Okřídlené úsloví říká, že chybovat je lidské a ani ti nejzkušenější podnikatelé či manažeři v tom nejsou výjimkou. Jenže není chyba jako chyba a některé přešlapy mohou mít fatální dopady na postoje a důvěru zaměstnanců, atmosféru ve firmě a potažmo i její výsledky. Přinášíme přehled chyb, které zaměstnanci neodpouští.
Čtěte také: 5 typů zaměstnanců, kterým se vyhýbejte velkým obloukem
Hnacím motorem zaměstnanců je motivace
Základní hnací motor práce tvoří samozřejmě motivace, kterou může zaměstnavatel jak zvyšovat, tak snižovat. Zatímco udržení nebo zvyšování motivace patří mezi dlouhodobé činnosti, demotivat zaměstnance se dá s tragickými důsledky v poměrně krátké době. Trvalejší motivace je nemateriální povahy. Přehlížení tohoto faktu manažerem vede k dlouhodobé nespokojenosti zaměstnance a mívá za následek snížení pracovního výkonu nebo ukončení pracovního poměru ze strany zaměstnance,
potvrdila serveru Podnikatel.cz Eva Kozáková z personální agentury Stimul.
Čtěte také: 5 nástrojů, kterými zabráníte poklesu motivace vašich zaměstnanců
1. Protežování zaměstnanců na základě osobních vztahů
“Stará dobrá” protekce se stále řadí mezi nejhorší provinění, kterých se mohou zaměstnavatele dopustit. Osobní vztahy samozřejmě nejde v práci zcela vynechat, při manažerských rozhodnutích by však měly hrát až nejméně páté housle. Úplnou fraškou je, když vedoucí pozici (nebo jinou atraktivní pozici v rámci firmy) získá milenec/milenka manažera,
doplnil serveru Podnikatel.cz David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International.
2. Chybějící zpětná vazba
Chybou, kvůli které ztratí pracovníci brzy motivaci, je absence zpětné vazby, ať už pozitivní, nebo negativní. Pokud zaměstnanec netuší, zda podává dobrý výkon, nemůže se posouvat a ve firmě jen přežívá. Cítí totiž nejistotu, kdy neví, jak si stojí a zároveň tak podává nižší výkon. Ne nadarmo se říká, že žádná zpětná vazba je horší než kritika. Vyplatí se proto dělat pravidelné pracovní pohovory, kde zaměstnanec zpětnou vazbu získá.
Čtěte také: Sedm rad, jak se chovat vůči zaměstnancům, aby chodili do práce s úsměvem
3. Špatně formulovaná kritika
Další chyba, se kterou se zaměstnanci jen těžko smiřují, je špatně formulovaná kritika. Kritika sice nepotěší asi nikoho, stejně jako u dalších věcí ale platí, že se dá udělat dobře nebo špatně. Právě způsob negativního hodnocení patří podle odborníků mezi nejslabší místa českých manažerů. Zaměstnavatelé mnohdy kritiku zobecňují a generalizují zaměstnancovo chování. Pracovníci se pak dozvídají, že jsou nespolehliví, neprofesionální, labilní apod., což ke zlepšení rozhodně nevede. Pokud chce manažer zaměstnanci sdělit, že se mu nelíbí jeho pracovní chování, neměl by kritiku směřovat na osobní vlastnosti a zobecňovat, ale vysvětlit jí na pracovním chování a navíc ještě uvést konkrétní situaci, na které to lze demonstrovat. Jen tak může zaměstnanec na zlepšení pracovat,
vysvětlila Ivana Spoustová, ředitelka Right Management, divize ManpowerGroup pro HR consulting.
4. Veřejná kritika
A do třetice přešlap, který se jen těžko odpouští a který souvisí s kritikou. Platí totiž pravidlo, že kritika se vždy dělá mezi čtyřma očima. Často se tak ale neděje, čemuž nahrává i prostředí openspace. Pokud mi manažer „vyčiní“ mezi čtyřma očima, velmi často uznám, že na tom něco pravdy je nebo mám prostor argumentovat. Před veřejností se vše stává exhibicí, ze které si kolegové mohou dělat legraci, a to se neodpouští,
dodala Ivana Spoustová.
Čtěte více: Zaměstnance kritizujte vždy jen mezi čtyřma očima
5. Kázaní vody a pití vína
Jestliže kážete vodu a pijete víno, nepočítejte s tím, že zaměstnanci to nevidí nebo nevnímají. Často společnost nebo konkrétní tým prochází obdobím, kdy je třeba jít příkladem a demonstrovat, že i v těch obtížných chvílích jsme s týmem za jedno. Firma má slabší hospodářské výsledky a směrem k zaměstnancům komunikuje špatnou situaci pro zvýšení mezd nebo odměn a požaduje práci přesčas, ale pro sebe si nakoupí nová lepší služební vozidla. Těžko může tato firma zvednout výkonnost díky nasazení svých zaměstnanců,
uvedl David Petrů z HILL International.
6. Arogance a přehlížení
Chybou, která se odpouští jen těžko, a to i normálních vztazích, je povýšenost a arogance. Většina zaměstnanců citlivě vnímá, jak se k nim manažer chová. Pokud vám pracovníci nestojí ani za pozdrav, nedá se očekávat, že jejich motivace poroste a že budou pracovat s chutí. Stejně závažná je i záměna jména zaměstnance. Nebo nedbalé zadání úkolu „Udělejte to vy nebo vy, to je jedno…“ Jsou to tedy momenty, kdy jde o osobnost zaměstnance a její respektování. Negativní zkušenost nejen zaměstnanec nezapomene, ale navíc se o ni podělí s kolegy,
uvedla Ivana Spoustová z ManpowerGroup.
Čtěte také: 7 věcí, které nikdy neříkejte svým zaměstnancům
7. Přenášení manažerských problémů na zaměstnance
Poslední chybou, se kterou se zaměstnanci jen těžko smiřují, je přenášení manažerských problémů na jejich bedra. Čeština má proto hezký výraz o “padajícim h… Pokud něco nefunguje v řízení firmy, na manažera tlačí jeho nadřízení, jeho svěřený úsek vykazuje špatné ekonomické výsledky, kvalitní manažer by měl být schopen tyto problémy od svých podřízených odstínit, vyřešit je a komunikovat s podřízenými jen tu část problému, která se bezprostředně týká jejich práce,
uzavřela Eva Kozáková z personální agentury Stimul.