1. Zvažte velikost pronajatých prostor a buďte ostražití při sjednání nájemní smlouvy
Pokud jdete do podnikání v kamenné provozovně, dobře promyslete, jak velké prostory budete potřebovat. Od toho se totiž také bude odvozovat, jakou část tržeb budete muset směřovat na nájemné. Pokud potřebu prostor zpočátku špatně odhadnete, může to do podnikání přinést dost velké problémy. Příliš malé prostory rychle přerostete a budete zase na začátku. Nejen že musíte hledat nové adekvátní prostory, ale ještě budete mít na krku nájemní smlouvu s jejími výpovědními podmínkami. Příliš velké prostory vás zase budou stát příliš peněz – buď díky nim budete třít bídu s nouzí, nebo vám zlomí vaz.
Výběr prostor a sjednání dobré nájemní smlouvy považují za důležité Zuzana Böhmová a Pavel Kalina z kadeřnického salonu ADVANCE studio. Podstatnou věcí je vhodný prostor a ohlídání si podmínek v nájemní smlouvě,
potvrzují. Jakub Hájek z kadeřnictví Hairgods zase radí konzultovat nájemní smlouvu s právníkem. Nájemní smlouvy u velkých pronajímatelů jsou velice obsáhlé a většinou jsou sepsané nevýhodně pro nájemce. Určitě doporučuji využít služeb právníka, zvláště v této záležitosti,
popisuje své zkušenosti Jakub. Čtěte více: Chcete si založit vlastní kadeřnický salon? Ohlídejte si úřady
Zkušení podnikatelé také radí, že pokud je to jen trochu možné, je lepší začínat ve vlastním než v podnájmu. Rád bych potenciálním zájemcům o podnikání v oboru poradil, aby začínali ve vlastních prostorách, pokud to jen trochu bude možné. Výdaje za nájem obyčejně tvoří zásadní částku v nákladech na provoz hospody, navíc se nevracejí do podnikání, ale jdou do cizí kapsy,
řekl serveru Podnikatel.cz Jiří Valášek, který provozuje hospodu U Kostky.
2. V centru podnikání je zákazník
Nezáleží na tom, zda podnikáte v kamenné provozovně nebo na internetu, zda máte malý byznys, který zvládnete sami z domova, nebo podnikáte ve velkém, vždy musíte myslet v první řadě na zákazníka. Faleš, kdy se podnikatel snaží ve prospěch svého zisku zákazníka oškubat, už dnes klienti netolerují a jsou proti ní mnohem ostražitější. Díky internetu se na víc špatná zkušenost velmi rychle šíří, takže vám dva nespokojenci mohou pošramotit dobrou pověst, ani nemrknete.
Zásadou, že zákazník je důležitý, se řídí Tomáš Příkopa, který vlastní e-shop Onlineoutlet.cz. Alfou a omegou je pro podnikatele zákazník. Ten by měl být vždy na prvním místě a jemu by měla být věnována veškerá péče a pozornost. Zní to jako klišé, ale spousta e-shopů se tím rozhodně neřídí,
odpověděl business serveru Podnikatel.cz na otázku, na co pamatovat při zakládání e-shopu. Sebekrásnější a skvěle vybavená prodejna nebo e-shop jsou na nic, když v nich nikdo nenakupuje. Ani dokonale propracované služby podnikateli štěstí nepřinesou, když o ně nikdo nestojí nebo neví, že by o ně stát měl. Čtěte více: Založit e-shop rozhodně není jednoduché, tvrdí profíci z oboru
Stěžejní, jako je tomu v jakýchkoliv službách, je orientace na zákazníka. Snažit se nejen naplnit, ale překonat jeho očekávání,
doplňuje zkušenost Lenka Počtová z Old Prague Hotelu.
3. Nepůjčujte si, co skutečně nutně nemusíte, hlídejte náklady a cash flow
Pokud má podnikatel do začátku podnikání vlastní vklad, je to pro něj opravdu velká výhoda. Ač to někdy jinak nejde, není dobré hned začátek podnikání zatížit velkým úvěrem. Čím více peněz si napůjčujete, tím podstupujete větší riziko. Špatný odhad nebo pomalejší rozjezd, než podnikatel čekal, se mu pak může šeredně nevyplatit.
Čeho se v začátku podnikání vyvarovat? Určitě zbytečných půjček. Lepší je také začínat pomalu a po krůčcích než si zlámat vaz velkým úvěrem,
odpověděl Robert Staněk z restaurace U Perónu. Čtěte více: Pokud zakládáte restauraci, dávejte si pozor na půjčky. Radí profesionálové
Náklady je při podnikání třeba neustále hlídat, stejně jako cash flow, doporučuje dále Roland Lodr, spolumajitel kavárny Můj šálek kávy. Myslí si, že není dobré investovat všechny peníze a opět varuje před velkými půjčkami.
4. Rozmyslete si spolupráci se slevovými servery
Řada zkušených podnikatelů sice slevové servery vyzkoušela, žádný velký pozitivní vliv to však na jejich podnikání nemělo. A jak říkají, je to zkušenost, kterou nebudou opakovat.
Určitě bych už znovu nešel do inzerce na slevových serverech. Zakládám si na práci s energií, a pokud klienti nejsou podobně naladění, je spolupráce s nimi těžká. To byl právě příklad zákazníků, které jsem získal na slevovém portálu,
odpovídá Petr Lacina z masážního studia Zdraví na otázku, co by na svém podnikání změnil, kdyby mohl začít znovu. Dodává, že slevové servery vyzkoušel dvakrát a už by tuto zkušenost neopakoval. Prvotní u těchto zákazníků není totiž zájem o masáž, ale o to, že je nabízena za poloviční cenu. Nejsou to tedy do budoucna potenciální klienti,
uzavírá. Čtěte více: Kurz z vás profesionálního maséra neudělá, radí odborníci
Stejně ostražití vůči slevovým serverům jsou také další podnikatelé. Je skvělé, že se prodají služby salonu, ovšem pak do kadeřnictví chodí půl roku lidé, které je kadeřník nucen stříhat za velmi levné peníze,
má jasno Jakub Hájek z kadeřnictví Hairgods.
5. Své zaměstnance si pečlivě vyberte
Je-li vaše podnikání závislé na týmu kvalitních zaměstnanců, nepodceňujte jejich výběr a péči o ně. Zaměstnanci jsou dlouhodobá investice, s níž vaše podnikání stojí a padá.
Pečlivý výběr zaměstnanců považuje za klíčový pro své podnikání řezník Otakar Moravec. Je podle něj třeba si uvědomit, že platy zaměstnanců jsou dlouhodobý a nemalý výdaj. Navíc sám říká, že příliš kamarádské chování k zaměstnancům může být na škodu – pracovní vztahy je zkrátka třeba dobře vyladit. Čtěte více: Řezničina není prodej šroubů, chce to dostatek peněz. Radí zkušení řezníci
Lenka Počtová z Old Prague Hotelu přidává svou zkušenost z oblasti hotelnictví: Potřebujete postavit dobrý, stabilní pracovní tým. Nespokojení, nemotivovaní zaměstnanci nemohou nikdy „vyprodukovat“ spokojeného hosta.
Čtěte více: Hotelů je jako smetí. Jak nezapadnout a přitáhnout klienty? Poradí odborníci
6. Marketing: Musíte vědět, koho chcete oslovit a znát své výhody
Neplánujte marketing, dokud přesně nevíte, koho chcete oslovit, radí zkušení podnikatelé. Důležité také je znát své konkurenční výhody a umět je využít.
Musíte znát své výhody a maximálně je využít, stejně tak jako svá slabá místa, kde je nutné udělat maximum, abyste je odstranili. Dnes je díky internetu řada možností jak monitorovat trh a mít velmi dobrý přehled o konkurenci. Musíte najít cestu ke správnému zákazníkovi, ve správný čas, za správnou cenu a správným způsobem nabídnout své služby,
vypočítává hlavní zásady Lenka Počtová z Old Prague Hotelu.
Šeptanda je nejlepší způsob reklamy,
radí z vlastní zkušenosti kavárník Roland Lodr a souhlasí s ním také kavárník Ondřej Němeček z kavárny Šlágr. Šeptanda zafunguje u každého byznysu. Pokud si lidé předávají dobrou zkušenost, je napůl vyhráno. V marketingu navíc dnes už ani tak nerozhodují náklady, jaké na něj může podnikatel vynaložit, jako dobré nápady. Čtěte více: Chcete kavárnu? Počítejte s tím, že je to 24hodinový byznys