Tak koukám, jaká bude diskuse, zatím žádná, tak to načnu.
To co se píše v tom článku je dost obecné, zkusím být konkrétnější.
Ve firmě, kde jsem měl to potěšení být zaměstnán nastoupil nový magor ...eee manager. A vyzval jemu podřízené pracovníky, aby mu posílali své názory co je možné zlepšit. Tak jsem taky něco vyplodil (nebojte se, neprošlo to):
..............................................
Domnívám se, že by bylo potřeba zlepšit vnitropodnikovou komunikaci a informovanost (tedy alespoň na mojí úrovni). Dost věcí se teď řeší „per huba“ na schodech a když je potřeba zjistit proč a jak se něco rozhodlo nebo neudělalo dost těžko se na to vzpomíná.
Pokud ze své zkušenosti mohu usuzovat, nějaké porady, kde by se řešily konkrétní problémy se svolávají zřídka, pokud nějaká je, nebývá z ní zápis a i když třeba zápis je, není závazný a nekontroluje se, zda případné závěry v něm jsou respektovány (to je moje zkušenost, na porady vedení nechodím a nevím jak to probíhá tam).
(Nedávno byla závěrečná oponentura – většinu doby tam mezi sebou diskutovali konstruktér a technolog, sice k věci, ale IMHO si to mohli prodiskutovat dřív a na oponentuře se mohlo krátce konstatovat že to bylo projednáno a zodpovědět případné dotazy dalších účastníků.)
V podniku, kde jsem dříve pracoval, se pořádaly tzv. „Porady o nových výrobcích“, případně „Komplexní skupiny“ (Komplexní skupina byla ke konkrétnímu tématu, Porada o nových výrobcích byla k celému plánu technického rozvoje). Konaly se pravidelně, snad každých 14 dní, vedl je technický náměstek, zúčastnili se zástupci oddělení kterých se to týkalo a vždy byl zápis. Asi takovýhle:
......................................
Zápis z porady o nových výrobcích konané dne ....
Přítomni: Za oddělení ............ pan .....
Kontrola úkolů z minulé porady:
Úkol č:
24 – splněno, vypuštěno ze sledování
51 – nesplněno (řekněme) došly šroubky M3 – zajistit další dodávku, případně objednat u jiného dodavatele, zodpovídá pan .... zásobování, navrhnout náhradu, zodpovídá pan ... konstrukce, kontrola na příští poradě atd.
Nové úkoly:
78 –atd. – kdo zodpovídá
Příští porada se bude konat dne....
........................................................
Na poradě se přečetl zápis z minulé porady, konstatovalo se co bylo splněno, co ne a proč a stanovilo se jak s tím dál.
Při takovém systému nemohlo stát, že někde po dílně by se tři roky válela rozpracovaná ověřovací série a celkem nikomu to nevadilo.
Ve firmě je počítačová síť, zápis by se na ni mohl pověsit, pracovníci co by k tomu chtěli něco říci by tam mohli psát poznámky, před poradou by účastníci měli možnost podívat se na stav úkolů a porada by pak mohla trvat jen nejnutnější dobu.
Yarda, úplne s vami súhlasím. Podľa môjho názoru je informovanosť a komunikácia naprieč firmou jedným z kľúčových elementov, ktorý hrá rolu nielen v spokojnosti zamestnancov ale aj úspešnosti firmy.
Mám to šťastie pracovať v malej firme, ktorá je v tomto veľmi uvedomelá. Veľmi účinné sú u nás každodenné stand upy ako spomína pán Šmejkal. Každý ráno reportuje čo včera urobil, kam sa projekt posunul a čo ho čaká v daný deň. Takto všetcia vieme kto čo robí, ako je vyťažený a že sme nič nezanedbali. Porada nezaberie viac ako 10min.
Zatiaľ som (asi chvalabohu) nemala šancu pracovať pre korporát, ale zo skúsenosti mojich známych mám dojem, že je to najrizikovejšia skupina. Porád sa zúčastňuje len vedenie (čo by nebolo také hrozné keby existoval z porady nejaký zápis), zamestnanci sa často dozvedajú veci na cigaretke pred firmou (napr. to, že v polke roka sa zmenil ročný plán a je nutné ušetriť 30%), a v prípade návrhu nejakej zmeny zo strany zamestnancov sa to zahrá "dostratena". Ale ako spomínate vy, keby existuje zápis z porady, ktorý sa nazdieľa zamestnancom, aj veľká firma by mohla predchádzať chybám vzniknutým v dôsledku nedostatkov v komunikácií.
Prajem veľa pracovných úspechov.