7 rad, na které dbejte, abyste z finální podoby vašeho webu nedostali infarkt

27. 5. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Váš firemní web může hrát při rozhodování zákazníka klíčovou roli. Jestliže si k jeho výrobě najmete externí firmu, poradíme vám, jak máte postupovat, aby vás z konečné podoby internetové prezentace netrefil šlak.

Jestliže chcete webovou prezentaci a necítíte se na to, že byste si internetové stránky sami postavili, najměte si externí výrobce. Při výběru firmy a tvorbě webu se však vyplatí dodržet několik zásadních pravidel. Ta zajistí, že vám po vytvoření stránek nevypadají vlasy hrůzou, když zjistíte, jak vaše stránky vlastně vypadají. Čtěte více: Barvami má hrát duha, ne váš firemní web

1.) Ujasněte si, co vlastně od webu čekáte

Základní věcí, pokud si rozhodnete nechat udělat web, je ujasnit si několik otázek. Odpovězte si, proč vlastně internetovou prezentaci chcete, co od ní očekáváte, kdo tvoří vaší cílovou skupinu a zákazníky a jak budete web používat. Rovněž si stanovte (pokud možno realistické) cíle, kterých chcete dosáhnout. Tuto fázi příprav podnikatelé často podceňují, přitom však tvoří jednu z nejdůležitějších částí, od kterých se odvíjejí všechny ostatní. Otázky a odpovědí týkající se vašeho webu si napište na papír a dejte si klidně na rozmyšlenou několik dní. Nebojte se konkretizaci vašich cílů věnovat i několik týdnů, rozhodně se to podle odborníků vyplatí. Čtěte více: Jak vytvořit dobrý web a co by měl obsahovat

2.) Sestavte přesnou zadávací dokumentaci

Firmy, které vám pak dle vašich požadavků web vytvoří, totiž obvykle potřebují velmi přesné zadání. To by mělo obsahovat popis, co je nebo co bude účelem webové prezentace a kdo bude zákazníkem. Dále musíte dodat obsah webové stránky a v neposlední řadě počítejte i s následnou aktivní spoluprací. Ideální forma zadání je kompletní zadávací dokumentace, která obsahuje přesný popis fungování webu, wireframy jednotlivých stránek a grafický návrh všech prvků a stránek webu, upřesnil pro server Podnikatel.cz Aleš Fodor, konzultant internetové agentury Dobrýweb.cz.

3.) Podívejte se na předchozí výtvory výrobců webu

Pokud si ujasníte, k čemu vlastně web potřebujete a chcete, máte před sebou na výběr stovky až tisíce firem, které vytvoření internetových stránek nabízejí. Jak si však vybrat tu pravou pro vás? Hodně o tvůrci webu napoví již jeho vlastní stránky, pokud svítí duhovými barvami a vy na nich nenajdete ani kontaktní údaje, hledejte jinde. Rovněž se podívejte na projekty, které potenciální výrobce dříve realizoval. Zde bych se nespokojil s ukázkou webů, ale vyžádal si referenční  kontakt, kde se dozvím, jak firma postupovala a chovala se během zakázky, radí František Grunt, marketingový manažer společnosti Active 24.

4.) Ptejte se na reference

Neváhejte proto strávit i několik hodin času obvoláváním a vyptáváním se, z dlouhodobého hlediska se to podle odborníků vyplatí. Přestože reference zůstávají nejspolehlivějším způsobem, jak zjistit více o tvůrci stránek, příliš je nepřeceňujte. Zvláště pokud máte k dispozici malý vzorek zadavatelů, ne vždy totiž musí nespokojenost klienta pramenit z chyb výrobce. Na vině může být třeba nedostatečné zadání či špatná spolupráce ze strany klienta. Ověřte si také, jak jsou weby vyrobené daným dodavatelem optimalizované pro vyhledávače. To si můžete ověřit sami díky dostupným online nástrojům, doplnil serveru Podnikatel.cz Tomáš Gregořica, ředitel komunikace společnosti Mediatel.

5.) Všímejte si, zda má firma o vaši zakázku zájem

U referencí rovněž dbejte na to, zda má firma zkušenosti s podobnými weby, který právě vy žádáte. Zajímejte se, na jaké redakčním systému bude web postaven, jak firma zajistí webhosting stránek a samozřejmě se ptejte i po ceně. Také celkový přístup k vaší zakázce pro vás může tvořit důležité vodítko. Všímejte si, zda má firma o zakázku opravdu zájem a snaží se pochopit vaše potřeby. Dobrý tvůrce webu by měl nejdříve udělat analýzu, k čemu web bude, kdo bude cílová skupina, pak teprve poslat návrhy na strukturu webu, grafiku, texty, vysvětlil František Grunt. Čtěte více: Jak na grafiku firemního webu a jeho technické zpracování

6.) Vyžadujte interakci při vytváření webu

Přestože máte zadávací dokumentaci a vybrali jste i tvůrce webu, stále nemáte vyhráno. Velmi často se totiž stává, že výrobce stránek se od zadání odchýlí a nedodrží jej. Pokud se změnami nesouhlasíte, trvejte na svém a vyžadujte absolutní dodržení zadání. Dobrý tvůrce stránek se pozná mimo jiné i podle toho, že s vámi komunikuje při výrobě a dává vám možnost se vyjádřit k navržené grafice, ke struktuře webu či k textům. Výsledná práce by vás tak neměla překvapit.

7.) Nebojte se web reklamovat

Pokud se vám přesto hotová webové prezentace nezamlouvá, ozvěte se, drobné úpravy po odevzdání by měly tvořit součást smlouvy. Také web, podobně jako jiné zboží či služby, můžete samozřejmě reklamovat. Myslete však na to, že reklamovat se dá pouze za nedodržení zadání. Pokud tak zadání nemáte úplné či konkrétní a dodané služby odpovídají těm objednaným, zřejmě neuspějete. Doporučuji též, aby všechny výhrady a připomínky, které vznikají v průběhu výroby webu, byly evidovány minimálně v e-mailové korespondenci, dodal Tomáš Gregořica. Čtěte více: 5 nejčastějších chyb firemních webů v Česku

Za měsíc by mělo být hotovo

Jedním z kritérií při výběru “pravého” tvůrce webu se může stát i doba, za jak dlouho vám firma internetové stránky vytvoří. Čas potřebný pro výrobu prezentace nelze podle odborníků zcela generalizovat, jelikož vždy záleží na zadání a rozsáhlosti webu. Jednoduchý web se základními informacemi o produktu nebo službě, ceník, kontaktní informace a pár ilustrativních fotografií lze vyrobit během několika dní. V případě složitějších webů s hezkou grafikou, promyšlenou strukturou a případně nějakou speciální funkcionalitou se jedná již řádově o týdny či měsíce. V průměru si myslím, že měsíc by měla být ideální doba na výrobu webových stránek pro menšího podnikatele, uzavřel František Grunt.

Foto: www.isifa.com

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).