Udělat dobrou reklamu či správně vést marketingovou komunikaci není tak lehké, jak se leckdo může domnívat. Mezi klíčové faktory patří výběr slov a vět. Přinášíme výběr pěti sloganů, které v reklamě rozhodně nepoužívejte.
1. Jsme nejlepší v oboru
Sebevědomí se určitě řadí mezi důležité vlastnosti, mělo by se však projevovat hlavně činy a ne jen obecným vychvalováním se. Nadměrné chvástání o tom, jak je jeho firma skvělá, by podnikatel v reklamě a marketingu neměl používat. Zanikne to totiž v záplavě chlubení konkurentů a zákazníci už na to jsou imunní,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Ivo Toman, který se věnuje marketingové psychologii.
Prohlášení typu “Jsme nejlepší v oboru” či “Lepší firmu neseženete” s sebou navíc nesou několik problémů. Předně, kdo a jak definuje obor, ve kterém se považujete za nejlepší? A za druhé, kdo posléze určil, že jste v daném oboru nejlepší? Vy sami? Pokud máte výsledky a úspěchy, popište je a buďte konkrétní. Zákazník nepotřebuje, abyste byli nejlepší, ale abyste nejlépe splnili jeho potřeby.
Čtěte také: 5 slov, na která se zákazníci chytají jako mouchy na lep
2. Nabízíme unikátní technologii nebo máme exkluzivní nabídku
Podobně jako v předchozím případě platí, že obecné chvástání vám zákazníky nepřivede. V současnosti, kdy se navíc ve většině oborů setkáte s velkou konkurencí, jen stěží opravdu budete celkově unikátní. Zákazníkům místo své exkluzivity raději sdělte, v čem přesně jste lepší než konkurence a co nabízíte navíc než firma o ulici vedle.
Řada firem se ráda pochlubí oceněními v různých anketách a soutěžích. Dříve, když podobných anket bylo poměrně málo, mělo umístění “na bedně” určitě váhu. V dnešní době, kdy se s anketami doslova roztrhl pytel, už skoro každá firma, s jistou mírou nadsázky, disponuje nějakým tím titulem. Zákazníci proto už ocenění jako “Zedník roku 2010” či “2. místo v soutěži Milý lichvář” víceméně ignorují.
3. Zaměřujeme se na zákazníka
Ne snad, že by zaměření na zákazníky bylo špatné, opět se ale jedná o frázi, která má navíc patřit mezi samozřejmosti. Skutečnost, že některé firmy považují zákazníka a jeho potřeby za nepodstatné, neznamená, že zákazníka zaujme, když mu řeknete, že se na něj zaměřujete. Mezi řádky totiž sdělujete, že za svoji hlavní přednost považujete věc, kterou zákazník považuje za základ, ze kterého by měl každý podnikatel vycházet.
Pokud sloganem “Zaměřujeme se na zákazníka” chcete říci, že poskytujete více služeb než konkurence, buďte zase konkrétní. V čem jste více zaměření na zákazníka? Dodáváte zboží do 24 hodin? Máte otevřeno non-stop? Odpovídáte na dotazy do hodiny? Zdarma rozvážíte zboží mimo Prahu? Na zavolání zákazníka přijedete ještě ten stejný den? Tyto otázky lidi zajímají a takovouto nabídkou můžete zaujmout. Přestaňte se “zaměřovat na zákazníka” a zaměřte se na jeho potřeby.
Čtěte speciál Marketingové tipy
4. Co se stane, když smícháte špenát a dynamit? (a další záměrně kuriózní titulky)
Pokud si zaplatíte za reklamu, zajisté chcete, aby zasáhla co nejvíce lidí z vaší cílové skupiny a upoutala je. Mnohdy však podnikatelé zapomínají poslední část předchozí věty (tedy na cílovou skupinu) a končí u toho, aby se reklamu přečetlo (nebo shlédlo) maximum populace. To, že cílovky se reklama nedotkne, případně jí nevysvětlí, proč by si měla danou firmu vybrat, pak už podnikatelé neřeší.
Zajímavé a kuriózní titulky proto raději přenechte novinářům. Vy se snažíte prodat své služby nebo svůj produkt, řekněte proto raději zákazníkům, proč by si měli vybrat zrovna vás. V průměrných novinách najdete kolem 300 titulků. Jaké jsou šance, že titulek snažící se vyvolat zvědavost osloví vaše žádané cílové zákazníky a přiměje je zabývat se vaší reklamou? Šance jsou určitě menší než v případě, že váš titulek nabízí přínosy, o které se vaši potenciální zákazníci skutečně zajímají,
doplnil Vladimír Kuchař, poradce pro marketing a rozvoj firem z agentury Marketingová Kancelář.cz.
5. Udělejte si to sami nebo postavíme ho i vám
Různé sexuální dvojsmysly tvoří kapitolu samu pro sebe. Kromě toho, že fungují pouze na velice omezenou cílovou skupinu, se můžete navíc dostat do problémů s etickým kodexem Rady pro reklamu. Pokud k sloganu “Přeřízněte ji sami” dáte na leták polonahou dívku s motorovou pilou, můžete tvrdě narazit. Kodex totiž stanovuje, že prezentace lidského těla musí být uskutečňována s plným zvážením jejího dopadu na všechny typy čtenářů a diváků. V roce 2011 tak například Rada pro reklamu přikázala stáhnout reklamu na přípravek na hubení hmyzu, který zobrazoval nahou dvojici při sexu. Jeden z partnerů měl hmyzí křídla a slogan zněl: Nenechte se popíchat“.
Čtěte více: Nahotinky v reklamě se mohou vymstít. Víme, kdy je sexuální podtext na místě
Jestliže neprodáváte erotické předměty či pánské časopisy, raději se sexu a narážkám na něj v reklamě vyhněte. Přisprostlé a sexistické narážky většinu zákazníků spíš odradí, kromě toho marketingová komunikace není hospoda čtvrté cenové skupiny,
domnívá se “marketingová čarodějnice” Magdalena Čevelová.
Vyvarujte se klišé
Pokud plánujete reklamu, pozor si kromě výše zmíněných vět dejte i další věci. Například na ohraná klišé jako “víc než jen…, váš partner pro…, jsme mladá dynamická firma, jsme synonymem kvality a spolehlivosti.” Smyslem reklamy má být firmu odlišit od konkurence a ne nabízet totéž. Stejně tak si hlídejte pravopis. Pozor na pravopisné chyby jako “standartní, aby jsme, vyjímečný”, toporné překlady a chybějící čárky. Firma sice ušetří za korektora, ale zákazníkům zůstane pocit, že na nich moc nezáleží,
upozornila pro server Podnikatel.cz Magdalena Čevelová.
Dále zapomeňte na vykřičníky a obzvláště na několik vykřičníků za sebou. Vykřičník v psaném projevu znamená ekvivalent zvýšení hlasu, proto ho raději vůbec nepoužívejte. Přeci nechcete na své zákazníky řvát. Rovněž se vyvarujte negativních titulků a upoutávek jako třeba “další zdražování – víc zaplatíte za benzin i potraviny.” Tyto titulky opět patří do novin a nikoli do reklamy. Lidé je nemají rádi a vyvolané negativní pocity si navíc mohou spojit s vaší firmou,
vysvětlil Vladimír Kuchař.
V reklamě by také titulek či hlavní sdělení neměl tvořit jen název vaší firmy. Leták, kde bude velkým písmem napsáno jen “Pokrývačství Novák s.r.o.”, skončí s největší pravděpodobností v nejbližším koši, aniž by si ho někdo přečetl celý. Na závěr připojujeme ještě jednu radu Ivo Tomana: Pozor zejména na abstraktní neosobní formulace benefitů, vyjádřené převážně cizími slovy, která nesou malý informační potenciál pro tuzemské spotřebitele, a které jsou ve zbytečně dlouhém souvětí. Tedy jako například předchozí věta.