5 specifik, které mají čeští podnikatelé

27. 8. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.sxc.hu
Ilustrační obrázek.
Zlaté české ručičky, kreativita, ale i horší proklientský přístup. To jsou příklady charakteristik českých podnikatelů, kterými se liší od zahraničních kolegů.

V každém státě mají různé skupiny obyvatel svá specifika a podnikatelé v tom nejsou výjimkou. Jednotlivé skupiny se však neliší pouze v samotném státě, nýbrž i napříč různými zeměmi. Připravili jsem přehled pěti specifik, které mají čeští podnikatelé a které tuzemské podnikání charakterizují.

Čtěte také: 5 charakteristik zajímavého tvora, známého jako český zákazník

1. Co Čech, to drobný podnikatel

Ilustrační obrázek.
Autor: www.sxc.hu

Ilustrační obrázek.

Česká republika patří mezi státy, kde hrají drobní podnikatelé klíčovou roli, čemuž odpovídá i jejich počet. Malé a střední podniky (MSP) se dlouhodobě podílí na zaměstnanosti přibližně polovinou a vytváří přibližně třetinu HDP. Celkově v Česku působí přes jeden milion malých a středních podnikatelů, což činí více než 99 % všech podnikatelských subjektů. Na exportu se MSP podílí přibližně polovinou a na importu dokonce 56 %. České specifikum pak tvoří osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ). Jako OSVČ podniká takřka milion Čechů a jejich počet neustále roste. Živnostenskému (a podobnému drobnému) podnikání nahrává daňový systém, který je v oblasti daně z příjmů fyzických osob nastaven poměrně vlídně.

Čtěte také: Roste počet podnikatelů? Zjistili jsme, jak se to má doopravdy

2. Obliba internetového podnikání

Druhá charakteristika českých podnikatelů úzce souvisí s tou první. Česko patří mezi e-shopové velmoci a za většinou e-shopů stojí právě jednotlivci – drobní podnikatelé. Tolik internetových obchodů na jednoho obyvatele nenajdete jen tak v nějaké zemi. Srovnávač cen Heureka.cz odhaduje, že jejich počet dosahuje okolo 37 tisíc. Jak na začátku roku uvedla Asociace pro elektronickou komerci (APEK), celkové obraty prodeje zboží v e-shopech v loňském roce dosáhly 43 miliard korun. Aspoň jednou přes internet nakoupilo 98 % uživatelů. 

Čeští podnikatelé ale nejsou na internetu aktivní pouze v oblasti prodeje zboží, nýbrž se na něm naučili prodávat i služby. Jednoznačným tahounem jsou slevové servery, které v Česku zažily v posledních několika letech nebývalý boom. V druhé polovině roku 2011 působilo na českém trhu více než 300 slevových serverů a slevových agregátorů. Od té doby se sice trh, co do počtu fungujících serverů, výrazně zmenšil, avšak obrat celého odvětví pořád roste. Podle odhadů utržily slevové servery v roce 2012 více než 3 miliardy korun.

Čtěte také: Provozovatelé slevových portálů si mnou ruce, jejich zisky stále rostou

3. Kreativita a schopnost improvizace

Čeští podnikatelé se rozhodně nemusí stydět za svoji kreativitu, schopnost improvizace a přístup k inovacím. Jak potvrzují odborníci, české podniky a jejich výrobky mají v zahraničí dobré renomé. Kreativita a inovace jsou tedy zásadními charakteristikami našich podnikatelů, kteří potvrzují staré známé „zlaté české ručičky“, uvedla serveru Podnikatel.cz Lenka Vodná, mluvčí Hospodářské komory ČR (HK ČR). Aby se však tento typ kreativity stal silnou konkurenční výhodou, musí být následován snahou o systematizaci, zavedení řešení do procesu, jeho zdokonalení, další práce na něm, doplnila Pavla Břečková, členka představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP). Právě snaha o systematizaci však podle Břečkové českým podnikatelům chybí a místo toho převládne spokojenost a možná i jistá pohodlnost.

 

Start: Začněte podnikat s Podnikatel.cz

4. Horší proklientský přístup

Přestože se situace v tomto ohledu lepší, čeští podnikatelé pořád zaostávají oproti svým zahraničním kolegům v proklientském přístupu. Podle našeho názoru mají čeští podnikatelé obecně méně kvalitní proklientský přístup, potvrdila Lenka Vodná z HK ČR. Bohužel, řada tuzemských podnikatelů neumí pracovat se zákazníky, nedokáží poskytnout doprovodné služby a vytvořit zajímavý zákaznický program. Problematický bývá také přístup k reklamacím nebo stížnostem zákazníků. V případě problémů, kdy má třeba přijít kompenzace a omluva, se firmy “sekají” a popírají jakékoli zavinění. Sousloví “náš zákazník, náš pán” se prostě českým podnikatelům teprve dostává do krve.

skoleni_8_1

Čtěte také: 5 pravidel, jak získat a udržet věrného zákazníka

5. Nedůvěra ve stát

České podnikatele rovněž spojuje značná a, jak dodává Pavla Břečková z AMSP, také oprávněná nedůvěra ve stát. Podnikatelé sice neustále slýchají od představitelů politických stran, že se snaží zlepšit podnikatelské prostředí, realita nicméně bývá spíše opačná. Byrokracie ubývá jen pozvolna a v některých oblastech, kupříkladu u DPH, naopak přibývá. Daně kontinuálně rostou a stejně tak i počet norem, které si podnikatelé musí hlídat a dodržovat je. Aby toho nebylo málo, legislativa se mění pomalu tak často jako počasí a o “stabilním podnikatelském prostředí” si mohou tuzemští podnikatelé nechat zdát. Když se k tomu přidají medializované korupční kauzy, nelze se postoji podnikatelů divit. Nedůvěra ve stát a v to, že dokáže s vybranými prostředky dobře hospodařit, se ale obrací proti samotnému státu, například ve výběru daní.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).