7 častých mýtů, které panují okolo SEO pro e-shopy

12. 6. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Okolo SEO (optimalizace pro vyhledávače) panuje řada mýtů a polopravd. Zeptali jsme se proto odborníků, které nejčastější mýty o SEO pro e-shopy slýchají.

Okolo SEO (Search Engine Optimization, česky optimalizace pro vyhledávače) pro e-shopy panuje řada mýtů a omylů. Samotné SEO se navíc rychle vyvíjí a mění a co dříve platilo a fungovalo, už dnes zabírat nemusí. Připravili jsme proto 7 častých mýtů o SEO, se kterými se lze v současnosti potkat.

Čtěte také: 7 smrtelných hříchů, které mohou potopit váš e-shop

Mýtus číslo 1: SEO nepotřebuji, stačí PPC kampaně

Stává se, že si e-shopaři myslí, že žádné SEO vlastně ani nepotřebují. Domnívají se, že stačí, když mají hezkou doménu a klíčové slovo toho, co prodávají, je v ní obsaženo. Někteří zběhlejší obchodníci pak SEO zase zavrhují kvůli tomu, že třeba PPC kampaně mají vyšší ROI (návratnost investic) než SEO. Jak ale upozorňují odborníci, SEO je oproti PPC dlouhodobou investicí, která začne nést ovoce až v horizontu několika měsíců, ale s dlouhotrvajícím efektem, protože výsledky ve vyhledávačích nezmizí ze dne na den. PPC kampaně pak sice v krátkodobém horizontu vykáží vyšší míru návratnosti investic, avšak ve chvíli, kdy obchodník přestane platit, skončí také jakýkoliv přísun návštěvníků na web. 

S PPC a SEO se to má podobně jako se sexem. Můžete ho získat výměnou za ne příliš vysoký poplatek, v tom případě máte zajištěnu okamžitou, ale pouze jednorázovou návratnost, nebo se můžete snažit za poměrně vyšších citových i finančních nákladů vybudovat dlouhodobý vztah, a počítat s návratností dlouhodobější a o poznání stálejší, vysvětluje Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz. Podle Janči je nejlepším přístupem SEO a PPC kombinovat. Chtěl bych upozornit, že v tom případě již příměr se sexem neplatí, doplňuje s úsměvem Janča.

Mýtus číslo 2: Cílem SEO jsou dobré pozice na klíčová slova

Řada podnikatelů se stále domnívá, že musí na klíčová slova vyjíždět na prvních pozicích ve vyhledávačích. E-shop prodávající hodinky touží po tom být ve vyhledávačích první na klíčové fráze jako „levné hodinky“, „Hodinky Praha (Brno, Ostrava)“ a podobně. Jenže na tato klíčová slova se samozřejmě zaměřuje velké množství e-shopů, a proto je získání dobré a dlouhodobé pozice ve výsledcích vyhledávačů obtížné a především příliš drahé. Tyto fráze navíc nejsou ty jediné, díky kterým uživatelé přicházejí na náš web. Pro e-shopy to platí dvojnásob. Velmi důležité jsou pro ně long-tailové dotazy, dodává Tomáš Pospíšil, Head of SEO v digitální agentuře Dobrý web. V případě hodinek se tak vyplatí například cílit na „hodinky Timex Ironmam XYZ“.

Mýtus číslo 3: SEO si stačí jednou za čas koupit 

Mnoho lidí si stále myslí, že pro SEO není potřeba žádná strategie a že ho stačí prostě jednou za čas koupit. Pravdou sice je, že hodně se toho ohledně SEO zaplatit dá, aby však mělo SEO dlouhodobý efekt, musí tvořit součást celkové marketingové strategie. Jde o náročný proces, který má za cíl přeměnit vyhledávající uživatele na zákazníka. Vhodná strategie proto musí stanovit, jak bude uživatel nacházet ve vhodný čas ty správné informace, které ho dovedou až ke konverzi v e-shopu. Součástí tohoto procesu je navíc kromě nalezitelnosti i použitelnost a přístupnost, uvádí Tomáš Pospíšil z agentury Dobrý web. Data a jejich správná interpretace, i z organického vyhledávání, poskytuje obchodníkům data pro další SEO optimalizaci. Podle dat obchodník ví, odkud mu lidi chodí na web, z jakých klíčových slov a co na webu dělají. Může web následně upravovat a ještě více optimalizovat pro návštěvníky, připojuje se František Grunt, marketingový manažer společnosti Active 24.

Čtěte také: Udržet zákazníka v e-shopu vyjde levněji, než si „pořizovat“ nového

Mýtus číslo 4: Nejvíce odkazů musí směřovat na stránky kategorií

Provozovatelé e-shopů si často mylně myslí, že nejvíce odkazů musí směřovat na stránky kategorií. Lidé ale budou pravděpodobněji odkazovat na stránky s články typu – jak vybrat vysavač, jak prodloužit jeho životnost. Optimalizujte i tyto stránky a opět myslete na long-tail a různé typy dotazů podle fáze v nákupním cyklu klienta, radí obchodníkům Tomáš Pospíšil.

Mýtus číslo 5:  Popisky produktů nejsou důležité

Obsah je král a v případě SEO to platí dvojnásob. Často e-shopy jednoduše převezmou produktové popisky od výrobců, aniž by je nijak upravovaly. Vkládání neunikátních textů má ale to riziko, že se e-shop svým obsahem nijak neliší od konkurence. Tím se pak dobrovolně připravuje o návštěvnost, kterou by mohl získat, kdyby se odlišil a předstihl ve vyhledávání své konkurenty. Ne vždy je samozřejmě reálné mít vlastní popisky ke všemu zboží, co e-shop prodává. Nicméně alespoň k nejdůležitějším a nejprodávanějším produktům může mít vlastní popisky téměř každý.

Čtěte také: Jak na SEO u e-shopu? Selský rozum především

MM 25 baliček

Mýtus číslo 6: Nepotřebnou stránku produktů můžu v klidu zrušit

Pokud e-shop mění své zboží, běžně se stává, že stránku s již neprodávaným produktem jednoduše smaže. To ovšem odborníci nedoporučují. Na stránku už mohou vést odkazy a prodejce se tak připravuje o zákazníky, protože jediné, co uživatel uvidí, je více či méně vyladěná stránka s kódem odezvy 404. Zrušením stránky navíc oslabuje sílu svého webu v očích vyhledávačů. Přijdete o odkazy a návštěvnost, komentuje Tomáš Pospíšil, Head of SEO v digitální agentuře Dobrý web. 

Mýtus číslo 7: Linkbuilding (získávání zpětných odkazů) poškozuje postavení stránek ve vyhledávačích 

Podle Jana Janči, obchodního ředitele Cognito.cz, se v poslední době šíří mýtus, že linkbuilding poškozuje postavení stránek ve vyhledávačích. Je však nutné rozlišovat kvalitu zpětných odkazů a také slova „škodit“ a „nepomáhat“. Zpětné odkazy s odkazových farem, na kterých se váš e-shop či web objevuje vedle nabídky zaručeně pravé Viagry, vám s největší pravděpodobností vůbec nic nepřinese, ale také nezapříčiní vymazání z výsledků vyhledávání, říká Jan Janča. Naopak, pokud však získáváte odkazy z kvalitních a nejlépe tématicky příbuzných webů, nejen, že se nemusíte bát, ale můžete i očekávat pozitivní výsledky.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).