V mobilní verzi e-shopu se dá napáchat řada chyb. Zatímco v některých případech jde o drobnosti, v jiných případech jde o fatální přešlapy, které váš online obchod učiní na smartphonech a tabletech nepoužitelný. Dejte si pozor především na těchto 5 pochybení.
Hlavní chyby mobilních verzí e-shopů
Největší chybou, kterou můžete udělat, samozřejmě je, pokud žádnou mobilní verzi vůbec nemáte. Jestliže se na mobilní verzi chystáte, především pečlivě vybírejte developera. O většinu nedostatků by se měl postarat právě on.
Čtěte také: 7 základních prvků, bez kterých se neobejde žádná mobilní verze e-shopu
1. Jen responzivní design, ne obsah
První rada je obecná. Dejte si pozor na pouhý responzivní design, tedy, že se e-shop „jen“ “ přizpůsobuje velikosti zařízení a obsah webu zůstává i na mobilu totožný jako na desktopu. E-shop pak v takovém případě zpravidla působí na smartphonech nepřehledně (v závislosti na desktopové verzi webu) a část obsahu se mobilním zákazníkům zobrazuje zbytečně.
Mnohem přívětivější formou je mobilní verze, která je ušitá smartphonům na míru. Webová stránka je u mobilní verze optimalizovaná pro mobilní telefony a tablety. Typicky stránka běží odděleně na doméně http://m.e-shop.cz. Existují nástroje, které dokážou spravovat obě verze z jednoho místa. Díky menší datové náročnosti má oproti responzivnímu webu rychlejší načítání,
vysvětlil pro server Podnikatel.cz Michal Mašek z agentury Dobrý web.
2. Pomalé načítání e-shopu
Častou chybou, která odradí naprostou většinu zákazníků, je již zmíněné pomalé načítání stránek. Jak doplnil Michal Mašek z agentury Dobrý web, pokud se stránky nenačtou do 4 vteřin, odejde 1 návštěvník z 10. Pokud do 10 vteřin, tak zůstane jen 1 ze 4. Ačkoliv každý průzkum ukazuje něco jiného, vždy je v nich jasně napsáno, že dlouhé načítání vás stojí čtenáře či zákazníky. Navíc existuje i studie, která bere v potaz aktivitu. Ti, kteří odchází jako první, jsou často právě ti, kteří spontánně sdílí to, co se jim líbí, na sociálních sítích. O ty je rozhodně škoda přijít,
upozornil Mašek.
I když tam máte spoustu hezkých obrázků, o které se chcete se zákazníky podělit, do mobilní verze e-shopu všechny opravdu nedávejte. Buďte si jistí, že pokud bude muset zákazník stahovat na vaší mobilní verzi e-shopu spoustu zbytečných dat, přijdete o něj dříve, než se mu stihne načíst stránka. Odborníci se shodují, že u mobilní verze e-shopu není nic horšího, než pomalé načítání stránek. Vyvarujte se tak zbytečných grafických prvků a rušivých elementů.
3. Velké množství desktopových funkcí e-shopu
U mobilní verze e-shopu rozhodně neplatí, čím více, tím lépe. Ba naopak by se dalo říci, že čím méně, tím lépe. Některé prvky z mobilní verze určitě vynecháte. Zbytečné je mít v mobilní verzi například funkci porovnávání zboží, přihlášení, registraci či vyskakovací pop-up okna při přidání zboží do košíku nebo při prohlížení obrázků. To jsou funkce, které nebudou zákazníci postrádat a naopak jim ulehčí pohyb na e-shopu,
komentoval pro server Podnikatel.cz Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect, podle kterého by též nemělo jakékoli menu čítat po rozbalení více položek, než kolik se jich vejde na šířku a výšku displeje.
4. Malé písmo, malá tlačítka a malé obrázky
Podle Marka Kršky se e-shopy stávají na mobilním telefonu nepoužitelnými i kvůli nevhodně zvolené velikosti písma či obrázků. Pokud není text čitelný, musí se zoomovat, zákazníka nutíte do zbytečného kroku navíc a ztrácí se i přehlednost. Jak radí Michal Mašek z agentury Dobrý web, ideální šířka řádku pro mobily je okolo 50 znaků a řádkovaný proklad 1,8. Stejně tak pozor na malá tlačítka a na nedostatek prostoru mezi jednotlivými tlačítky. Problém je, když my „tlustoprsťáci“ neklikneme na první dobrou. Chybou jsou také malé náhledy produktů, které způsobují dezorientaci. Zákazník raději koupí stejný produkt jinde, kde se cítí komfortněji ve smyslu jeho vizuální prezentace,
dodal Mašek.
5. Složité vyplňování kontaktního formuláře
Nezřídka se stává, že zákazník sice nemá problém dostat se na e-shop a vybrat si zboží, ale nákup nedokončí kvůli nesmyslně koncipovanému kontaktnímu formuláři. Jak spolehlivě přijít o zákazníka, který u vás chce nakoupit, je nabídnout mu desetikrokový nákupní košík a požadovat po něm vyplnění titulu, data narození a pohlaví. Složité vyplňování kontaktního formuláře při dokončení objednávky bývá nejčastějším důvodem nedokončení objednávky přes mobilní zařízení,
potvrdil serveru Podnikatel.cz na závěr Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.