Počet prodejen se každý den zvyšuje. Konkurence roste nejen v ulicích, ale také na internetu. Majitelé obchodů s módou se proto musí umět přizpůsobovat trendům a nabídnout zákazníkům něco navíc. Široký výběr zboží, zajímavé ceny, hezké prostředí a příjemné chování personálu už jsou považovány za naprostou normu. Přinášíme proto několik dalších tipů, jak do obchodu s módou přilákat další zákazníky.
1. Vsaďte na módu à la McDonald's
Žijeme v rychlé době. Lidé chtějí všechno hned a nehodlají čekat. U zákazníků v oděvním a módním průmyslu to platí prakticky stoprocentně. Slow koncepty si dnes mohou dovolit jen nejvýznamnější světové značky, u kterých se na nové kolekce čeká řadu měsíců. V maloobchodě je trendem fast koncept, tedy takzvaná rychlá móda. Naše zákaznice sledují trendy a ptají se po nich okamžitě, co se s nimi setkají v módních časopisech nebo na internetu. Musíme proto umět rychle reagovat a dokázat jim je velmi rychle nabídnout. Samozřejmě nejde o drahé originály z přehlídkových mol, ale dobře propracované kousky, které jsou jimi inspirované. Výhodou je, že díky rychloobrátkovému zboží nemáme zbytečně plný sklad a vždycky máme místo pro nové kousky,
říká majitelka butiku Tereza Převrátilová.
To, že rychlá móda funguje, dokazuje španělská značka Zara, která je její průkopnicí. Díky častému střídání kolekcí a nižším cenám (mimo Českou republiku a země bývalého východního bloku patří značka k lowcostové módě) se Zara dokázala vypracovat z regionální firmy na druhou příčku světového obratu. Její vlastník totiž pochopil, že evropská móda je založená na rychlém střídání trendů a firma na to umí velice rychle zareagovat. Podle tiskových materiálů je Zara například schopna doručit novou kolekci do svých prodejen do 48 hodin kdekoli ve světě. Na trh přitom každoročně uvádí tisíce nových kusů oblečení a doplňků. Díky neustále nové nabídce přicházejí zákazníci do obchodů Zara až 17krát do roka, což čtyřnásobně převyšuje průměr v tomto oboru. A do výprodeje putuje maximálně pětina zboží. To je opět o 10 až 20 % méně, než je oborový průměr.
Psali jsme: Seznamte se s Jeans Makerem. Šije džíny, které rostou spolu se zákazníkem
2. Spolupracujte se stylisty
Nejen ženy, ale často i muži si při výběru rádi nechají poradit od profesionálů. Základem je tedy mít v obchodě personál, který má k módě skutečně vřelý vztah a sleduje její trendy. Čas od času je také vhodné uspořádat pro zákazníky den se stylistou. Ti jsou stále více žádaní, a v nabídce je proto mají prakticky všechna velká obchodní centra. Službu stylistky lidé vyhledávají z důvodu nákupu outfitu na konkrétní příležitost jako je svatba, promoce, ples, nový nástup do práce po mateřské a podobně. Roste i skupina zákaznic, která hledá ten správný styl oblékání. Většina klientek si outfity doporučené stylistkou skutečně zakoupí,
tvrdí Jan Růžička z managementu Galerie Teplice.
Zvýšenou poptávku po poradenství zaznamenáváme v období letních slev či před Vánocemi, proto v těchto obdobích počet konzultací navyšujeme. Zákazníci jsou otevřeni nákupu, ať už přímo v rámci poradenství, nebo při další návštěvě, například v doprovodu kamarádky,
říká Petra Valentová, marketingová manažerka Centra Chodov. Toto pražské nákupní centrum nabízí služby stylistky po bezplatné registraci do věrnostního programu. V průběhu celého roku je stylistka k dispozici pro hodinovou konzultaci s návštěvou prodejen jeden den v týdnu. V maloobchodě se dá spolupráce se stylistkou domluvit alespoň na jeden den v měsíci.
Připomeňte si: Oblékat olympioniky je prestiž a vstupenka do světa byznysu
3. Pořiďte si zrcadlo jako z pohádky o Sněhurce
Mluvící zrcadlo, které zlou královnu denně utvrzovalo, že je nejkrásnější na celém světě, už několik let nepatří do říše pohádek. Mluvící a inteligentní zrcadla nebo zkušební kabinky skutečně existují. Někteří obchodníci s nimi experimentují už od roku 2010. A zdá se, že mají velmi dobré výsledky. Podle studií totiž v běžném obchodním řetězci zamíří do zkušební kabinky jen 28 % nakupujících. To je velmi málo, a proto je nutné podstatnou část této skupiny dostat až k finálnímu rozhodnutí nákup učinit. S inteligentními zrcadly se to daří až v 70 % případů.
Moderní technologie umožňují do zrcadel instalovat počítače a kamery, které jsou schopné zachytit člověka se zkoušeným modelem ze všech stran a tento obraz si zapamatovat. Při zkoušení dalšího kousku pak nabídnou první obraz a umožní tak rychlé a praktické porovnání dvou i více variant. Někteří výrobci inteligentních zkušebních kabinek nabízí funkce změny barev stejného kusu oblečení, doporučení dalších kusů a doplňků vhodných k vybranému zboží a podobně. Nejvyspělejší kabinky dokonce umožňují scanování postavy a ukážou animaci toho, jak člověk ve vybraném oblečení vypadá bez toho, že by se musel svlékat a zkoušet ho. Takové kabinky možná některé ženy odsoudí, protože je připraví o požitek z testování na vlastní kůži, ale prodejci je ocení. Díky počítačem vyhodnoceným informacím totiž mohou zlepšit interakci se zákazníky a celý proces zkoušení oděvů se urychlí. Bonusem pak je to, že chytré kabinky dokážou díky monitoringu zabránit krádežím oblečení.
4. Nabídněte takřka reálný pohled
Před pár lety se začal prosazovat prodej módy na internetu. Řadu zákazníků ale stále odrazuje to, že si zboží nemohou vyzkoušet a především nevidí, jak ve skutečnosti vypadá. Pokud módu prodáváte online, je potřeba nabídnout zákazníkům detailní popis a také perfektní produktové fotky. Aby si zákazník udělal skutečně detailní představu, je dobré investovat do 3D a 360° fotografií. Taková forma prezentace je důležitá právě u předmětů, které před nákupem vyžadují důkladnější prozkoumání. Móda patří společně s hračkami a elektrospotřebiči do trojice druhů zboží, které se v této oblasti uplatňují nejvíc. U výsledné prezentace se nechá nastavit, jakým způsobem se bude obrázek ovládat. Třeba pomocí myši, kdy produkt uchopíte přidržením levého tlačítka a hýbete s ním. Taky lze s produktem pohybovat pomocí menu, které bývá na dolním okraji fotografie, nebo prstem na dotykové obrazovce,
komentuje Petr Kozmaz z 360foto.cz.
Styl prezentace produktů se v této oblasti v posledních letech výrazně proměnil. Před statickými snímky je stále více upřednostňován pohyb. Proto dnes nabídky nejlepších e-shopů s módou kombinují fotografie šatů na modelkách s videosekvencemi, které zobrazují, jak se oblečení chová při pohybu,
dodává Jan Vojtek, hlavní fotograf společnosti PhotoRobot.
Mohlo by vás zajímat: Letní „okurkové“ sezóny se netřeba bát. Víme, čím a jak nabudit zákazníky
5. Pomozte skrz aplikaci vybrat správnou velikost
Někteří lidé se nákupu oblečení přes internet vyhýbají proto, že mají obavy z nákupu nesprávné velikosti. Proto je dobré připomenout, kde a jak si míry vzít a podle čeho správnou velikost vybrat. Tabulky konfekčních velikostí jsou dobrým pomocníkem, ale ne vždy se na ně dá spolehnout. Zkušení prodejci módy proto dávají doporučení a mimo jiné popisují také střih modelů. I proces výběru oblečení na internetu může usnadnit několik moderních aplikací. Ryze českým řešením je například aplikace SizeID. Komplikované tabulky s mírami, které mají zákazníkům e-shopů pomoci vybrat tu správnou velikost, často spíše děsí. Velká část zákazníků proto pro jistotu objedná velikostí několik, doma vybere tu správnou a nepadnoucí kusy pošle zpět prodejci. SizeID se snaží tento stav napravit. Služba pomáhá určit, jakou má člověk skutečně velikost,
říká Adam Bičiště, spoluzakladatel SizeID.
Tento online rádce zjednodušuje systém výběru vhodné velikosti oblečení pomocí standardizace velikostních tabulek. Dokáže tak doporučit správnou velikost oblečení a bot v různých internetových obchodech. Stačí do aplikace zadat míry a ona na základě toho určí správnou konfekční velikost u stovek módních značek s ohledem na typ oblečení i druh střihu. Výhodou je, že uživatel do aplikace může zadat míry i několika členů rodiny, což usnadní například nákup takzvaných měkkých dárků. Aby nedocházelo k narušování soukromí, míry jsou skryty. Aplikace informuje jen o správné konfekční velikosti u vybrané značky. Autoři přiznávají, že ani SizeID nesníží vratky módy zakoupené online na nulu. Pokud se ale dnes pohybují kolem 50 %, znamená pro obchodníky snížení o každých 10 % velkou úsporu a zároveň také podstatné zmenšení komplikací zákazníků. Více v článku E-shopisté, minimalizujte ztráty z vratek oblečení. Poradíme, jak na to.