7 rad pro boj se silnější konkurencí

11. 9. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Nejen velké firmy musí mít výsadní postavení na trhu. S trochou snahy a málem peněz se lídrem můžete stát i vy. Čtěte, jak na to.

Kdo by se chtěl spokojit s tím, že není tahounem trhu? Pokud jste majitelem takové firmy, ale myslíte si, že jste příliš malí na to, abyste porazili, nebo alespoň dotáhli konkurenci, nezoufejte. Existuje několik snadných a levných možností, pomocí kterých se z vás mohou stát lídři. Je k tomu potřeba jen jedno. Odhodlání. Jak totiž jednou prohlásil americký herec a komik Danny Kaye: Jsou dvě možnosti, jak udělat kariéru. Buď opravdu něco vykonat, nebo tvrdit, že jsme něco vykonali. Jsem pro první metodu, protože při ní není tak velká konkurence.

1. Identifikujte vaši konkurenční výhodu

Nejhorší je, když podnikatel neumí definovat, v čem je lepší než konkurence. Je důležité, abyste vaši konkurenční výhodu znali, uvědomovali si ji a pracovali s ní. Zároveň o této přednosti informujte své zákazníky a okolí. Snažte se zákazníky přesvědčit o tom, že koupí u vás získává něco navíc. Jestliže máte kvalitnější produkt než Vaše konkurence, nabídněte zákazníkům srovnání a nebojte se vyzdvihnout vaše přednosti. Pozor, konkurenční výhoda musí být skutečně výhodou. V opačném případě se zákazníci postaví proti vám.

2. Pokud chcete být lídrem trhu, nesmíte se orientovat jen na konkurenci 

Je samozřejmě dobré vědět, co se kolem vás děje, ale jen do jisté míry. Zaměřte se jen na několik nejbližších konkurentů a sledujte, jaký máte v porovnání s nimi podíl na trhu, jak se konkurenti v čase vyvíjí a kdo z nich roste nebo stoupá. Nepřebírejte slepě praktiky konkurentů a přicházejte s vlastními nápady. Rozhodně nereagujeme na většinu věcí, co konkurence dělá. Často dělají chyby nebo se vydávají cestou, kterou jít nechceme. To ale neznamená, že bychom je podceňovali a usínali na vavřínech, snažíme se mít kvalitní informace o tom, co se děje na trhu, komentuje Filip Černý, marketingový manažer firmy Kytary.cz.

Dále čtěte: Konkurence: Zjistěte si, které značky bojují o přízeň vašich zákazníků

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

3. Až svou konkurenci poznáte, vyhněte se jejím silným a využijte její slabé stránky 

 A zkuste se inspirovat v jiném oboru. Při zkoumání konkurence by bylo krátkozraké zaměřit se jen na firmy působící v odvětví, ve kterém se pohybuje vaše firma. Moderní podnikatel musí svět vidět v souvislostech a snažit se včas postihnout i potenciální konkurenci, nejen tu stávající. Dřív, než se stane skutečnou konkurencí, která ohrozí pozici vaší firmy na trhu.

4. Ne vždy vyhrává ten, kdo je nejlacinější 

Jestli nabízíte zboží nebo služby s jedinečnou přidanou hodnotou v podobě vyšší kvality nebo jedinečnosti produktu, klidně prodávejte dráž. Ne všichni zákazníci jdou po nejnižších cenách, mnozí naopak ocení, že si mohou koupit lepší kvalitu za víc peněz. Dražší zboží, pokud jeho cena souvisí s vyšší kvalitou, vám pomůže zlepšit renomé a ovlivní preference dalších zákazníků. Je snazší prodávat dražší než levnější zboží. Jestli totiž sázíte na nízké ceny, které konkurence není schopna dlouhodobě nabídnout, musíte zisk generovat zvýšeným objemem prodeje a ten není lehké udržet.

Konkurenčními výhodami firmy mohou být různé oblasti nahlížené z různých hledisek. Zde jsou některé příklady: 

  • Design výrobků  
  • Cena  
  • Pro dané odvětví unikátní distribuce  
  • Inovace  
  • Pružnost a rychlost dodávek  
  • Kvalita výrobků  
  • Nadstandardní využití informačních technologií 
  • Zaměření na výrobky a služby, které na trhu zcela nebo téměř chybí 
  • Původ výrobku – například český materiál i výroba

5. Pokud prodáváte stejné produkty jako konkurence a bojujete s každou korunou, snažte se zákazníky zaujmout servisem 

Může to být rychlejší doba dodání, online podpora, prodloužená záruka nebo osobnější jednání. Pokud jde o zákaznický servis, v tom mají výhodu malé firmy. Český zákazník pomalu začíná vyžadovat kvalitní služby, za které je ochoten si připlatit. Doba obývákových e-shopů, které nemají nic skladem a jsou nejlevnější, je už dávno pryč, dodává Filip Černý. Myslete na to, že řada konkurentů zákazníkům nedává to, co chtějí. To je jeden z důvodů, proč ztrácí podíl na trhu. Mapujte si a rozvíjejte proto oblast zákaznické spokojenosti. Motivujte své zákazníky k dalším nákupům speciálními nabídkami, věrnostními bonusy a doplňkovými službami.

Mohlo by vás zajímat: Než začnete strkat peníze do internetové propagace, analyzujte si konkurenci

skoleni_8_1

6. Pracujte na zdokonalování postupně

Mějte připravený dlouhodobý plán, který vám pomůže krok po kroku dosáhnout konkurečních výhod. Není žádné umění snažit se silnější konkurenci přebít drahou marketingovou kampaní. Řada firem se potýká s tím, že na takové náklady jim nezbývají peníze. Proto nic neuspěchejte a přidávejte konkurenční výhody postupně. Budete přitom mít zároveň čas přenášet do praxe myšlenky, které potřebují takzvaně dozrát, a postupně je zdokonalovat. V situaci, kdy trhu dominuje jedna nebo více jiných firem, musíte velmi, velmi pečlivě přemýšlet o tom, jak s nimi budete soupeřit. Je potřeba si uvědomit, že analýza konkurenčního prostředí neplatí jednou pro vždy. Všechno je v pohybu, takže je nutné analýzy opakovat, své chování na trhu v čase také podle okolností měnit a své místo na něm přehodnocovat.

7. Jste malá firma? Využijte toho

Velcí hráči sice mají třeba víc peněz na propagaci, ale tu musí promýšlet měsíce dopředu. Vy jste na tom v tomto ohledu lépe, jste flexibilnější a rychlost je v konkurenčním boji jedním z rozhodujících parametrů. A pamatujte, že vítězit na trhu ovládaném silnou konkurencí není snadné, ale není to nemožné.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).