7 otázek, které vám pomohou rozjet úspěšný byznys

29. 9. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Začínáte s podnikáním? Uvažujete, co všechno je potřeba udělat, aby byl váš byznys udržitelný a úspěšný? Zkuste si položit sedm základních otázek.

Jestliže chcete v podnikání uspět, měli byste mít řadu věcí ujasněnou. K tomu vám může pomoci zodpovědět si následujících sedm otázek a dalších několik podotázek.

1. Co chcete prodávat?

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ujasněte si odpovědi na 7 základních otázek k podnikání.

K podnikání potřebujete produkt nebo službu. Čili jasně definovanou věc, za kterou vám lidé mají platit. Bez produktu nemáte podnikání, ale maximálně trochu divného koníčka. Produkt má jasné parametry, jako je velikost, funkce, barva nebo cena. Službu definuje zejména obsah, doba trvání a člověk, který ji poskytuje. Tedy jeho kvalifikace, zkušenosti a dobré jméno.

Jakmile si ujasníte, co je váš základní produkt, je čas si začít klást i další otázky. Jaké varianty produktu chcete nabízet? Budou se lišit funkcemi, příchutí, barvou nebo balením? Dává portfolio produktů a služeb smysl dohromady? Navazují jednotlivé výrobky a služby na sebe? Mohou se navzájem doplňovat? Na začátku je lepší zvolit několik málo, nebo dokonce jen jeden produkt a portfolio postupně rozšiřovat.

Čtěte také: Jak lépe organizovat svůj čas? Čtěte, co doporučují zkušení odborníci

2. Co od vás lidé mají kupovat?

Uznávám, takhle otázka zní dost podobně jako ta předchozí. Ale míří někam jinam. Tentokrát nemíříme na samotný produkt, ale na užitek, který zákazníkovi přináší. Zákazník si nekupuje pračku, ale komínky čerstvě vypraného voňavého prádla. Kadeřnictví ve skutečnosti nabízí zdravé vlasy, životní změnu nebo sexy vzhled. A pojišťovák klid v duši nebo pocit bezpečí. Dobře prodejné výrobky a služby mají jedno společné. Řeší něco, do zákazníka skutečně pálí. Odpovídají na skutečný problém, reálnou potřebu. Která je navíc tak velká, aby byl zákazník ochoten zaplatit za její vyřešení.

Naštěstí to není často, ale pár firem, které měsíce či roky vyvíjely něco, co nakonec nikdo nechtěl kupovat, už jsem ve své praxi potkala. Ne všechno, co se tak na první pohled tváří, je skutečně díra na trhu. Než do něčeho vložíte svůj čas a peníze, ověřte si poptávku. Zjistěte, co je na trhu dostupné u nás a co v zahraničí. Projděte internetové diskuse. Přečtěte si hodnocení konkurenčních produktů na cenových srovnávačích. Zajděte na pár akcí, kde můžete v reálu potkat potenciální zákazníky. Zeptejte se (ať už formou dotazníku, nebo osobně) pár lidí, kteří mají potenciál vaše výrobky či služby užívat.

3. Kdo je váš zákazník?

Tuhle otázku kladu prakticky všem svým klientům. A často slyším podobnou odpověď – přece všichni, kdo mají zájem u nás nakoupit. Jenže to není pravda. Otevřete-li si pekárnu v Hořovicích, vaše cílová skupina vůbec nemusí být každý, kdo jí rohlíky a bydlí v okolí Hořovic. Máte-li malou firmu, vaši zákazníci pravděpodobně budou tvořit poměrně úzkou a jasně definovanou skupinu.

Předně – mají potřebu, kterou váš produkt nebo služba řeší. Mají také čas, peníze, možnost a dostatečné pravomoci na to, aby si jej mohli koupit. A v neposlední řadě mají podobný pohled na svět, hodnotový žebříček, životní styl, vkus a často i podobné koníčky jako vy. Přesně vědět, kdo je váš zákazník, znamená mnohem méně přemýšlení o tom, jak ho oslovit. A mnohem levnější a účinnější marketing.

Čtěte také: 10 pravd o podnikání, které by se měly tesat do kamene

4. V čem jste jiní než ostatní?

Spousta malých firem přichází o peníze z jednoduchého důvodu. Jsou všechny stejné. Zákazníkům nenabízejí žádný zjevný důvod, proč si je zapamatovat, natož u nich nakoupit. Proto si ujasněte, co konkrétně děláte jinak než vaše konkurence. Jinak řečeno – v čem je vaše konkurenční výhoda. Ideálně by to mělo být něco, o co zákazníci stojí a co je pro ostatní firmy těžké napodobit. Pokud možno se vyhněte frázím, jako je kvalita, spolehlivost či individuální přístup. To na zákazníky dávno neplatí. Raději vsaďte na netradiční suroviny, unikátní výrobní postup nebo alespoň originální název.

5. Kolik chcete vydělávat?

Když si ujasníte předcházející otázky, je ten pravý čas podívat se na finanční stránku věci. Kolik peněz chcete měsíčně vydělávat? A za jak dlouho by se váš byznys měl na tuhle částku dopracovat? Tím se neptám na to, kolik vám minimálně stačí na přežití. Cílem není přežívat, ale vybudovat udržitelné podnikání. Proto vycházejte z částky, která vám zajistí pohodlné živobytí.

Kromě nákladů na jednotlivý výrobek či hodinu služby započítejte také fixní náklady. Sociální a zdravotní pojištění, telefon, daně, nájem, jídlo, léky, elektřinu, pojistky, dovolenou i rezervu pro všechny případy. Vychází to? Kolik výrobků či služeb musíte měsíčně prodat, abyste získali požadovanou částku? Je to reálné? Pokud ne, jaké kroky je potřeba podniknout k tomu, aby bylo? Zdražit? Snížit náklady? Změnit dodavatele či portfolio produktů? Uvažujte také o tom, jak velkou vstupní investici jste do podnikání vložili a jak rychle ji chcete mít zpátky.

Čtěte také: Zjistěte si nejprve, jestli je o váš produkt vůbec zájem, radí šéf akcelerátoru

6. Jakou máte vizi?

Vize není nic jiného než pohled zhruba o pět let dopředu. Zkuste na chvíli zavřít oči a představit si, jak by váš byznys měl za pět let od tohoto okamžiku ideálně vypadat. Jak bude velký? O jakém ročním obratu uvažujete? Chcete mít 10 zaměstnanců, nebo podnikat jako nezávislý profesionál? Jaké produkty a služby chcete nabízet? Jak má vypadat sídlo vaší firmy? Představujete si luxusní kancelář, nebo vám vyhovuje home office? Jací zákazníci k vám mají chodit? Jaké chcete mít dodavatele? Představujte si do detailu, jak má vaše podnikání vypadat a jak se v něm chcete cítit. Pětiletá vize vám pomůže nastavovat si krátkodobé plány i jednotlivé další kroky tak, aby postupně směřovaly k jejímu naplnění.

skoleni_8_1

7. Co vás baví?

Jenom dělat, co vás baví, samozřejmě k úspěchu v podnikání nestačí. Ale vyplatí se vybrat si něco, co vás alespoň trochu „bere“. Nacházet v práci zábavu totiž motivuje. Když vás práce baví, nedělá vám takové potíže vstát ráno z postele a přinutit se dělat i nezáživné činnosti, kterých je v drobném podnikání dost a dost (třeba třídit účetní podklady, uklízet v obchodě nebo stát frontu na finančním úřadě).

Konečně – když svou práci děláte s láskou, zákazníci to poznají. A budou se k vám rádi vracet.

Autor článku

Magdalena Čevelová je marketingová čarodějnice, poradkyně a lektorka. Majitelům malých firem, živnostníkům a volnonožcům pomáhá získat zákazníky, uvádět na trh nové produkty a služby, nastavovat ceny, zvyšovat zisky a nacházet v práci smysl a radost.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).