Jestliže provozujete e-shop, založení firemního profilu na sociálních sítích (především na Facebooku) by mělo být podle řady marketingových odborníků nepsanou povinností. Zeptali jsme se však samotných e-shopařů, zda mají na Facebooku svoje stránky a jak jsou s nimi spokojeni.
Bez Facebooku ani ránu, tvrdí odborníci
Řada marketingových odborníků tvrdí, že bez profilu na Facebooku se e-shopy v dnešní době již neobejdou. Nevím o typu produktu, který se prodává online, kterému by inzerce na Facebooku nemohla pomoci,
uvedl serveru Podnikatel.cz před časem šéf firmy Socialsharks Petr Andrýsek. Někteří z marketingových specialistů jdou dokonce ještě dále a říkají, že Facebook, respektive sociální sítě, by měly využívat všechny firmy. Neexistuje firma, které by nedávalo smysl zahrnout sociální sítě do svého komunikačního mixu,
komentoval Jakub Mach, šéf webu Zoomsphere.com, který monitoruje dění na sociálních sítích.
Čtěte více: Sociální sítě k podnikání patří. I s nízkým rozpočtem vás zviditelní
Navzdory doporučení odborníků však Facebook všechny e-shopy nevyužívají. Podle odpovědí oslovených e-shopařů tak však vypadá, že mnoho online obchodů už význam Facebooku pro svoji propagaci pochopilo a snaží se tuto sociální síť využít nejlépe, jak mohou. Zjistili jsme od internetových obchodníků, jestli Facebook využívají a co všechno jim přináší.
Otázka: Máte na Facebooku firemní profil? Proč ano, či ne? Pokud ano, k čemu všemu ho využíváte a jak s ním jste spokojeni?
Michal Jirek, Cerstvakava.cz
Profil na Facebooku máme, důvod je v tom, co nám přináší. Mimo to, že jde o další zdroj návštěvnosti a objednávek, je pro nás Facebook i dalším místem, kde se dá budovat značka, být ve spojení se zákazníky, udržovat s nimi pravidelný kontakt a mít možnost rozšiřovat se mezi jejich přátele. Spokojeni s profilem určitě jsme, i když víme, že jej nevyužíváme ani z poloviny tak, jak to jde.
Martin Krupička, Nejleginy.cz
Facebook využíváme ke dvěma věcem, ke komunikaci s fanoušky a jako reklamní nástroj. Snažíme se, aby většina příspěvků byla přínosná pro naše fanoušky. V našem případě se jedná například o uživatelské recenze jednotlivých modelů legín nebo o tipy na outfity, které nám připravují blogerky, se kterými spolupracujeme. Dále zde zveřejňujeme novinky a probíhající akce v rámci našeho obchodu. Co se týče reklamy, na Facebooku lze poměrně dobře cílit na skupiny, na které potřebujete. Nicméně reklama či příspěvek, který propagujete, musí být poutavý a přimět potencionálního zákazníka ke kliknutí. Postupným ,,laděním,, jsme se dopracovali k příspěvku, který propagujeme již od dubna letošního roku a stále nám přináší nové objednávky.
Václav Bouška, Bike-Eshop.cz
Myslím si, že každý e-shop by měl v dnešní době mít svoji firemní stránku na Facebooku. Jedná se nejen o dobrý informační kanál pro naše zákazníky, ale stránka na Facebooku v dnešní době zvyšuje důvěryhodnost e-shopu nejen u zákazníků, ale i vyhledávačů. Pochopitelně je ale poměrně důležité se o stránku dobře starat, pravidelně ji aktualizovat a publikovat na ni příspěvky, které budou návštěvníky zajímat. V případě zajímavého příspěvku je pak přímo vidět dopad na konverzní poměr v účtu Analytics.
Čtěte také: 5 tipů, jaké příspěvky sdílet na firemních sociálních účtech
Milan Kubaczka, Blackcomb.cz
Facebook na Blackcomb.cz máme od května 2008. Je to jeden z mnoha komunikačních kanálů. Informujeme klienty o novinkách a akcích. Získáváme okamžitě zpětnou vazbu. Momentálně máme přes 14 000 uživatelů a pořád to přirozeně roste. Například post o našem ocenění v jedné internetové soutěži získal 527 “lajků”. To potěší. Recept? Trpělivost a poctivá práce. S Facebookem jsme spokojeni. Lidi často prokliknou a nakoupí. Soukromý Facebook přitom nemám.
Jan Dostál, Alistair.cz
Profil na Facebooku máme a používáme ho k prezentaci veškerých akcí nebo soutěží. Spokojeni jsme, i když v posledním roce provozovatelé hodně změnili způsob zobrazování příspěvků, takže doby, kdy se jednalo o bezplatný způsob prezentace, jsou pryč. Je to dobrý nástroj k prezentaci značky a loga.
Proč e-shop Facebook nemá?
Na druhou stranu existují ale i e-shopy, které Facebook nemají. Mezi ně patří například zásilkový obchod Magnet-3Pagen.cz, u kterého stále hrají největší prim tištěné katalogy. Proč e-shop nevyužívá Facebook, vysvětluje detailně webový specialista Václav Kraus.
Václav Kraus, Magnet-3Pagen.cz
Naše cílová skupina je 65+ (byť poslední dobou se začíná trochu snižovat). V začátcích, 5–6 let zpátky nebylo vůbec reálné očekávat, že naše cílová skupina, v téhle věkové kategorii, bude vůbec nějakým způsobem aktivní na internetu, natož že bude využívat nějaká sociální média. Samozřejmě dle možností se snažíme jít s dobou a e-shop a jeho funkce postupně vylepšujeme, rozšiřujeme a snažíme se reagovat na potřeby zákazníků (například Facebook v připomínkách a dotazech zákazníků je opravdu výjimečný).
Dneska je samozřejmě situace zase trochu jiná než před léty, cílová skupina lehce mládne, je více internetově gramotná a podíl internetu se zvyšuje. Nicméně, byť cílová skupina lehce a pomalu mládne, pořád se jedná o starší cílovou skupinu, která na internetu ještě není tak aktivní jako v offline aktivitách, takže internet u nás z obchodního pohledu hraje pořád druhé housle, a tomu se přizpůsobují i veškeré rozpočty. Bohužel ale nejde jenom o rozpočty na marketingové aktivity, ale ruku v ruce s tím jde i o zajištění personálních kapacit pro obsluhu e-shopu (sociálních médií). Předpokládám, že kdybychom chtěli pravidelně vymýšlet a vytvářet obsah pro sociální média, tak by pro to nějaká personální kapacita být musela). Bohužel v současné době není a co vím, v nejbližší době se nic zřejmě měnit nebude.
Čtěte také: Zviditelňujete se na sociálních sítích? Pak miřte hlavně na mladou generaci
Stručně tedy shrnu pár důvodů, proč jsme se do toho zatím nepustili:
- lidské zdroje/kapacity - tzn. nemáme zatím nikoho, kdo by spravoval, vymýšlel a realizoval obsah pro sociální sítě. (v případě, že bychom např. Facebook použili jako info – servisní stránku, tak by taky musel být někdo, pravděpodobně ze zákaznického oddělení, kdo bude aktivně odpovídat a řešit dotazy zákazníků/fanoušků ohledně objednávek, reklamací apod..,)
- rozpočet – byť by nešlo o žádné astronomické částky, nicméně pokud bychom využili Facebook na reklamy – formou ppc, tak rozpočet nějaký být musí,
- stále starší cílová skupina – ve srovnání s předchozím obdobím jsou sice více aktivní na internetu, což je dobře, ale celkově ne zase tolik.
- hlavní marketingové aktivity jsou zatím jinde – ty se soustředí hlavně na Direct emailing, PPC, SEO.