Mít čitelnou tvář, navazovat vztahy a neformálně komunikovat, hledat originální marketingové cesty, povzbuzovat spokojené zákazníky, aby se o dobrou zkušenost dělili a podílet se na životě místní komunity. To jsou triky, které mohou pomoci rozvinout lokální byznys. Na podrobnosti se server Podnikatel.cz zeptal odborníků z praxe.
1. Pracujte na své image
Výhodou pro rozjezd místního byznysu může být zapojení do větší sítě pomocí franšízingu. Franšízant svým zapojením do sítě získává silnou marketingovou podporu a především značku, pod kterou může obchodovat. To je nesrovnatelně výhodnější pozice, než když podnikatel začne budovat lokálně nebo globálně novou značku,
vysvětluje Lucie Krajná, CCO společnosti RE/MAX ČR, která má s lokálním byznysem bohatou zkušenost. V místě, kde podnikatel působí, by měl být každopádně vidět, a to i na významnějších akcích regionu. Měl by pracovat na své pověsti skutečného odborníka (ať už realitního nebo jiného). K práci na vlastní image a dobré pověsti patří i to, že podnikatel nezapomíná na veřejně prospěšné projekty. Čtěte také: 5 tipů, jak zapracovat na své osobní značce
Na čem záleží
- na viditelnosti
- na pověsti odborníka
2. Navazujte vztahy a udržujte je
Podnikatelé by se podle Lucie Krajné měli v místě svého byznysu soustředit na aktivní využívání sociálních sítí a rozšiřování okruhů svých známých a přátel. Získávat kontakty, navazovat vztahy a udržovat je sice zabere nějaký čas, ale podle zkušených odborníků se to vyplatí – podnikatel pak totiž vždycky ví, komu může zavolat. Kamila Zárychtová, ředitelka společnosti Business for Breakfast Česká republika, tvrdí, že networking, neboli právě průběžné navazování nových vztahů a následná péče o jejich prohlubování, otevírá nové možnosti a cesty, jak se podnikatel může dostat tam, kam právě potřebuje. A networking podle ní rozhodně urychlí byznys.
Díky networkingu se podnikatel obklopí lidmi, kteří jej poznají, porozumí tomu, co konkrétně jeho firma dělá a mají důvod mu pomoci,
radí Kamila Zárychtová. Když pak podnikatel něco potřebuje, stačí pár lidem zatelefonovat, s někým se sejít a má dveře otevřené. Úplně zadarmo to ale není: Samozřejmě je třeba při networkingu myslet nejen na získávání z vybudovaných vztahů, ale i na dávání, abyste mohli opět získávat,
dodává.
Zkušenost Kamily Zárychtové: Pokud sedí v jedné místnosti 20 podnikatelů, manažerů nebo obchodníků, každý má v telefonu průměrně 250 kontaktů. Dohromady je to 5000 kontaktů – a to je potenciál skupiny.
Pro podnikatele je přínosné, že díky pravidelné komunikaci s těmi správnými lidmi získává okamžitou zpětnou vazbu na svoji podnikatelskou činnost. Podnikatel si tak může okamžitě ověřit, zda správně prezentuje své produkty tak, aby ostatní pochopili, pro koho jsou určené a komu můžou prospět, zda ho místní podnikatelské prostředí vnímá jako obchodníka, zda je důvěryhodný, jak umí zaujmout a zda ostatním stojí za to být s ním v kontaktu. Čtěte také: Chcete skvělého obchodníka? Poradíme, jak si ho vybrat
S networkingem také souvisí pravidlo, že je lepší komunikovat jasně a otevřeně. Tím, že umíte jasně, stručně a hlavně srozumitelně říci co chcete, ostatní na vaši žádost mohou reagovat a propojit vás s vhodným kontaktem, se kterým můžete navázat spolupráci,
tvrdí pro server Podnikatel.cz Kamila Zárychtová. Za typický příklad z praxe považuje chvíli, kdy podnikatel hledá jakéhokoliv zákazníka. Jenže, kdo je to „kdokoliv“? Mě tedy nikdo nenapadá,
říká a dodává: Avšak pokud se mě někdo zeptá, zda znám stavební firmu, tak rozhodně nějakou znám.
Na čem záleží
- na aktivním rozšiřování okruhu známých a přátel
- na navazování kontaktů a jejich prohlubování
- na jasné a otevřené komunikaci
- na tom, že je nutné získávat i dávat
3. V PR a marketingu dejte přednost kvalitě před kvantitou
Miroslav Fribert, spolumajitel společnosti Myr Communication, malým lokálním firmám nedoporučuje soutěžit s těmi velkými v marketingu kvantitou (na kterou stejně zpravidla nemají rozpočet), ale soustředit se na kvalitu. Malá firma by se proto podle něj měla zaměřit na to, aby navenek komunikovala, co jí na trhu odlišuje a používala chytrý, efektivní způsob komunikace. Měla by přesně cílit na svou skupinu zákazníků s pomocí vybraných komunikačních kanálů a měřit efektivitu této komunikace, aby mohla svou komunikační strategii rychle přizpůsobovat aktuální situaci,
dodává Fribert. Za velkou výhodu lokálních firem přitom považuje rychlý schvalovací proces, který je například natolik pružný, že bez problémů umožňuje vyjít vstříc potřebám denního tisku – právě ten totiž mohou malé lokální firmy také využít.
Na čem záleží
- na odlišení se
- na chytrosti a efektivitě
- na přesném cílení a flexibilitě
Ukázky z praxe
Miroslav Fribert vzpomíná na několik případů, které považuje v oblasti PR a marketingu lokálních firem za příklady dobré praxe: Jeden z klientů se díky veřejně vyhlášené soutěži na tvorbu webových stránek pro charitativní organizaci spojenou se známou celebritou dostal do povědomí široké veřejnosti právě prostřednictvím denního tisku a obchodních médií. Jako další příklad můžeme uvést spojení personálních témat o využívání internetu v pracovní době s konkrétním produktem k zajištění podnikové bezpečnosti,
vypráví dále. Obě tyto kampaně byly podle něj úspěšné, protože chytře zvolily komunikační téma. A to za zlomek nákladů, které by jinak vyžadovalo použití masových komunikačních nástrojů.
4. Získejte reference a podpořte šeptandu
Bez spontánních pozitivních hodnocení svých zákazníků se dnes neobejdou ani globální hráči, natož místní firmy. Pokud si někdo služby nebo produkty chválí, není těžké ho požádat o krátkou písemnou referenci, kterou je možné vyvěsit na webu. Nebo ho výslovně poprosit, aby o své spokojenosti řekl i své rodině, přátelům nebo kolegům v práci. Špatná zkušenost se šíří spontánněji a rychleji, takže je přenos zkušenosti dobré potřeba sebevědomě popíchnout.
Menší byznys se dá na stálých zákaznících, jejich referencích a doporučeních prakticky postavit. Zvlášť v případě, že jde o služby nebo zboží, které lidé nakupují pravidelně respektive opakovaně. Marketing nebo promýšlení nových obchodních strategií pak zaberou méně času (i když rezignovat na ně úplně není možné nikdy). Čtěte více: E-shop jinak: Silvie vozí potraviny až do lednice, Martin vsadil na fair trade
Na čem záleží
- na pozitivním hodnocení od zákazníků a referencích
- na šeptandě
5. Žijte s komunitou a buďte společensky zodpovědní
Zapojení do veřejně prospěšných projektů již zmínila Lucie Krajná. Pro malou firmu, která svou činností pokrývá třeba jen město, nebo kraj, se v nich skrývá velký potenciál – pozitivně tak na sebe upozorní, ukáže, že myslí na místní komunitu a má pro ni ještě další přínos, než prodej svých produktů a služeb. Sousloví společenská odpovědnost zní možná nafoukaně, přitom může jít i o zcela drobné projekty. Například: vyřazené firemní počítače můžou využít děti v počítačovém kroužku, při dětském odpoledni firma zakoupí ceny pro děti, které se účastnily soutěže, zaměstnanci nebo OSVČ věnují jeden půl den tomu, aby uklidili zahradu domova seniorů… Možností je spousta.
Foto: www.isifa.com