Bob Nelson (autor knihy 1001 způsobů, jak motivovat zaměstnance, vyd. Pragma, 1997), popisuje firmu v začátcích jako skupinku odhodlaných lidí, kteří touží po tom, aby z nějaké vize učinili skutečnost.
Je jasné, že vizi není schopný přetavit ve skutečnost úplně každý. Nechme nyní stranou, že účinnou motivací lze z mnoha na první pohled marných zaměstnanců vykřesat netušené schopnosti. Na soustředěnou motivaci totiž v době rozjezdu, která je zpravidla více hektická, než si podnikatel v nejdivočejších snech představoval, není čas.
Co je pro malý podnik důležité
V začátku je dobré si uvědomit, že malý podnik klade speciální důraz na některé schopnosti a vlastnosti svých zaměstnanců. Josef Koubek (v publikaci Personální práce v malých podnicích, Grada 2003) uvádí, že jsou to především:
- schopnost samostatně pracovat a svou práci kontrolovat
- zájem na úspěšnosti firmy a snaha k ní přispět
- disciplinovanost a pracovní morálka
- schopnost týmové práce
- flexibilita
- schopnost řešit problémy
- široký odborný profil
- schopnost jednat s lidmi
Co z toho například plyne? Profesionál, který potřebuje k výkonu neustále povzbuzovat, se v malé firmě špatně uplatní. Stejně jako někdo málo spolehlivý, kdo potřebuje stále kontrolovat. Totální solitér bude mít v malé firmě zřejmě problémy, stejně tak jako někdo, kdo je hluboce soustředěný jen na jediný odborný problém, má velmi úzkou specializaci a není schopný si k ní v rámci firmy nic přibrat. Na jaké zaměstnance a spolupracovníky tedy v začátcích vsadit?
1. Typ „chce a umí“
Typ zaměstnance nazývaný „chce a umí“ je pro rozjezd firmy i její následné fungování nepostradatelný. Jsou to obecně lidé, kteří dobře zvládají svou práci, mají přirozenou autoritu a dobrý vliv na své okolí, pro které mohou být vzorem.
2. Tvůrčí osobnost
Při rozjezdu podnikání se společnost teprve ustaluje, hledá správné postupy, vlastní cestu, jak dojít ke stanoveným cílům. Rutinéry, kteří se jen drží pravidel, nechtějí riskovat, angažovat se a vlastní invenci raději rozvíjejí až po pracovní době, nemůže nová firma potřebovat. Naopak se jí vyplatí tvůrčí lidé, kreativní osobnosti, které jsou pravým opakem rutinérů. Tvůrčí osobnost má podle Karla Chadta (který napsal knížku Uplatnění tvořivosti v manažerské praxi, vyd. VOX 2009) několik rysů, podle nichž ji je možné odhalit.
Tvůrčí osobnost je:
- nezávislá,
- jedinečná, odlišná od ostatních lidí,
- proměnlivá, experimentuje,
- extrémní ve vlastnostech a chování (posuzováno podle běžných měřítek),
- rozporná v názorech, postojích…
- a multidimenzionální ve smyslu šíře zájmů, myšlení, poznatků atd.
Tvůrčí člověk se nebojí chybovat a myslí neotřele, což jsou věci bez kterých se právě nově budovaný byznys neobejde. Čtěte více: 7 tipů, jak podpořit kreativitu ve vaší firmě
3. Týmový hráč
Nikdo z nás není tak chytrý jako všichni dohromady,
charakterizuje Bob Nelson stručně a výstižně nezastupitelnou roli týmu ve firmě. Co platí v zaběhnuté firmě, která má ustálené systémy a postupy, platí dvojnásob u společnosti, která se teprve usazuje na trhu. Aby zaměstnanci táhli za jeden provaz je pro ni doslova životně důležité.
4. Člověk s tendencí ke stálému zlepšování, novátor, který se učí
Schopnost stále zlepšovat a hledat nové postupy řešení samozřejmě ve firemní praxi souvisí s tvořivostí. Stejně tak radost z učení a schopnost naučené překlápět zpět do každodenní práce. Právě zaměstnanec, který nepotřebuje ke každému zlepšení, inovaci nebo k učení se nad sebou bič nadřízeného, ale má v sobě vlastní impulsy k posunu vpřed, bude cenným hráčem týmu rozjíždějící se firmy. Pozor ale, takový zaměstnanec by měl opět chtít a umět, nikoliv jen chtít.
5. Loajální a důvěryhodný pracovník
Rozjezd firmy s sebou většinou přináší nutnost ochránit originální podnikatelský nápad a nepustit určité know-how ven dřív, než je na to správná chvíle. Lidé, kteří u rozjezdu stojí, proto musí být důvěryhodní a loajální. Ale pozor, loajalita neznamená otrockou poslušnost. Zaměstnání je forma otroctví. Je to provokativní analogie a někomu se může zdát nepřístojná, je však klíčem k porozumění tomu, proč zaměstnanci bývají tak často nešťastní,
tvrdí nemilosrdně Bruce L. Katcher a Adam Snyder, kteří dali dohromady text 30 důvodů, proč zaměstnanci nenávidí své vedoucí (vyd. Computer Press 2009). Čtěte také: Ivo Toman: Mám pro vás dobrou zprávu, můžete se naučit být šťastní
Čtěte speciál věnovaný českým startupům na serveru Lupa.cz: Stuartup.lupa.cz
Nejen získat, ale i udržet
Pokud ovšem chce podnikatel hned na začátku sestavit co nejlepší tým a obratem o něj nepřijít, musí ho dobře zaplatit. Pokud to není možné hned, měl by své zaměstnance ujistit, že odměna je nemine, jakmile si ji firma bude moci dovolit – ať už finanční nebo jiná. A také svůj slib splnit. Jednou z možností také je dát klíčovým spolupracovníkům firemní podíl, udělat z nich společníky a zvýšit jejich motivaci tím, že budou pracovat na vlastním. Pro rychlou a efektivní práci je třeba, aby měli zaměstnanci ke své práci co nejlepší vybavení. To nelze podceňovat. Odrazí se to totiž v dobré nebo špatné výkonnosti firmy i na (ne)spokojenosti zaměstnanců. Čtěte také: Hledáte svého prvního zaměstnance? Čtěte, jak vést pracovní pohovor