5 tipů, jak být letos úspěšnějším internetovým obchodníkem

3. 2. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Česká e-commerce má letos nakročeno k pokoření hranice obratu 100 miliard korun. Stačí k tomu udržet stejné tempo jako loni. Víme, díky čemu se vám bude dařit.

Česká e-commerce v loňském roce zase rostla. Majitelé internetových obchodů mohou být spokojeni i díky tomu, že pouze 6 % z nich přišlo ve srovnání s konkurencí o svou pozici. Polovina z nich naopak posílila. Dobré výsledky dokazuje i to, že lidé v domácích internetových obchodech utratili více než 81 miliard korun. Rok 2015 hodnotíme jednoznačně pozitivně. Oproti předchozímu roku česká e-commerce dosáhla růstu přes 20 %, říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, která loňský rok vyhodnotila společně s Heurekou. A tyto výsledky potvrzuje i zjištění konzultační společnosti Acomware. Podle našeho výzkumu se téměř 78 % e-shopů podařilo loni zvýšit obrat, jeho pokles naopak hlásí pouze 10 % prodejců, komentuje Jan Penkala, CEO společnosti Acomware.

Loňský rekordní rok obchodníky navnadil a pozitivně se odráží také v jejich letošním očekávání. Pokud bude vývoj pokračovat dosavadním tempem, mohla by letos česká e-commerce dosáhnout další pomyslné laťky. Tou je útrata v hodnotě 100 miliard korun. Co proto budou internetoví obchodníci dělat a jak být v letošním roce minimálně stejně úspěšný jako loni? Inspirujte se plány těch, kteří na to odpovídali v průzkumu.

1. Zlepšujte zákaznické služby

Podle zjištění Acomwaru bude letos pro 47 % e-shopů zásadní vylepšit své zákaznické služby. Kromě technologií půjde také o zkvalitnění stávající nabídky zboží, ale i jeho lepší dostupnost, zajímavější fotografie či videa a konkrétnější popisky. Například posledně jmenované mohou tržby vašeho e-shopu zvednout až o 30 %. Myslete na to, že unikátní texty jsou upřednostňovány webovými vyhledávači. Váš čas strávený nad vytvářením popisků se proto brzy vrátí v podobě větší viditelnosti e-shopu. Tématu jsme se věnovali v textu Originální popisky zboží zvedají prodej až o třetinu. Pohrajte si s texty.

Velkou oblastí, do které budou e-shopisté investovat, je také logistika a zkvalitnění sortimentu. Čtyři z deseti internetových obchodníků to považují za nutnost z toho důvodu, že v oblasti e-commerce hrozí další tlak na snižování cen. Například o zlepšování delivery servisu jsme nedávno informovali v článku Dopravci chystají další novinky. Zákazníci e-shopů budou spokojení. Zajímejte se proto u vašich spolupracovníků o to, čím si u zákazníků můžete zlepšit reputaci. Není nutné to nějak přehánět, vaši konkurenti plánují zvýšit investice do rozvoje většinou o 10 %.

2. Snažte se oslovit zákazníka přes mobil

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

65 % e-shopů uvedlo, že v loňském roce tvořil podíl obratu z mobilních zařízení jen 5 až 10 %. Jen desetina obchodníků má z mobilů obrat vyšší než 25 %. Je to dáno i tím, že investice do marketingu jsou v oblasti mobilních kampaní zcela minimální. Letos dosáhnou maximálně 5 %. Řada obchodníků si ale začíná uvědomovat, že nákupy přes mobil mají budoucnost a bude do nich investovat. Jde totiž o podstatnou součást zlepšování zákaznického servisu a služeb, které e-shopisté vyhodnocují jako jeden z nejdůležitějších akcelerátorů jejich růstu.

Responzivní web už by měl být standardem. Zkuste tedy svým zákazníkům nabídnout i mobilní nákupní aplikace. Pokud je taková aplikace dobře napsaná, zvládne její uživatel projít nákupním procesem řádově rychleji než na responzivním webu. Mobilní aplikace je dokonale odladěna pro dané zařízení a nemusí se funkcemi a ovládáním omezovat na běžné funkce webu. Proto bývá uživatelsky mnohem přívětivější a nabízí celou řadu rozšířených funkcí, říká Šárka Jakoubková, PR manažerka společnosti Alza.cz. Více o tom čtěte v článku Application Economy. Novinka, která posune vaše podnikání o level výš.

3. Investujte do marketingu

46 % firem z oblasti internetového prodeje bude letos navyšovat investice do marketingu. V roce 2015 směřovaly e-shopy nejvíce finančních prostředků do PPC reklamy a remarketingu, dále do zbožových srovnávačů, sociálních sítí, SEO a e-mailové komunikace. Prioritou pro rok 2016 bude znovu PPC reklama, ale zároveň poroste význam SEO nebo e-mailingu. Pokud se i vy chcete vydat tímto směrem a váháte, který nástroj pro to zvolit, nechte se inspirovat článkem 3 otázky, díky kterým vyberete nástroj na e-mail marketing.

A nepodléhejte mýlkám o tom, že SEO, tedy optimalizaci pro vyhledávače, nepotřebujete. Jen hezká doména nebo klíčové slovo vám k dobrým výsledkům nepomůže. Někteří obchodníci SEO zavrhují kvůli tomu, že třeba PPC kampaně mají vyšší návratnost investic. Jak ale upozorňují odborníci, SEO je oproti PPC dlouhodobou investicí, která začne nést ovoce až v horizontu několika měsíců, ale s dlouhotrvajícím efektem, protože výsledky ve vyhledávačích nezmizí ze dne na den. S PPC a SEO se to má podobně jako se sexem. Můžete ho získat výměnou za ne příliš vysoký poplatek, v tom případě máte zajištěnu okamžitou, ale pouze jednorázovou návratnost, nebo se můžete snažit za poměrně vyšších citových i finančních nákladů vybudovat dlouhodobý vztah, a počítat s návratností dlouhodobější a o poznání stálejší, vysvětluje Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.

4. Nebojujte s obry, specializujte se

Očekává se, že růst české e-commerce bude znovu alespoň 15%. Zaslouží se o to zejména největší hráči, kteří budou on-line trhu i nadále výrazně dominovat. Ti pak budou úspěšně doplňovat specializované a odborné e-shopy. Těm bude nahrávat to, že zákazníci jsou v nakupování na internetu už zkušení. Na rozdíl od minulosti nenakupují on-line pouze elektroniku, ale objednávají si domů prakticky vše myslitelné, uvádí Jan Vetyška.

Pokud se chcete vrhnout do světa e-commerce, zvolte si segment, kde to má ještě smysl. Na poli domácích spotřebičů a elektroniky už nemá šanci prorazit vůbec nikdo. Dokonce se v tomto oboru snižují marže. Ale malých speciálek je stále nedostatek a lidé o ně mají zájem. Psali jsme o tom v článku Chcete začít s e-shopem? Víme, s čím prorazíte.

skoleni_8_1

5. Zaměřte se na zisk

Vedle růstu obratu se letos bude třetina e-shopů snažit maximalizovat i svůj zisk. Před rokem to přitom bylo pouze 16 %.  To je zajímavé zjištění a ještě zajímavější je pohled na to, jaký obrat obchody očekávají. Celkem 84 % e-shopů odhaduje růst obratu o minimálně 10 %. Poklesu tržeb se bojí pouze 2 % respondentů, komentuje Jan Penkala z Acomware. Zbylých 14 % předpokládá, že jejich tržby budou stagnovat.

A proč je důležitý růst zisku? Protože druhou největší hrozbou hned po tlaku na snižování cen je pro e-shopy posilování stávající konkurence. Je proto potřeba upevnit svoji pozici na trhu. Zjistěte si, jaký zisk na jednotlivých zakázkách musíte generovat, abyste se uživili, a vraťte se k článku Neumíte spočítat marži? Pak radši vraťte živnostenský list.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).