Časy, kdy jsme počítali copywritery na jedné ruce, jsou pryč. Se zvyšující se poptávkou po profesionálních reklamních textařích roste taky nabídka. Vždyť obsahový marketing se polehoučku zabydluje v každé firmě, která to s budováním značky myslí vážně.
Není lehké se trefit do vlastní noty, protože vaše rozhodování ovlivní spoustu faktorů jako cena, osobní pocity, doporučení atd. Někdy zvítězí tlustý seznam referencí, jindy to zase mezi klientem a copywriterem perfektně zajiskří. Je to trochu věda a trochu o štěstí. Existuje však několik základních tipů, které vám pomůžou „dofiltrovat se“ k vhodnému kandidátovi. Znám to nejenom ze své praxe, ale také ze zkušeností kolegů.
Čtěte také: Odhalte tajemství hlášek a sloganů. Které vám budou fungovat a které ne?
1. Generální prověrka webu
Důkladná. To je základ. Nejde ani o to, jak web copywritera vypadá, ale jestli bude jeho psací styl vhodný právě pro vás. Prozkoumejte každý odstavec, každou větu v každé „skulince“ webu. Omrkněte, jak si umí poradit na sociálních sítích. Má blog? Dobře. Určitě vás zajímá, jaké typy příspěvků publikuje. Jaký používá jazyk. Jak si dokáže pohrát se slovy. Baví vás vůbec na jeho webových stránkách číst?
K posouzení je toho hodně. Rozhodujete se ale o svém budoucím copywriterovi, který by vám měl pomoci prodat produkt nebo službu. Tak se toho nebojte a dejte si při průzkumu záležet. Nezapomeňte prohlédnout reference.
2. Vypusťte na něj Google
To, co má copywriter na svém webu, je jedna věc. To, co vyčmuchá Google, je věc druhá. Upřímně: Na web si můžu dát třeba to, že vám snesu modré z nebe nebo že jsem se stal přes noc papežem.
Google možná najde texty, které na webu neuvidíte. Copywriteři přispívají i na jiné blogy, zapojují se do diskuzí. Dočtete se o nich i z per kolegů textařů či vás osloví názory klientů i neklientů. Získáte širší pohled na věc a jazýček na vahách pro a proti se třeba výrazně pohne na jednu stranu.
Čtěte také: 5 přešlapů, které (nejen) e-shopy dělají v souvislosti s obsahem
3. Chtějte důkaz místo slibů
Holedbáš se copywritere? Vytas své testimonialy. Dobří copywriteři jistě mají na skladě nějaká doporučení – testimonialy. Bohužel často jenom na skladě, nikoliv v regále, kde by je měli potenciální klienti vidět.
Pokud testimonial na stránce nenajdete, nestyďte se o něj copywritera požádat, pokud je vám vaše podnikání milé. Samozřejmě, že vám copywriter pošle jenom pozitivní zpětnou vazbu od svých klientů. Ale i díky tomu porozumíte jeho nejsilnějším stránkám, protože získáte pohled třetích stran. Pokud doporučeními neoplývá, můžete se sami obrátit na klienty z referencí. Povědomí o schopnostech copywritera ještě prohloubíte.
4. Z očí do očí, s rozhodnutím zatočí
Online svět se stal trošku anonymním. Klient se s copywriterem domlouvá většinou jenom po telefonu nebo e-mailem. Jedná-li se o několik popisků ke kategoriím na e-shop nebo například jenom o newsletter, budiž. Pokud plánujete důležitý projekt, zkuste si s copywriterem sednout na kafi nebo u piva. Získáte vyšší komunikační hodnotu.
Během rozhovoru může dojít k souznění, navzájem si porozumíte a doladíte detaily. No a co, že jste od sebe vzdálení 300 kilometrů. Osobní setkání je v zájmu klienta i copywritera. Klient chce od svého budoucího textaře to nejlepší a precizní copywriter by měl chtít poznat produkt, o kterém bude psát.
5. Kolik muziky od copywritera chcete, tolik zaplaťte
Za kolik vám stojí copywriter? Cena za copywriterské služby je jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivní výběr, i když by neměla být jedinou prioritou. Nejlevnější copywriter není pravděpodobně nejlepší textař, když musí proti konkurenci bojovat pouze cenou. Nejspíš nemá dostatek zkušeností. Samozřejmě, že za řemeslně zdatnějšího a talentovaného copywritera si připlatíte. Někdy zase cena vůbec nemusí odpovídat kvalitě.
Spíše než na cenu se soustřeďte na hodnotu: Může mi tento typ copywritera přinést přesně to, co potřebuju? Vrátí se mi investice v podobě nějakého zisku? Bude tento styl vyhovovat mému obsahovému marketingu? Zkuste si přesně uvědomit, co od copywritera očekáváte a jakou má pro budování značky a marketingovou strategii cenu. O tom, jestli se vyplatí na copywriterovi přehnaně šetřit, píšu na svém blogu.
Čtěte také: Hledáte jednoho správce sociálních sítí? Pak potřebujete najít superhrdinu
6. Vyhláskování parametrů projektu
Nejlepší cestou, jak si zajistit vzájemné porozumění, je přesně definovat průběh a cíle projektu. Popovídejte si s copywriterem o svém webu, udělejte si společně poznámky. Nespoléhejte na to, že textař umí věštit z ruky. Informujte textaře o klíčových bodech projektu: cílové publikum, obchodní strategie, prodejní procesy… Vyhnete se předem zbytečným problémům, které vás stojí čas i peníze.
7. Po výběru dejte ruku k dílu
Jestli už jste se pro copywritera rozhodli, nedržte se zpátky. Podělte se s ním o marketingové strategie, aby pochopil všechny vaše cíle. Dejte mu informace o stávajících zákaznících, o vaší celé cílové skupině. Máte-li schované důležité firemní materiály, podělte se s nimi. Ukažte mu největší konkurenty, které se snažíte převálcovat. Čím více toho o vašich produktech a službách bude copywriter vědět, tím lepší práci od něj dostanete.
Děj se vůle copywriterova
Vybrali jste? Skvělé. Věřím, že pokud jste si dali záležet, s copywriterem si sednete. Jenom takový poslední detail: Zkuste copywriterovi věřit. Nejvíc mě dokáže naštvat, když klient nevěří mým schopnostem. Doložil jsem je blogem, referencí i slovy spokojených klientů. Proč mi nenechá volnou ruku? Jistě, konstruktivní kritiku beru, ale řemeslo ovládá přeci copywriter. Prosím za všechny kolegy: Důvěřujte nám. Šťastnou ruku při výběru.