5 trendů, které se prosadí při nakupování na internetu v roce 2014

14. 2. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Větší důraz na cílení na konkrétní potřeby zákazníka nebo rostoucí podíl nákupů přes smartphony. To jsou jen jedny z trendů, které se letos dají očekávat.

Internetový maloobchod se neustále rozrůstá a také vyvíjí. Nejlépe je to asi vidět na platebních metodách, které se pořád inovují. E-shopy ale přichází i s novinkami v oblasti služeb a marketingu. Ani rok 2014 nebude v tomto ohledu výjimkou. Připravili jsme proto přehled trendů, které se dají v internetovém obchodování letos očekávat.

Zvyšující se podíl nákupů přes smartphony

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.comNa internetu se letos prosadí řada trendů.

S jistotou se dá říci, že se v roce 2014 ještě více zvýší obliba nakupování skrze smartphony a tablety. Ještě na začátku roku 2011 nedosahoval přístup do online obchodů z mobilních zařízení ani 1 %, v říjnu 2012 již překročil hranici 5 % a v současnosti se již podle odhadů pohybuje v dvouciferných hodnotách. Z našeho aktuálního květnového výzkumu mezi spotřebiteli vyplývá, že s nákupem pomocí mobilního zařízení (smartphonu či tabletu) má zkušenost 16 % dotazovaných. V srpnu 2012 mělo takovou zkušenost 7 % dotázaných. Jedná se tedy o významný nárůst, který podle našich předpokladů bude nadále stoupat, uvedl serveru Podnikatel.cz před několika měsíci Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Čtěte více: Bez smartphonů ani ránu. Z mobilní verze e-shopů se brzy stane nutnost

Optimalizovaný web pro mobilní zařízení, případně mobilní aplikace, se tak stávají prakticky nutností. Multikanálový web a kvalitní obsah pomohou prodávat bez ohledu na zařízení, ze kterého zákazník přistupuje. Trendem bude větší důraz na uživatelskou přívětivost, a to nejen co se týká designu, ale také například u popisků a fotografií produktů. Buď e-shopy lidi zaujmou, udrží na svých stránkách a uskuteční prodej, nebo je odradí a pošlou ke konkurenci, domnívá se Andrea Čižmářová, marketingová ředitelka Kasa.cz.

Další nárůst osobních odběrů

Další z trendů, který bude letos pokračovat, je nárůst osobních odběrů. V řadě obchodů už nyní dokonce převažuje. Například v e-shopech Kasa.cz nebo Mall.cz volí osobní odběr více než polovina nakupujících. V internetovém obchodě CZC.cz preferuje osobní odběr dokonce 70 % zákazníků. Bude ovšem záležet, zda obchody udrží osobní odběry zdarma či za nízký poplatek. Provoz kamenné prodejny něco stojí a pokud by tyto náklady prodejci převáděli na zákazníky, obliba osobních odběrů by klesla. Vlastním pobočkám navíc už konkurují i externí sítě výdejních míst a různé bankomaty, jejichž počet a záběr se bude letos zvyšovat.

S nárůstem osobních odběrů se zvyšuje podíl platby v hotovosti a kartou. Kartou se už Češi však naučili platil rovnou také na internetu. Jak ukázal nedávný průzkum Sdružení českých spotřebitelů a výzkumné agentury Perfect Crowd, kartou na internetu neplatí jen třetina respondentů. Průzkum potvrdil, že se čeští spotřebitelé konečně přestali bát používat nejen platební karty, ale i další elektronické platební prostředky, komentoval Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů.

Čtěte více: Češi se už nebojí v obchodech platit kartou, na internetu ale mají stále obavy

Lepší zaměření na konkrétní nabídky zákazníkům

Na vzestupu letos bude také analýza zákaznických dat. E-shopy se budou mnohem více snažit využít informace k personalizaci svých nabídek a přizpůsobení nákupních strategií. Obchodníci své zákazníky dobře znají, ještě se však tato data nenaučili precizně využívat. Rok 2014 by mohl být rokem, kdy se toto změní a obchody se naučí svoji nabídku lépe cílit s ohledem na to, co konkrétního zákazníka zajímá a co zrovna potřebuje, potvrdila serveru Podnikatel.cz Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz. Silným tématem letošního roku v elektronickém obchodování bude také personalizace nabídek v rámci inteligentního e-mailingu a dynamické display reklamy. Na celkové zjednodušování a zpřehledňování webu pak naváže přizpůsobení jeho obsahu uživateli, připojil se Kamil Demuth, marketingový ředitel CZC.cz.

Rozšiřování služeb pro zákazníky

Zákaznické služby tvoří čím dál důležitější součást dojmu, který si zákazník z nákupu odnáší. A obchody v tomto ohledu mají stále co zlepšovat. Cena sice zůstává důležitá, její význam však, i kvůli velké vyrovnanosti, postupně klesá v poměru k nabízeným službám a spolehlivosti obchodu. E-shopy se proto snaží zákazníkům nabídnout něco navíc a odlišit se tak od konkurentů. Spotřebitelé chtějí mít jistotu, hledají proto spolehlivé e-shopy, špičkový zákaznický servis, možnost zakoupit si ke zboží doplňkové služby jako například pojištění, prodlouženou záruku, atd. Při rozhodování, kde zboží koupit, hraje podstatnou roli také skutečnost, zda má prodejce zboží skladem, vysvětlila serveru Podnikatel.cz Šárka JakoubkováAlza.cz.

skoleni_8_1

Handicapem internetových obchodů je pořád asistence při nákupu. Zatímco v kamenných obchodech se lze obrátit na prodavače a nechat si poradit, v e-shopech tato asistence schází. Nicméně velké internetové obchody už nabízí instant messaging či telefonický kontakt s erudovaným produktovým manažerem. Podle odborníků se dá očekávat, že tyto a další podobné služby začne v roce 2014 nabízet mnohem více e-shopů.

Širší sortiment zboží

Přestože se na internetu už dá koupit prakticky cokoli, některé typy zboží se prodávají zatím jen v omezeném měřítku. Podle odborníků se už ale zákazníci naučili na internetu nakupovat pestřejší skladbu věcí. Nákupy potravin, plenek nebo drogerie už nejsou ničím neobvyklým a další sortiment nastupuje a bude se letos rozšiřovat. V našem obchodu je takovou rychle rostoucí kategorií značková móda nebo rychloobrátkové zboží. Další sortiment chceme přidávat díky partnerskému prodeji, naposledy jsme nabídku rozšířili o pneumatiky a další kategorie se chystají, doplnila na závěr Michala Gregorová z Mall.cz.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).