Propuštěný zaměstnanec vám může ve firmě způsobit pěknou paseku. Opatření, kterými lze minimalizovat případné škody, rozdělil server Podnikatel.cz do dvou skupin. První z nich se zaměřuje na to, aby zaměstnanec neodcházel ve zlém. Druhá skupina se pak týká povinných kroků, na které by měl každý zaměstnavatel myslet, ať už odchod zaměstnance probíhal sebelépe.
Nesnažte se na propouštěném ušetřit
Aby propouštění pracovníka proběhlo co nejklidněji, měli byste se držet těchto několika rad.
1) Buďte upřímní, korektní a věcní
Vést se zaměstnancem rozhovor o propouštění patří mezi nezáviděníhodné okamžiky, které se s pozicí podnikatele či manažera pojí. Dobře vedeným rozhovorem můžete předejít řadě problémů, kdy můžete vše vyjasnit a uvést na racionální rovinu. Rozhovor o odchodu se ale také může snadno stát velmi nepříjemným a frustrujícím zážitkem, jehož důsledkem mohou být negativní emoce zaměstnance obrácené vůči firmě. Zaměstnanci byste především neměli lhát o příčinách jeho vyhazovu, jelikož tím uškodíte jemu i sobě samotnému. Při jednáních se zaměstnanci ohledně jejich propuštění vystupujte maximálně korektně, věcně a také vstřícně. Rozhodně se je nesnažte jakkoliv obelstít. Vysvětlení příčin daného rozhodnutí sice nezmírní dopady propuštění, může však napomoci dobrým vztahům i po ukončení pracovního poměru,
vysvětlila serveru Podnikatel.cz Kateřina Váně, HR Marketing Project Manager společnosti LMC, provozovatele portálů Jobs.cz a Prace.cz.
Čtěte více: 10 vět, které si odpusťte, když dáváte padáka
Jak se připravit a vést „vyhazovací“ pohovor
- Připravte si hrubou strukturu pohovoru s klíčovými body.
- Buďte profesionální, upřímní a používejte jasné a konkrétní argumenty.
- Dejte zpětnou vazbu, jaký zanechal dotyčný obrázek.
- Projevte lidskost a věcnost namísto neupřímného soucitu.
- Akceptujte námitky a negativní emoce.
- Nabídněte reálnou pomoc, co zaměstnanec může nyní dělat. Vyhněte se prázdným slibům.
2) Pomozte nad rámec zákona
Přestože si můžete o rigiditě zákoníku práce a nároku na odstupné myslet cokoli, nesnažte se na odcházejících zaměstnancích a odstupném ušetřit. I kdyby se vám podařilo pomocí praktik na hranici zákona ušetřit na odstupném, můžete v konečně důsledku na této úspoře prodělat, a to ať už kvůli poškozenému renomé či případnému soudnímu sporu s bývalými zaměstnanci.
Čtěte také: 4 praktické rady při sjednávání prázdninových brigád
Odborníci naopak radí projevit vůči odcházejícím zaměstnancům velkorysost a vyjít jim vstříc i nad rámec zákona, než potom hasit negativní ohlasy a následnou špatnou pověst firmy na pracovním trhu. Je dobré dát zaměstnancům na výběr, zda se rozejdou ihned (po dohodě) ovšem s výplatou odstupného nebo až po ukončení výpovědní lhůty. Veškeré snahy ušetřit a nevyplatit zaměstnancům odstupné jsou nefér,
doplnila Daniela Čajánková, senior konzultant agentury Stimul. Nastavte též motivační podmínky typu “když dokončíš projekt a budeš pracovat do posledního dne, vyplatíme ti odměnu",
připojil se Jaroslav Páviš, Senior konzultant ManpowerGroup.
3) Zvažte využití outplacementu
Problémům, které může způsobit propuštění zaměstnanců, se dá rovněž předejít využitím outplacementu. Jde o personální poradenství firmám a propouštěným zaměstnancům a jejich podpora při hledání nového zaměstnání a budoucí kariéry. Může se jednat například o pomoc se sestavením životopisu, pomoc s orientací na trhu práce či psychologickou podporu. Jakákoliv pomoc ze strany firmy propuštěným zaměstnancům pomůže pochopit, že se nejednalo o osobní útok, nýbrž nezbytný krok, jenž firmu netěšil. Podpora při řešení důsledků výrazně napomáhá vzájemným vztahům,
uvedla serveru Podnikatel.cz Kateřina Váně.
Čtěte také: Nechcete si špinit ruce? Najměte si na vyhazov zaměstnanců profesionály
Nezapomeňte na změnu hesel a přístupu do vaší firmy
Druhá skupina opatření se týká především bezpečnosti a přístupu do vaší firmy a vaší počítačové sítě.
4) Zaměstnanec by měl vrátit klíče, mobil a počítač
Předně nezapomeňte na to, aby odcházející zaměstnanec odevzdal všechny firemní věci, které při své práci využíval. Kromě počítače a mobilu nezapomeňte na klíče, čip nebo elektronickou kartu, pomocí kterých se dostával do kanceláře. Zatímco v případě čipů a elektronických karet probíhá deaktivace rychle a jednoduše, nevrácené klíče se jen těžko anulují. Pokud vám je nevrátí zaměstnanec, se kterým jste se nerozešli v dobrém, klidně zvažte výměnu zámků.
5) Změňte všechna přístupová hesla
Stejně tak nezapomeňte zrušit propuštěnému zaměstnanci přístup do vaší firemní sítě a změnit hesla, pokud zaměstnanec vaším jménem pracoval s přístupem do systémů třetích stran. Především na změnu všech hesel zaměstnavatelé mnohdy zapomínají. Rovněž tak pamatujte na e-mailovou schránku zaměstnance, do které byste měli umístit automatickou odpověď, že pracovník již u vás nedělá a nabídnout jiný kontakt.
Čtěte také: Zapomeňte na hesla typu „12345“. Čtěte, jak má dobré heslo vypadat
Na osobní mstu v diskuzích a sociálních sítích raději nereagujte
Samozřejmě se může stát, že propuštěný zaměstnanec se vám rozhodne mstít pomocí internetových diskuzí a sociálních sítí, čemuž ani při dodržení výše zmíněných rad nelze zabránit. V takovém případě se hlavně nenechte zatáhnout do zbytečně emotivní debaty, vyhněte se osobním výpadům a osočování. V takovém případě bohužel mívá navrch ten „otrlejší“ a taková image není pro žádnou firmu příliš dobrou vizitkou. Pokud jste si zcela jisti, že na daných pomluvách není ani zbla pravdy, vyjádřete se k nim jen velmi stručně, případně vůbec. Soudným lidem nepřiměřenost výpadů druhé strany napoví, že podstata problému je jinde. Občas přitom bohužel platí, že rozmazáváním se jen zvyšuje zápach jistých nevoňavých věcí,
uzavřela Kateřina Váně ze společnosti LMC.
Foto: www.isifa.com