5 tipů z E-Business Fora, které by si e-shopaři měli zapsat za uši

25. 9. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Trendem dneška jsou mobilní zařízení a zrychlování světa. I tak by ale e-shopaři neměli zapomínat, že stavebním kamenem úspěchu je přístup k zákazníkovi.

Před třemi dny proběhl v Praze další ročník E-Business Fora, jedné z největších akcí tuzemské e-commerce scény. Vybrali jsme z vystoupení řečníků 5 tipů, kterými by se měl řídit každý e-shopař.

1. Počítejte s mobilními zařízeními jako hlavním nákupním prostředkem

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Základem úspěchu je prozákaznický přístup.

Účastníci fóra se shodli na tom, což dokazuje i řada statistik, že mobilní zařízení začínají hrát čím dál klíčovější roli v online nakupování. Tablety a smartphony totiž vytlačují klasické počítače, a v některých zemích dokonce i z pohledu hlavního surfovacího zařízení. E-shopy by rovněž měly počítat s tím, že v blízké budoucnosti se může vyplatit i prodej přes mobilní aplikaci. Jak uvedl Václav Štrupl z Bonami.cz, existují navíc už i e-shopy, které mobilní web zrušily a nabízí nákupy právě skrze mobilní aplikaci. Za příklad se dá uvést indický obchod Flipkart, který dokonce některé zboží nabízí jen v mobilní aplikaci a přes počítač ho nekoupíte.

2. Mobilní verzi nekomplikujte

Mobilní verze webu má oproti “klasické” počítačové řadu specifik a mnoho e-shopů v ní dělá chyby. Právě na mobilní weby se letos také zaměřila studie Český košík roku. Ukázky přešlapů ukázal na konferenci Lukáš Hurych z Twista, které Český košík zaštiťuje. Přidání do košíku je většinou bezproblémové. Problémy ale zpravidla nastávají při výběru dopravy a platby. Jednoznačně největším průšvihem ale je vyplňování kontaktního formuláře, kdy testeři chtěli často nákup ukončit, upozornil Hurych.

Zbytečné je podle Hurycha například dávat e-mail pro kontrolu, protože uživatelé často adresu překopírují. Stejně tak je zbytečné, aby uživatel musel zaškrtávat, zda je pan, nebo paní. Některé mobilní verze jsou zase navržené, že při kliknutí na vyplňovací řádek zmizí popisek a zákazník pak musí stránku posouvat, aby zjistil, co se po něm na řádcích vlastně chce. Všechny tyto drobnosti mohou způsobit, že zákazník nákup nedokončí.

3. Zboží doručujte co nejrychleji

Řada přednášejících se shodla, že trendem dneška je neustálé zrychlování světa. E-shopaři by proto neměli podceňovat logistiku a rychlost doručení, která se pro zákazníky stává jedním z klíčových parametrů. Už se nejedná o dny, nýbrž o hodiny. Jaká pak bude výhoda kamenných obchodů, když budete moci mít zboží z e-shopu doma za půl hodiny, řekl na konferenci Jorij Abraham, šéf výzkumu organizace Ecommerce Europe.

Že si tento trend již obchodníci uvědomují, potvrdil i Michal Jirek, majitel e-shopu Cerstvakava.cz. Každý den nyní expeduje zboží do pozdějších hodin než dříve, konkrétně do 15.30. Snažíme se navíc tento čas ještě prodloužit, abychom i zákazníkům, kteří nakoupí odpoledne, dokázali zboží doručit už další den, vysvětlil Jirek.

skoleni_8_1

4. Útočte na emoce, ne na rozum

Se svým příspěvkem na téma jak se odlišit a vybudovat značku vystoupil na konferenci podnikatel Tomáš Čupr, zakladatel Slevomatu, DameJidlo.cz nebo třeba Rohlik.cz. Podle Čupra musí obchodníci cílit v marketingu na emoce, a nikoli na racionální stránku. Základem je dle Čupra zákazníkům vysvětlit, proč je vaše služba nebo zboží pro ně výhodná. Jak upřesnil Čupr, podnikatelé by se měli řídit především třemi pravidly. Zaprvé musí zákazníka dokázat namotivovat, aby své dosavadní chování změnil a novou službu vyzkoušel. Druhou podmínkou je jednoduchost a třetí vytvoření dojmu, že vaše služba je běžně využívána a že jde vlastně už o společenskou normu. Pomáhá, že člověk je stádní tvor, podotkl Čupr.

5. Zákazník na prvním místě

Zajímavou prezentaci si rovněž připravil již zmiňovaný Michal Jirek, majitel e-shopu Cerstvakava.cz. Za hlavní stavební kámen úspěchu totiž považuje přístup k zákazníkovi. Podle Jirka jde o mnohem důležitější faktor, než je například SEO, responzivní web či personalizace. Zatímco SEO a spol. přirovnal Jirek k větvím stromu, prozákaznický přístup za jeho kořeny, ze kterých vše vyrůstá. Podle Jirka je klíčem k úspěchu věrný zákazník. Musíte hlavně dobře komunikovat. Určitě byste měli odpovídat i na dotazy či kritiku na Heurece apod. My se snažíme například na dotazy odpovídat tzv. “na první dobrou”, tedy poskytnout zákazníkovi odpověď i na to, na co se neptal a na co by se mohl pak chtít doptat, uzavřel Jirek.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).