Stále více lidí se připojuje na internet skrze mobilní zařízení. Ruku v ruce s tím se zvyšuje i počet lidí, kteří přes smartphony a tablety nakupují v e-shopech. Z mobilní verze e-shopu (nebo responzivního webu apod.) se tak pomalu a jistě stává nutnost. Přinášíme 7 drobností, kterými usnadníte zákazníkům nákup.
Čtěte také: Eshopaři, chystej se na vánoční „marast“, bude se utrácet, a to hlavně na mobilu
Mobilní verze je pro mobilní zařízení
Zní to jako samozřejmost, ale některé e-shopy vypadají, že o tom v životě neslyšely – v prvé řadě je nutné si uvědomit a mít stále na paměti, že mobilní verzi e-shopu budou lidé prohlížet právě na mobilních telefonech. Mám pocit, že tento fakt bývá bohužel velmi často opomíjen a mobilní verze je pro tato zařízení příliš komplikovaná či nepřehledná. Nejvíce problémů mají zákazníci při výběru platby a dopravy, dále pak při zadávání kontaktního formuláře. U obou je potřeba myslet na to, že jednoduchost vyhrává,
uvedl serveru Podnikatel.cz Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
1. Využijte geolokaci
Mobilní zařízení, přes které zákazníci nakupují, se dají vesměs lokalizovat. Využijte toho a nabídněte zákazníkovi geolokaci, aby si mohl najít nejbližší prodejnu k osobnímu vyzvednutí zboží. Geolokaci nicméně nabídněte až v relevantní fázi nákupu, tedy při výběru dopravy zboží. Zároveň v “povolovacím okně” vysvětlete, proč se zákazníkovi vyplatí umožnit vám zjistit jeho stávající polohu (např. můžeme vám tím zjednodušit nákup zboží, ukážeme vám nejbližší prodejnu).
Čtěte také: Podívejte se, jaké mobily využívají Janeček, Jančura, Babiš a další podnikatelé
2. Nabízejte zákaznickou podporu ve všech fázích nákupu
Zákaznická podpora by měla být samozřejmostí a mobilní verze e-shopu na tom nic nemění. Nezapomínejte navíc, že smartphone je stále telefon a že ho někteří uživatelé mohou k telefonování i použít. Ve všech fázích nákupního procesu proto nabízejte zákaznickou podporu, ideálně formou telefonického kontaktu. Zvyšujete tím šanci, že zákazník, který nákup z mobilu realizuje, se vám ozve s případným problémem a vy mu ho můžete pomoci vyřešit,
doplnil serveru Podnikatel.cz Ondřej Klega, Bussiness Development Director společnosti ACOMWARE.
3. Kontaktní formulář neustále s popisky u políček
Kontaktní formulář, kde musí uživatel vyplnit adresu a údaje o sobě, patří mezi nejproblematičtější místo u řady obchodů. Zbytečné je například dávat e-mail pro kontrolu, protože uživatelé často adresu překopírují. Některé mobilní verze jsou zase navržené, že při kliknutí na vyplňovací řádek zmizí popisek a zákazník pak musí stránku posouvat, aby zjistil, co se po něm na řádcích vlastně chce. Ideální kontaktní formulář je takový, kde jsou požadované údaje pod sebou s popisky nad vyplňovanými políčky, jinak se v nich lidé ztrácí a neví, co vyplňují,
upřesnil Miroslav Uďan.
Čtěte také: 5 tipů z E-Business Fora, které by si e-shopaři měli zapsat za uši
4. Finální cenu ukazujte již v košíku
Často se též stává, že mobilní verze neukáže finální cenu zboží včetně dopravy již v košíku. To pak může zákazníky mást a nejasné navýšení finální ceny pak i odradit od dokončení objednávky. Nezapomínejte také vždy rovnou vypsat cenu každého typu dopravy a neustále přepočítávat celkovou cenu zásilky,
dodal Ondřej Klega.
5. Mějte košík neustále k dispozici
Pro mobilní verzi e-shopu je nutné mít přehledný a jednoduchý navigační systém. Ideální je mít na horním řádku několik důležitých prvků jako je košík či vyhledávání. Využijte tzv. hamburgerové menu, vyhledávání a košík by měl mít zákazník ihned a neustále k dispozici. Ideálně je ukotvěte tak, aby mu nezmizely, ani když bude na stránce rolovat dolů,
poradil Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect.
6. Umožněte uložení košíku
Vyplatí se rovněž myslet na to, že na mobilu lidé zboží vyhledávají, ale samotnou objednávku často dokončují na jiném zařízení. Proto je ideální, když si mohou poslat odkaz na svůj již vybraný košík, popř. pokud se jim obsah košíků ukládá pod jejich uživatelský profil. To jim ulehčí práci a oni nakoupí právě v tom daném obchodu,
vysvětlil Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
7. Vynechte porovnávání zboží a další funkce
U mobilního webu rozhodně neplatí, čím víc, tím líp. Některé prvky vynechte – např. funkci porovnávání zboží, zdlouhavé popisky u způsobů dopravy a platby či vyskakovací pop-up okna při přidání zboží do košíku nebo při prohlížení obrázků. To jsou funkce, které nebudou zákazníci postrádat, a naopak jim ulehčí pohyb na e-shopu.