7 názorů, proč je léto v podnikání mrtvá sezóna a jak toho naopak využít

2. 7. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Čas prázdnin a dovolených znamená žně pro cestovky či zmrzlináře. Zajímalo nás, jak se vytoužené léto podepíše na výsledcích jiných podnikatelů.

Většina firem hlásí propad tržeb. “Odhaduji patnácti až třicetiprocentní pokles tržeb,” říká František Boudný, obchodní manažer agentury Předvýběr.cz. “Ale jsou obory, kterým se logicky naopak víc daří. Patří mezi ně gastronomie, hotely a cestovní kanceláře,” dodává.

Léto je v podnikání prý jakousi příležitostí připravit se na novou sezónu. Například ředitel pražského obchodního centra Nový Smíchov David Pažitka potvrdil, že se nijak nesnaží v tomto období bojovat s poklesem návštěvnosti. “Je to prostě fakt, že v tomto období chodí méně lidí. Nová sezóna začíná koncem srpna, kdy startují kampaně typu Zpátky do škol,” říká šéf jednoho z nejznámějších obchodních center.

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Jak využít léto pro svůj byznys… 

Pokles jako domino

Firmy během prázdnin přecházejí do útlumového režimu. Funguje to trochu jako domino. “Většina našich zákazníků jsou firmy, ve kterých v létě zpravidla panuje prázdninový režim. Zaměstnanci se střídají na dovolených, termíny u projektů tolik nehoří… O prázdninách zaznamenáváme spíš pokles poptávky, řádově o deset procent oproti tržbám v ostatních měsících,” potvrzuje Martina Vaculíková z kurýrní služby Messenger. V létě se snažíme spíše odlehčit od kampaní a speciálních nabídek. Nikdy nepředstavujeme novinky. Už třetím rokem na léto pro naše zákazníky připravujeme zábavnou soutěž o zajímavé ceny, dodává Vaculíková.

Asi to sami znáte, v létě s nikým nic nevyřídíte. Všude je mrtvo. “Nedávají se zásadní rozhodnutí. Většina kompetentních lidí je na dovolených,” připomíná František Boudný.

Přečtěte si rady, co dělat v létě: 6 e-shopařů radí, co dělat v „okurkové“ sezóně, kdy vám v obchodě klesá poptávka

Léto nabízí i šance

Pro někoho ale čas dovolených znamená příležitost. “Firmy musí řešit zástupy za dovolené, a proto najímají brigádníky,” říká Jitka Součková, marketingová manažerka společnosti Grafton. Letos podle ní mají zájemci o brigády velkou příležitost. Agentura hlásí dvacetiprocentní nárůst nabízených brigádnických pozic, i tak ale je silnější poptávka – na jedno místo se hlásí až třicet zájemců. Nejvíce příležitostí nabízí už zmiňovaný cestovní ruch, dále zemědělství, lesnictví, výrobní firmy a obchody. “Ty brigádníky často využívají při inventurách,” vysvětluje Jitka Součková.

Jsou i byznysy, pro které naopak léto znamená růst, a nemusí jít o typické segmenty, jako je cestovní ruch nebo mražené výrobky. Například e-shop Parfums.cz během června až srpna utrží dvacet procent celoročního obratu. “Lidé chtějí na dovolené vypadat dobře, proto dochází k nárůstu u vlasové, dekorativní i pleťové kosmetiky. Samozřejmě vůně se prodávají také lépe,” hlásí šéf e-shopu Michal Zámec.

Dovolené ale představují i podnikatelskou příležitost. “Léto se nabízí jako období, kdy se dají udělat opravy, na které jindy není čas. Bohužel ale firmy nemají volné pracovníky. Je to takový začarovaný kruh,” stěžuje si šéf centra Nový Smíchov.

Všude to není stejné. Přečtěte si: Léto podle workoholika. Mohou za práci i během dovolených zaměstnavatelé?

fin 25 - early cena

Generálka na Vánoce

Zatímco většina zaměstnanců si ve firmách užívá volnějšího režimu nebo přímo čerpá dovolené, marketéři zbrojí na nejdůležitější sezónu roku. “Léto je pro marketingové oddělení příprava na Vánoce,” potvrzuje Ruslan Skopal, provozovatel obchodu Trenýrkárna.cz.

Léto je tak obdobím velkých slev, kdy se obchodníci snaží zbavit starého zboží a připravit se na klíčový podzim. “V případě textilu nastavujeme vzhledem k blížící se podzimní kolekci slevy radikálněji, abychom uvolnili prostor pro novou sezónu,” přiznává Pavla Hobíková, vedoucí externí komunikace obchodního řetězce Globus. Slevy tak začínají na dvaceti procentech, běžně dosahují poloviny ceny a u některého sortimentu šplhají až k sedmdesáti procentům.

Autor článku

Většinu profesního života je rozkročený mezi obchodem a marketingem či jako psavec, ať už jako novinář, jako bloger nebo jako copywriter.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).