zůstává cena. Takovýto obchod však nemá šanci, jelikož absencí popisků nutí své návštěvníky hledat informace u konkurence. Ještě větší hřích pak tvoří lživé popisky zboží či služeb. Možná za pomoci přikrášlených informací přimějete uživatele k jednorázovému nákupu, nečekejte však, že se vám obelhaný zákazník vrátí. Naopak vám může svými negativními (a navíc pravdivými) recenzemi značně uškodit.

Chyba č. 2: Použití popisků jen od výrobců nebo dodavatelů

E-shopaři jsou často líní či prostě jen zaneprázdnění, aby vytvořili u zboží vlastní popisky. Místo toho tak využijí popisky od výrobců nebo dodavatelů. Jenže takové popisky se nejspíš zobrazují na dalších e-shopech, což nemá smysl pro zákazníky ani z pohledu náležitelnosti stránek (SEO). Dalším problémem bývá kvalita oficiálních popisků. Všechny produkty líčí jako nejnovější, nejskvělejší a nejúžasnější řešení všech problémů světa. Zákazníci ale nečtou prázdné bláboly. Doporučuji vytvořit popisky alespoň k nejdůležitějším produktům na základě osobní zkušenosti. Autor by měl mít možnost produkty vidět, osahat a vyzkoušet, upřesnil Jan Ambrož, Senior Content Strategist & Copywriter agentury Dobrý web a lektor školení obsahové strategie a content marketingu.

Čtěte také: 5 věcí, které zákazníka odradí od koupě v e-shopu, ačkoli už má zboží v košíku



Chyba č. 3: E-shopy popisují, místo aby vyprávěly 

Na stránkách produktů lze mnohdy nalézt pouze tvrdá data – rozměry, funkce, vlastnosti. Zákazníkovi-laikovi však takovéto popisky příliš nepomohou, protože je neumí interpretovat. Zákazníci ocení také osobní zkušenost, doporučení, srovnání, příklady využití nebo třeba upozornění na nástrahy. To se týká i produktových fotografií, pokud jsou foceny v umělém prostředí bez kontextu – zákazníci produkty používají doma či venku, nikoliv ve fotoateliéru. K čemu je malý obrázek lavičky na bílém pozadí, když nevidíte, kolik lidí se na ni na zahradě pohodlně vejde? doplnil serveru Podnikatel.cz Jan Ambrož.

Chyba č. 4: E-shopy nemluví jazykem svých zákazníků

S předchozí chybou úzce souvisí i další. Jedná se o ignoraci cílové skupiny, respektive jazyka, který používá. Jiné termíny používají IT specialisté a jiné maminky na mateřské. Každá cílová skupina má svůj jazyk a e-shop by se tomu měl svým obsahem přizpůsobit. Stejně tak existují výrobky, u nichž se dá předpokládat, že lidé nebudou “správný” název znát a budou se jej spíše snažit opsat. Řekněme, že hledám „tyč na selfie“. To je taková ta tyč, která se připevní na mobil nebo fotoaparát a umožní vám vyfotografovat se z větší vzdálenosti. Určitě je pro to nějaký odborný název. Ale mnoho zákazníků bude hledat „tyč na selfie“ nebo nějaký podobný vyraz, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Robert Němec, majitel a ředitel digitální agentury RobertNemec.com.

Když budete hovořit jinak, než hovoří vaši zákazníci, nebudete si rozumět a uživatelé se budou bát u vás něco koupit, aby neudělali chybu. Základem zůstává zjistit, jakým jazykem vaši zákazníci hovoří. Když naše agentura připravovala obsah pro jednoho operátora, zjišťovali jsme, jaké výrazy lidé zadávají do interního vyhledávače na daném webu. Podle toho jsme věděli, jaká slova lidé používají a co potřebují zjistit, dodal Robert Němec.

Čtěte také: 7 častých mýtů, které panují okolo SEO pro e-shopy


Chyba č. 5: E-shopy řeší pouze texty po produktové stránce

V neposlední řadě zapomínají internetoví obchodníci na skutečnost, že kvalitní obsah se nemá týkat pouze zboží. Nákup totiž nezačíná ani nekončí na produktové stránce. Obsah promlouvá k zákazníkům v každém momentu nákupního procesu. Ovlivnit je mohou nevlídné texty u formulářů před objednávkou, texty na tlačítku, chybové hlášky nebo potvrzovací e-mail, upozornil pro server Podnikatel.cz Jan Ambrož, Senior Content Strategist & Copywriter agentury Dobrý web a lektor školení obsahové strategie a content marketingu.


E-shopy by se proto měly věnovat veškerému obsahu, který nabízí. Zároveň by se obchodníci neměli bát nabídnout na stránkách autentické názory jiných zákazníků, reference, diskuse a hodnocení. Lidé je totiž milují a často je přesvědčí k nákupu spíše než “suchý” produktový popisek. Mysleme i na to, že nákupní cyklus může být rozmanitý. Obsahem je možné podchytit zákazníky ještě před nákupem – třeba blogem, návody, poradnou, produktovým průvodcem nebo na sociálních médiích, konkretizoval Jan Ambrož.

Obsahové chyby se nevyhýbají ani firemním webům

Obsahové přešlapy se ale netýkají jen e-shopů. Řadu chyb lze napáchat i na firemních webech. Ačkoli se “obyčejné” internetové stránky liší od e-shopů v řadě věcí, v případě obsahových chyb je řada věcí podobná. Podle Zbyška Nádeníka, webdesignera a webového konzultanta, se firmy nejčastěji dopouští na svých webech, co se obsahu týče, těchto chyb:

  1. Lživý, neúplný či okopírovaný obsah
  2. Obecné texty
    Myslete na svoji cílovou skupinu, když texty píšete. Zcela jinak budete popisovat kalhoty pro teenagera a pro 50letého tatínka od rodiny.
  3. Malá důvěryhodnost obsahu
    Napsat, že váš produkt je super a nejlepší, umí každý. Ale podložit toto tvrzení certifikáty, uživatelskými recenzemi, hodnocením nebo odkazy na recenze na produkt na jiných serverech – to je daleko lepší cesta, jak lidi přesvědčit.
  4. Graficky neupravený text
    Používejte nadpisy, tučné texty, seznamy. Ať text vypadá tak, že jej bude mít zákazník chuť číst a ne jako jeden dlouhý nudný odstavec.
  5. Pravopisné a stylistické chyby
    “Věřyli biste my, kdybich vám na webu prodával super slewňený produkty tímhle jazikem?”

Čtěte také: 7 trendů, které se v poslední době prosazují na firemních webech

3 rady Roberta Němce, jak obecně postupovat při tvorbě obsahu

  • Uvažujte jako váš zákazník

Základem tvorby obsahu je přemýšlet, jak pomoci zákazníkovi vybrat si a užívat produkt. Ptejte se, jaký obsah vaši zákazníci rádi konzumují. Na základě toho jim obsah vytvořte a do něj umístěte lákadla na vaše produkty.

  • Mluvte jazykem svých zákazníků

Zákazníci velmi často neví, jak se daný produkt jmenuje – a pojmenovávají si je po svém. A přesně tyto výrazy je potřeba objevit a pak podle nich produkt, minimálně alternativně, pojmenovat. Protože přesně tak ho budou zákazníci hledat, ať už ve vyhledávači nebo na vašem webu.

  • Tvořte obsah, který sníží nároky na vaše zákaznické oddělení

Čím lepší a kvalitnější obsah vytvoříte, tím méně bude upřesňujících dotazů na vás či na vaše zákaznické oddělení. Nebude-li zákazníkovi něco jasné po nákupu a nenajde-li jasné informace na vašem webu, bude vám volat a psát, což vás bude stát čas a peníze. Věnujte proto spíše čas přípravě obsahu, než abyste pak museli trávit hodiny odpovídáním na dotazy, kterým lze kvalitními texty předejít.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).