5 tipů, jak zapracovat na své osobní značce

16. 2. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Podnikatelé se zaměřují na to, jak propagovat a prodat své produkty či služby. Marketingové fígle a poznatky s budováním značky mohou využít také sami pro sebe.

Odbornice na osobní branding Catherine Kaputa tvrdí, že o úspěchu lidí dnes už nerozhodují jen tvrdé, kvantifikovatelné věci, jako je výčet studovaných škol nebo pracovních pozic či tržních úspěchů. Opravdová moc spočívá v tom, nakolik jsou schopni uchopit měkkou moc – strategii a taktiku, image a vizuální identitu, slova a verbální identitu, schopnost zviditelnit se a vybudovat si pověst a další atributy související se značkou – všechno to, co vám pomůže přitáhnout k sobě lidi, tvrdí ve svém bestselleru Staňte se značkou! Osobní branding aneb Jak chytří lidé budují značku, která jim zajistí úspěch (česky vloni vydalo nakladatelství Management Press).

Klíčem je umět se na sebe sama podívat jako na značku. To podle Kaputy znamená zaměřit se na své jméno, identitu a image, na kvality, které podnikatele nebo živnostníka odlišují od konkurence. Znamená to také najít něco, co by mohl propagovat jako specifické právě pro něj – vlastní sdělení, sebeprezentaci nebo marketingovou taktiku. V pozadí takového přístupu je aktivní postoj, kdy podnikatel sám iniciativně buduje svou značku a dělá vše pro to, aby ho okolí vnímalo tak, jak sám chce. Nenechá se tedy vláčet tím, co od něj chce okolí, jak by ho rádi ostatní viděli. Základem je autenticita: nemá cenu si hrát na něco, co člověk není a doufat, že to přinese úspěch. Základem je i to, že je podnikatel skutečně odborník ve svém oboru, nebo na co nejvyšší úrovni ovládá své řemeslo. A stejně jako firma může i samostatný podnikatel projít rebrandingem.

5 tipů s příklady českých podnikatelů, kteří umí

1. Myslete jinak

Odlište se od konkurence a od všeho, co je na trhu běžné a zaměnitelné. Pro to, aby podnikatel objevil své silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby, může využít starou známou SWOT analýzu. Běžně se používá pro analýzu tržní pozice firmy nebo produktové značky, dobře posloužit ale může i na zvážení pozice malého podnikatele nebo živnostníka. Jeho byznys je totiž zpravidla s jeho osobností přímo spojený. Právě konkurence může být odrazovým můstkem pro to, v čem lze hledat vlastní výhody, odlišnosti a specifika.

Toto pravidlo je možné ukázat na podnikatelském příběhu Martina Říhy, který se společníky rozjel společnost Citybikes. Na cyklistiku se zaměřuje kde kdo, Martin Říha ale vsadil na novinku – městská kola. Na dovoz, stavbu vlastních kol i osvětu, takže nyní do jisté míry hraje tento podnikatel také roli experta v oboru. Zároveň se mu podařilo najít mezeru na trhu, což souvisí s následujícím tipem – vyprofilujte se. Čtěte více: Martin, Adam, Štěpán mají z koníčka podnikání. Vyrábějí kola a skejty

2. Vyprofilujte se

Podle Kaputy je následně třeba porovnat své přednosti a příležitosti a tam, kde se protnou, si najít svou parketu. Součástí práce na osobní značce je hledání vlastní parkety: průsečíku vašeho dobrého nápadu a neuspokojené potřeby na trhu, kterou můžete pokrýt, radí. Všechno přitom nemusí být pečlivě propočítané, někdy je lepší zapojit instinkt. Nedržte se při zdi, uvažujte ve velkém, zní přitom jedno z hesel expertky na branding.

To koresponduje se zkušeností mladého podnikatele Davida Semeráda, který stojí za firmou uLikeIT, jež se vyprofilovala jako expert na mobilní aplikace, a je příkladem toho, že myslet ambiciózně, se vyplatí. Připadá mi atraktivní být drzý, myslet si, že jsme nejlepší a dokázat to. Nedržel bych se při zemi. Protože člověk je schopný dosáhnout toho, co si vysní, řekl serveru Podnikatel.cz. Je podle něj je třeba nebát se, věci zkoušet a dávat si vysoké cíle. Když člověk necílí vysoko, vysoko se nedostane. David Semerád nyní se svou firmou expanduje do Ameriky. Čtěte více: Láká vás byznys s mobilními aplikacemi? David a Lukáš vědí, co obnáší

3. Chce to plán a taktiku – chcete být nejlevnější, nebo nejlepší?

Oblast toho, jakou pro svou značku zvolit strategii a taktiku je obsáhlá, patří do ní ale také práce s cenou. Je důležitá hlavně v našem prostředí, kde obecně stále ještě dobře fungují slevy a kouzelné slůvko „zdarma“, Cena odráží kvalitu a to, jakou hraje podnikatel ligu. Nasaďte svou cenu vysoko, ponouká Catherine Kaputa. A vysvětluje: Nasazení vysoké ceny za vaše služby bývá dobrou strategií, pokud má váš byznys vyniknout a dobře vám vynášet. Pro mnoho lidí vysoká cena znamená i vysokou kvalitu a něco zvláštního navíc.

O důležitosti dobré cenové strategie a o tom, jak se dá s cenou kouzlit a ovlivnit tak celý svůj byznys, něco vědí Adam Pelc a Štěpán Malý, kteří vyrábějí a prodávají skejty pod vlastní značkou Restartskatebo­ards. Podnikatelé zpočátku vsadili na nízkou cenu jako na jednu ze svých hlavních konkurenčních výhod. Dnes konstatují, že to byla cesta do pekel. Nízká cena totiž spoluvytvářela povědomí o jejich značce jako o značce levné, kterou navíc měli problém umístit do specializovaných obchodů. Byli totiž tak levní, že by obchodníkům znemožnili prodávat dražší zboží. Našli si tedy místo na trhu, nejsou ani nejlevnější ani nejdražší, a místo ceny svůj příběh postavili na české výrobě a vysoké kvalitě produktů.

4. Vzhled ladí se značkou

To, jak podnikatel vypadá, jakou má řeč těla, zásadně ovlivňuje, jak ho budou klienti a partneři vnímat. Vizuální identita by měla ladit s tím, jaké sdělení chce podnikatel šířit do světa a jak chce, aby okolí vnímalo jeho samotného, jeho značku. Takže jestli něčí osobní styl charakterizují neumyté vlasy, odřené džíny a cigareta v puse, může si to dovolit snad jen tehdy, když to koresponduje s oborem, v němž se pohybuje a opravdu souvisí s tím, jak chce, aby ho lidé vnímali. Vzhled je navíc prostředek k tomu, aby si ostatní konkrétní osobu zapamatovali.

Nejlepší je najít si příklady lidí, kteří na svém vzhledu a stylu pracují a propojily ho se svým oborem. Příkladem za všechny je odbornice na etiketu Eliška Hašková Coolidge. Čtěte více: Eliška Hašková Coolidge: Nevyčištěnými botami můžete druhého urazit

skoleni_8_1

5. Komunikujte, buďte v kontaktu a pronikněte do médií

Bez schopnosti komunikovat, vysvětlovat a formulovat své názory se dnes podnikatel těžko obejde. Korporátní svět už dávno objevil tajemství soft skills, takzvaných měkkých dovedností, kam patří i schopnost komunikovat – není důvod, proč by je neměli využít i malí podnikatelé a živnostníci. Mezi další kouzelná slova dnešního profesního úspěchu patří networking, síťování. Tedy budování a udržování profesních i osobních kontaktů – s klienty, s obchodními partnery, významnými lidmi z oboru… Neposlední příležitostí, jak posílit a prosadit svou značku je schopnost formulovat svůj příběh a naučit se komunikovat s médii. Publicita je potřebná, anonymita podnikateli neprospěje. Každý se musí prodat. Čtěte také: 10 rad jak se efektivně prodat online, radí odborník z Googlu

Komunikovat svou značku a příběh umí velmi dobře Petr K. Porta a Lukáš Lédl. Nevyprávějí totiž tak úplně jen sami o sobě, ale trochu také o své generaci, generaci dnešních třicátníků, pro něž byla vysoká škola jasná volba, ale ne vždy ta, která by jim přinesla štěstí a naplnění. Nejdřív šli na vysokou, cestovali po světě. Bavilo je pracovat se dřevem, tak se vyučili truhlařinu. A ta je jejich dnešní vášní – vyrábějí nábytek především pro děti ve vlastní firmě Devoto a sní svůj sen o založení tradice rodinného byznysu. Ukazují, že „řemeslo žije“ není jen fráze. Čtěte více: Kluci studovali vysokou a teď ručně vyrábějí dětský nábytek. Přečtěte si poutavý příběh

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).