Zatímco nákupní horečka se teprve začíná stupňovat, e-shopy by měly mít svoji vánoční přípravu dávno ukončenou a již jet podle připraveného marketingového plánu. Jenže ne vždy to platí. Přinášíme 7 častých chyb, které online obchody v souvislosti s Vánocemi nejčastěji dělají.
Čtěte také: Štěstí přeje připraveným. Nic jiného pro e-shopy před Vánocemi neplatí
Pozdní plánování a začátek marketingových aktivit
Pokud si říkáte, že byste už mohli začít přemýšlet nad tím, jak letos v e-shopu pojmete Vánoce, můžete přestat článek dále číst. Přicházíte totiž “s křížkem po funuse” a jen stěží zvládnete dohnat, co jste v předchozích měsících zanedbali. Marketingový a komunikační plán byste měli mít už dávno připravený a řídit se jím. Výchozí bod plánu by měly tvořit vaše zkušenosti z předchozích vánočních prodejů. Ač se vám to líbí nebo ne, začít řešit vánoční prodeje v listopadu je už prostě pozdě.
Nedostatečná marketingová kampaň
V době předvánočních prodejů více než kdy jindy platí, že byste měli zainvestovat do reklamy. Jak upozorňují odborníci, to, že změníte grafiku na „mrazíkovskou“, samo o sobě zákazníky nepřiláká. Kampaň musí e-shop vést ve zbožových vyhledávačích, v PPC systémech jako Google Adwords a Sklik.cz a to vše něco stojí. Součástí plánu tedy musí být i přesný rozpočet, včetně predikce objednávek, zisku a tím pádem také návratnosti kampaní,
uvedl serveru Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel agentury Cognito.cz.
Čtěte také: V listopadu už musí běžet PPC kampaně na Vánoce v e-shopech. Jak na to?
Nadměrné využívání slev
Vánoce a slovo “sleva” se sice již sžily, jejich nadměrné využívání vám však může více uškodit než pomoci. Věřte tomu, nebo ne, ale opravdu se vyplatí si spočítat, zda vám vyšší počet objednávek vynahradí sníženou marži. Ze začátku vánoční sezóny prostě prodáváme za plné ceny, slevy přijdou na řadu až na jejich vrcholu, což v českých podmínkách znamená přibližně od 10. prosince,
vysvětlil Jan Janča.
Nedostatečné skladové zásoby
Pokud jste nezačali podnikat v letošním roce, sami víte, že nákupní šílenství už dávno nekončí 10 dní před Štědrým dnem. Zákazníci nakupují doslova do posledních možných hodin a pokud týden před Vánoci zjistíte, že máte vyprodáno, sami sebe tím připravujete o zisk. Nezapomínejte proto na své skladové zásoby a vytvořte si dostatečnou rezervu zboží, abyste mohli uspokojit zákaznickou poptávku až do posledních možných hodin. Pokud chcete být lepší než vaše konkurence, připravte se na letošní Vánoce a naskladněte třeba dvojnásob. Porušte současný trend mnohých shopperů, řekněte, že vy máte otevřeno až do 24. 12. a jděte svým zákazníkům naproti,
radí Petr Vaněk, Key Account Manager agentury Dobrý web.
Personální nepřipravenost
S předchozí chybou, tedy nedostatečnými zásobami, úzce souvisí i další, a to nepřipravenost personální. Připravena musí být i uživatelská podpora, protože se stupňuje počet dotazů na to, zdali je zboží možné skutečně doručit nebo na ověření skladových zásob. Zajistěte si dostatek personálu, ať už v call centru, ve skladu či na výdejně, všude čeká na zaměstnance internetových obchodů nárůst pracovního vytížení o desítky procent,
upozornil pro server Podnikatel.cz Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Čtěte také: Vánoce způsobují nákupní horečku. Víme, jak na nich vydělat více
Sliby o doručení, které nesplníte
Občas se, především menším e-shopům, ve vánočním období stane, že uvádějí nepřesné údaje o skladovosti či rychlosti expedice a doručení zboží. Určitě zákazníka zaujmete tím, že mu ještě při objednání 25. prosince budete garantovat doručení do Štědrého dne, avšak buďte si jisti, že ho zároveň naštvete, když svůj slib nesplníte. Případné zklamání či naštvání velmi zvyšuje pravděpodobnost, že v takovém obchodě už zákazník nenakoupí. Vyvarujte se proto slibů o doručení do 24 hodin, pokud to opravdu nedokážete splnit. Pozor též na to, že ne všechno můžete ovlivnit. Obchodníci nesmí zapomenout, že v konečné fázi převezme zboží jejich zákazník od přepravce. Ti také mají v období Vánoc velmi na pilno, a proto by si provozovatelé e-shopů měli ověřit například, kdy a jak je možné odeslat poslední zboží tak, aby dorazilo včas pod vánoční stromek,
doplnil Jan Vetyška.
Nepřipravenost na povánoční shon
Další frekventovanou chybou e-shopařů je domněnka, že 24. prosincem vše končí a oni si konečně mohou dát nohy na stůl. Po Vánocích ale naopak přichází období, ve kterém se dějí především dvě věci. Řada lidí využívá možnosti odstoupit u online obchodů do 14 dnů od smlouvy a vrací dárky, jelikož se jednoduše netrefili do vkusu. Obchodníci by proto měli očekávat vyšší procento vráceného zboží. A druhou věcí, která po Vánocích nastává, je utrácení peněz nadělených pod stromeček. Hned 24. prosince večer začínají lidé utrácet peníze, které dostali pod stromeček, a využívat různých dárkových kupónů. Na tuto skutečnost je potřeba pamatovat také při plánování rozpočtu na kampaň a nevystřílet všechny náboje před vánočními svátky,
uzavřel Jan Janča, obchodní ředitel agentury Cognito.cz.