7 dárků, které svým zaměstnancům pod stromeček rozhodně nedávejte

9. 12. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Dárky patří k Vánocům, a to i ve firmách. Špatně zvoleným dárkem však mohou společnosti napáchat více škody než užitku. Těchto 7 věcí zaměstnancům nedávejte.

Vánoce se již neúprosně blíží a kdo ještě nenakoupil dárky, má na čase. Své zaměstnance obdaruje také řada firem. Nemalé množství společností však dárky napáchá více škody než užitku. Zatímco u některých typů darů platí, že by je firmy neměly dávat nikdy, u jiných záleží na kontextu. Vybrali jsme 7 dárků, kterými zaměstnance rozhodně nepotěšíte.

Čtěte také: 5 dárků, kterými zaměstnance neurazíte, pokud jim je nadělíte pod stromeček

Výpověď

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

7 dárků, kterými zaměstnance nepotěšíte.

Jednoznačně nejhorším “dárkem”, i když nejde o dárek v opravdovém slova smyslu, je předvánoční výpověď. Žel se často stává, že firmy čekají právě na konec roku, aby některým pracovníkům oznámily, že už s nimi nepočítají. Jsou firmy, které načasují ukončení pracovního poměru a rozdávají výpovědi poslední den před vánočními svátky. Je to pro zaměstnance velmi nepříjemná věc, která ovlivní i soukromý život a náladu během svátků, uvedl David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International. I nepříjemné věci se dají udělat dobře, nebo špatně. Oznámení výpovědi krátce před Štědrým dnem rozhodne patří do druhé skupiny.

Reklamní předměty

Jen málokterého zaměstnance též potěšíte tím, když mu k Vánocům věnujete reklamní předměty s logem firmy, které běžně dáváte obchodním partnerům či zákazníkům. V tomto ohledu sice existují výjimky, pokud však nejste Louis Vuitton, reklamní předměty pracovníkům nedávejte. Chcete vypadat jako škrt, který si před Vánoci uvědomil, že pro své lidi nic nemá, tak jde do skladu a obdaruje své týmy věcmi, které se nestačily do konce roku rozdat klientům, doplnil serveru Podnikatel.cz Jiří Halbrštát, marketingový manažer ManpowerGroup.

Motivační knihy 

Osobní rozvoj a s ním související motivační knihy patří mezi trendy dnešní doby. Občas se však zapomíná, že by v tomto ohledu mělo jít o svobodné rozhodnutí každého člověka. Nucením někoho do osobního rozvoje si spíše zaděláte na problémy. Pokud někoho navíc obdarujete knihou typu “Jak něčeho dosáhnout nebo jak se zlepšit…“ v podstatě mu říkáte, že aktuálně nepracuje dostatečně a měl by se zlepšit. Nejvíce negativních emocí vyvolá tento typ dárku po absolvování celoročního hodnocení zaměstnanců a výsledků ve firmě, podotkl David Petrů.

Čtěte také: Jak využít blížící se svátky pro blaho firmy? Rozešlete Péefko

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

“Originální” dárky

Některé firmy se snaží být ve svých dárcích co nejoriginálnější. Je však na zamyšlenou, zda by většina zaměstnanců neocenila místo skoku s padákem spíše dárkový koš s čokoládou a láhví dobrého vína. Stejně tak nemusí zaměstnanci ocenit rádoby vtipné dárky. Zamýšlenému vtipu každý rozumět nemusí, často může být tento typ dárků považován za vyhozené peníze a účel pro zaměstnance žádný. Podobně nebezpečné dárky mohou být ty s nějakým sexuálním podtextem, upozornila Daniela Čajánková, majitelka personální agentury Stimul.

Praktické dárky

Narazit však můžete i se zcela opačným typem dárku, tedy s “praktickým dárkem”. Každý zaměstnanec je jiný a jen málokdy se praktickým dárkem trefíte do vkusu všem. Novou sadu nářadí určitě ocení kutilové, ve většině případů však bohužel jenom oni. Kolegyně se podělila o historku, kdy u předchozího zaměstnavatele dostali všichni k Vánocům kapesní svítilnu do auta. Zřejmě byly výprodeje v obchodě „vše za 30“, komentoval Jiří Halbrštát.

Čtěte také: 5 originálních tipů, co nadělit obchodním partnerům pod vánoční stromeček

MM 25 baliček

Dárky pouze vyvoleným

Těžko odpustitelný hřích tvoří obdarování pouze vyvolené skupiny zaměstnanců, nejčastěji manažerů. Opravdu nepůsobí dobře, když vedení firmy celý rok opakuje zaměstnancům, že se musí šetřit a na Vánoce si udělá vedení speciální akci pro sebe, kde si navíc předají zvláštní drahé dárky. Velmi citlivě vnímají zaměstnanci situaci, kdy vánoční dárek dostanou jen někteří například z řad managementu. A na řadové zaměstnance si nikdo nevzpomene, potvrdila Daniela Čajánková.

Povinná dovolená

Mnoho firem, pokud jim to druh jejich činnosti umožňuje, se naučila během svátků dám svým zaměstnancům volno. Některé společnosti ale toto volno povinně strhávají z dovolené. Z dárku v podobě například 3 dnů volna navíc se spíše stává trest v podobě toho, že si zaměstnanci musí 3 dny z dovolené pošetřit na závěr roku. Stejně tak zaměstnance nepotěšíte povinným pobytovým teambuildingem či školením mimo kancelář, které třeba ještě navíc přesahuje do víkendu.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).