Již v dobách první světové války začaly být používány psychologické testy pro výběr schopných manažerů. Jedním z prvních průkopníků byl Američan Henry Ford, který potřeboval schopné zaměstnance (manažery) pro vedení své automobilové fabriky. „Metoda velmi oslovila i Tomáše Baťu. Jeho závody ve Zlíně byly první v Evropě, které pomocí psychologických testů začaly své pracovníky vybírat. Nadchl se pro ni i prezident Masaryk, který ji považoval za moderní vědeckou metodu,“
říká Slavomil Hubálek, ředitel firmy Alea-psychologie, která se specializuje na psychologické a personální poradenství.
Business server Podnikatel.cz, vám přináší několik základních vlastností, které by měl splňovat každý.
1. Interaktivní a motivující
Motivace osob patří u dnešního manažera k velice důležitým a stěžejním bodům. Na umění dobře rozdělit práci a potom jí i ohodnotit se klade v dnes ve světě velký důraz. Jako správný manažer byste měl být ale zároveň upřímný. Jednotlivec se může stát dobrým manažerem, pokud sleduje vývoj svého týmu a jde s ním krok od kroku dopředu. Nemalou důležitost hraje připravenost a ochota naslouchat dotazům. Správným vedením lidí se již v minulosti u nás hlouběji zabýval obuvník Tomáš Baťa.
2. Schopný vytvořit přátelského prostředí
Týmový duch nebo týmová chemie není v dnešním pracovním prostředí vůbec zanedbatelná věc. V dnešním světě řízených firem je na tento trend pečlivě dbáno. Manažer, kterému záleží na chodu jeho týmu, by měl „číst“ vztahy mezi svými zaměstnanci a zejména se zabývat předcházením konfliktů. Často banální rozepře mezi dvěma zaměstnanci může být v jeden moment záležitostí celého pracovního kolektivu.
Firma může mít skvělé zaměstnanecké programy: vzdělávání, rekvalifikace, motivační způsob odměňování, skvělé benefity, ale to neznamená, že zde budou lidé šťastní, To jsou věci, které prospívají jedinci. Pokud toto není vyváženo dostatečnými benefity pro kolektiv, jako jsou občasné společenské akce, může to vést k vnitřní izolaci jedinců, jejichž cíle a motivace jsou čistě věcí osobního zájmu,
říká manažerka pražské pobočky německé firmy Alena Čápová. Čtěte více: Najít správného obchodníka není snadné. V sázce je i dobré jméno firmy
3. Organizačně schopný
V manažerském světě se rozumí pod organizačními schopnostmi zejména schopnost smysluplně naplánovat svůj čas. Kromě toho dalším neopomenutelným bodem těchto schopností jsou jasné cíle a priority, ty by měly být v osnovách každého manažera, který směřuje za svým úspěchem.
Organizace týmu není výjimkou. Dobře vést tým není bráno za záležitost vůbec jednoduchou. Splnění požadovaných úkolů je povinností „tuctového“ zaměstnance. Umění naplánovat, rozdat práci a nakonec jí vyhodnotit, je však záležitost čistě manažerská. Součástí správné práce manažera by měla být také schopnost operativně reagovat na zpoždění. S tím souvisí důvěra ve schopnosti svých zaměstnanců. Manažer je pro firmu velkou investicí a organizace týmu musí patřit každopádně k jeho silným stránkám.
4. Komunikační a kreativní
Komunikační dovednosti by mohly u každého jedince tvořit samostatnou kapitolu, u manažera to není výjimka. Komunikace se může stát pro dobrého manažera velice silnou zbraní. Musí však umět těchto výhod naplno využít. Pro toho, kdo chce být efektivní a respektovaný svými podřízenými, je kvalitní komunikační kreativita nezbytnou nutností.
Jedná se o oblast, která nabízí při jejím úspěšném zvládání řadu výhod. V pracovním životě si tím například usnadníte řešení týmové práce nebo problémů. Odborníci dále vyzdvihují umění pozitivní komunikace. Ve správně vedené firemní komunikaci by z vás měl vyzařovat kladný postoj k druhé osobě. Poslední důležitou složkou komunikace je schopnost naslouchat druhým. Ve finále to znamená, že se naladíte na stejnou „frekvenci“ jako komunikant. V tomto ohledu je nepostradatelná schopnost empatie. Čtěte více: 5 tipů, jak vyřešit problém s nespokojeným zákazníkem
5. Schopný dělat kompromisy
Vcelku běžně se stává, že členové týmu mají na různé věci nebo situace osobitý názor. Tím vznikají drobné konflikty, které by měl manažer řešit právě kompromisem. Celkový pohled na kompromisy je vnímán velice individuálně, avšak na této pozici si manažer musí poradit správně. Bez rozumných kompromisů se zkrátka správný manažer obejít nemůže.
Určováním dobrých a špatných vlastností manažera se již zabývaly naše předchozí generace. Tento trend přetrvává i do dnešní doby, kdy je měřítko náročnosti a konkurence na úplně jiné úrovni než například před 100 lety. Zásady interaktivity, vytváření přátelského prostředí, organizačních schopností, komunikačních dovedností nebo schopnosti dělat kompromisy se však bezpochyby přenesly i do dnešní doby, kde se podle nich řídí dobří manažeři. Čtěte více: 5 pravidel, jak získat a udržet věrného zákazníka