7 smrtelných hříchů, které mohou potopit váš e-shop

5. 6. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
V holywoodském trháku Sedm zabíjí vrah dle sedmi smrtelných hříchů. Pro internetové podnikání mají ale fatální dopady i další „hříchy“. Vybrali jsme 7 hlavních.

Chybami se sice člověk učí, některé přešlapy se však jen těžko napravují. V podnikatelském životě to navíc platí dvojnásob. Připravili jsme přehled “7 smrtelných hříchů”, které mohou potopit váš e-shop.

Čtěte také: 10 věcí, kterými v e-shopu odradíte zákazníka od koupě

1. Absence byznys plánu

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Připravili jsme 7 smrtelných hříchů e-shopů.

Když jste zakládali e-shop, s něčím jako byznys plánem jste si hlavu nelámali. Teď si však lámete hlavu s tím, jak to že neprodáváte tolik, abyste se dostali aspoň do černých čísel. Kdo si myslí, že nepotřebuje dopředu vědět, zda má dostatečně zajímavý produkt, zda má velkou (a vůbec jakou) cílovou skupinu či zda existuje konkurence na trhu, může na to brzy doplatit. Čím více věnuje času analýze před spuštěním e-shopu, tím méně nepříjemných překvapení vás ve vaší podnikatelské činnosti čeká.

Bez byznys plánu se často stává, že podnikatelé neví své reálné náklady a prodávají zboží třeba pod cenou. Prodávají zboží s minimální marží, aby byli zajímaví ve srovnání s velkými obchodními domy, a tak mají na zboží za 1000 korun marži 50 korun. To, že za zabalení, administrativu, maily, telefony, PPC reklamu a amortizaci výpočetní techniky utratí třeba 50 korun na balík, už si spočítat nedokáží. Za rok provozu zjistí, že sice prodali zboží za pár milionů, ale nemohou si koupit ani nový notebook, natož auto, vysvětluje Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.

2. Šetření na technologii e-shopu

Někteří podnikatelé si myslí, že základem zbohatnutí je mít co nejnižší náklady a do ničeho hlavně neinvestovat. K čemu platit za e-shop, když existují nabídky zdarma? Nezřídka se pak stává, že se ztrácí objednávky, protože se občas neuloží do databáze. Někdy nefunguje server, jelikož jste vybrali nejlevnější webhosting a nebo se ne vždy podaří zákazníkovi projít celým nákupním procesem.

Jakákoli chyba v nákupním procesu je přitom velice drahá. Uživatel webu už se vlastně rozhodl, že chce nakoupit a pokud mu „nedovolíme“ nákup dokončit, odejde ke konkurenci. I drobnost jako ztráta vyplněného formuláře po vrácení se o krok zpět může uživatele natolik rozladit, že se již na web nikdy nevrátí. E-shop s nefungujícím nákupním procesem je pak v dlouhodobém horizontu odsouzený k zániku, dodává Aleš Fodor z agentury Dobryweb.cz.

3. Nízké investice do reklamy a marketingu

Stejně tak zhoubné je šetření na reklamě a marketingu. Někteří e-shopaři se domnívají, že je zbytečné investovat do reklamy a že dobrý produkt, který oni samozřejmě mají, si přece zákazníci najdou sami. V offline světě tato teze v některých případech možná může platit, v online podnikání jde ale o fatální omyl. V Česku fungují desítky tisíc e-shopů a pokud se zákazníci o vás nedovědí, nemáte šanci uspět. Spuštění e-shopu bez odpovídající reklamy ve zbožových vyhledávačích a komunikaci v podobě článků a novinek prakticky nemá šanci na úspěch. Stejně tak se se zlou potáže ten, kdo si myslí, že si udrží svoji pozici na trhu bez toho, aniž by část zisku investoval zpět do reklamy, tvrdí Jan Janča.

Čtěte také: Udržet zákazníka v e-shopu vyjde levněji, než si „pořizovat“ nového

4. Absence marketingové strategie

Aby ale měly investice do marketingu smysl, potřebujete mít připravenou marketingovou strategii a jasně definované konkurenční výhody a cíle. Neschopnost komunikovat efektivně svou přidanou hodnotu je pak velký problém, kterým e-shopy v Čechách i ve světě trpí. Obecně e-shopům chybí jasná koncepce marketingu. Jediné, co vědí všichni, je, že chtějí vydělávat. Bez strategie to však nejde, domnívá se Aleš Fodor.

5. Nulová práce s daty

Internetové obchody mají jednu obrovskou konkurenční výhodu oproti kamenným prodejnám. Tou je velké množství dat, které lze využít pro nastavení a řízení strategie, vyhodnocení realizovaných aktivit a plánování dalších kroků. Data samotná ale nic neříkají – je třeba je interpretovat v jasném kontextu byznysových cílů, sledovat klíčové metriky a skutečně dělat rozhodnutí podložená daty. To ještě většina e-shopů nedokáže a může na to doplatit, upozorňuje Aleš Fodor.

Čtěte také:Bez smartphonů ani ránu. Z mobilní verze e-shopů se brzy stane nutnost

6. Špatné popisky zboží

Přestože si běžný uživatel popisků zboží příliš nevšímá, vykašlat se na ně patří mezi nejhorší nápady, které provozovatel e-shopu může mít. Hrubky nebo neúplné popisky totiž působí amatérsky a nedůvěryhodným způsobem. Popisky mají navíc vliv v přirozeném vyhledávání. Napsat si vlastní popisky k veškerému zboží může být naprosto nemožné pro e-shopy, které mají opravdu hodně produktů. Mít ale napsány vlastní popisky např. pro 10 % nejdůležitějších produktů je reálné téměř pro každého a může to pomoci opravdu hodně. Doporučuji se do úprav pustit dřív, než bude pozdě, radí Aleš Fodor.

7. Arogantní přístup

Samozřejmě se může stát, že víte všechno nejlépe, jste v podstatě dokonalí a že vaši zákazníci, případně zaměstnanci, jsou přehlídkou všeho možného i nemožného. I pokud by tato situace nastala, snažte se své pocity skrýt a nedávat je najevo. Arogantní přístup do komunikace se zákazníky neplatí, i kdyby si vymýšleli sebevětší nesmysly, nebo ptali se na úplné “ptákoviny”. Abyste prosperovali, potřebujete, aby se zákazníci vraceli. Přezíravý postoj je nadobro od další nákupů odradí.

skoleni_8_1

Doslova fatální následky pak má arogantní přístup v případech vlastního pochybení. Myslet si, že zákazníka s reklamací odbudu tím, že za ty peníze, za které si zboží koupil, nemůže čekat zázraky, je cesta do pekel. Lidé si o e-shopu, který včasně a spolehlivě neřeší reklamace, řeknou ještě dříve, než na provozovatele přijde česká obchodní inspekce, dodal serveru Podnikatel,cz Jan Janča.

Jak na závěr radí Jan Janča, mít úspěšný e-shop je v podstatě jednoduché: Dodržujte sliby, mějte vše dobře spočítáno a z každé vydělané koruny nezapomeňte dát část na reklamu a inovace. 

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).