Mezi neodmyslitelné součásti úspěšného rozvoje firmy patří inovace. Kdo přestane inovovat, ten nemá podle odborníků šanci na přežití. K inovacím však potřebujete dostatek kreativity a odvahy. Řada firem přitom nedokáže dostatečně efektivně rozvíjet tvořivost, fantazii a kreativitu u svých zaměstnanců. Přinášíme vám souhrn sedmi kroků, které podle magazínu Inc. podpoří kreativitu ve vaší společnosti.
1) Podporujte nadšení a touhu po změně
Nejsilnější zbraň na světě je lidská duše v plamenech,
tvrdil na počátku 20. století francouzský vojenský teoretik Ferdinand Foch. Vášeň (nadšení) patří podle odborníků mezi nejdůležitější složky při budování kreativity. Každý velký vynález, každý lékařských průlom nebo každý pokrok lidstva začal nadšením průkopníka a touhou po změně. S pracovním týmem plným nadšení pro věc dokážete prakticky zázraky. Naopak bez nadšení se z vašich zaměstnanců stanou jen roboti, kteří budou plnit jen to, co jim řeknete a nepřidají do práce nic ze sebe. Hledejte proto zaměstnance zapálené pro vaši věc. Čtěte také: 7 přelomových událostí, které změnily svět podnikání
2) Oceňujte nápady
Společenské normy se v různých kulturách odvíjejí od toho, co dané společnosti oceňují a co trestají. Stejně fungují i firmy. Přestože takřka každá firma tvrdí, že podporuje inovace, riskování a kreativitu, vedoucí pracovníci mnohdy spíše trestají než odměňují. Oceňování kreativity přitom zdaleka neznamená jen vyplácení bonusů. Snažte se zaměstnance za kreativní chování chválit i verbálně a nebojte se to dělat veřejně. Pokud chcete úspěšně inovovat, musíte ve firmě vytvořit prostředí, které odměňuje kreativitu zaměstnanců a netrestá za ni.
3) Dejte zaměstnancům dostatek volnosti
Všichni chceme mít kontrolu nad tím, co se kolem nás děje. Překonejte však v oblasti kreativity tento svůj zakořeněný pocit a dejte pracovníkům volnost při sebevyjádření. Zaměstnanec, který potřebuje na každou prkotinu vaše svolení, se brzy stane necitlivý k tvůrčímu procesu. Představte si, že by třeba nad malířem Picassem stál pořád manažer, který by mu přikazoval, jak má kreslit. Neustále by se ptal na návratnost investic a požadoval detailní zprávy o tom, proč si Picasso vybral určitou techniku malby. V takový okamžik by samozřejmě Picassova kreativita uvadala a bůhví, zdali bychom se dnes obdivovali jeho obrazům.
Poskytnutí dostatečné volnosti rovněž utužuje důvěru mezi vámi a vašimi zaměstnanci. Nechte váš tým klidně rozhodnout jinak, než byste tak učinili vy. Klíčem k úspěchu je nadefinovat jasný cíl, kterého se má dosáhnout. Samotný způsob, jak cíle dosáhnout, nechte na svých zaměstnancích. Dejte pracovníkům vědět, že za nimi stojíte a věříte jejich úsudku a kreativitě. Čtěte také: 3 rady, jak se vydat na cestu k větší kreativitě ve vlastním byznyse
4) Podporujte odvahu
Chovejte se ve firmě tak, aby se zaměstnanci nebáli činit vlastní rozhodnutí a přicházet s vlastními nápady. Říkejte zaměstnancům, aby vám řekli, co si myslí, i když to je kontroverzní. Podporujte je, aby se nebáli rozhodnutí a případných negativních následků. V této oblasti používá zajímavý systém jedna softwarová společnost z Bostonu. Každému členovi týmu dává dvě tzv. karty “úniku z vězení”. Ty dotyčnému umožňují riskovat, jelikož je v případě chyby může využít a v tom případě netrpí žádnými následky spojenými s touto chybou.
5) Neodsuzujte selhání
Ve mnoha firmách se lidé bojí dělat chyby. Raději se drží striktně pravidel, hlavu mají dole a snaží se být průměrnými. Bojí se selhání a odsouzení. Nicméně právě selhání a chyby vás posouvají dál. James Dyson, vynálezce vysavače Dyson, nejdříve vyzkoušel více než 5100 prototypů, než vyrobil ten pravý. Za takřka každou revoluční inovací v historii stály nesčetné množství nepodařených pokusů, chyb a selhání. Velcí a úspěšní inovátoři nepatřili mezi nejchytřejší nebo mezi nějak výjimečně nadané. Byli ovšem odvážní a dokázali překonat svůj strach z neúspěchu. Klíčem k úspěchu není neselhat, ale udělat chybu a jít rychle dál. Čtěte také: 5 typů zaměstnanců, kterým se vyhýbejte velkým obloukem
6) Myslete jako malé firmy
ITW je diverzifikovaná výrobní společnost, která vyrábí širokou škálu výrobků, a to od průmyslových obalů do energetických systémů a elektroniky, až po potravinářské zařízení na stavební výrobky. Jedná se o velmi ziskovou společnost, která funguje již téměř 100 let a má hodnotu v miliardách dolarů. Přesto tato velká, stará společnost o sobě přemýšlí jako o malé firmě. Jestliže část firmy dosáhne tržeb ve výši například 200 milionů dolarů, ihned ji rozdělí na dvě části po 100 milionech. Společnost raději funguje jako 10 nezávislých jednotek, z nichž má každá hodnotu 100 milionů dolarů, než jako jeden obrovský byrokratický kolos s hodnotou jedné miliardy. Menší firmy totiž bývají podle odborníků více zvědavé a hbité. Mají silnější pocit naléhavosti a nebojí se přijmout změnu.
7) Maximalizujte rozmanitost
Poradenská firma Ziba z Portlandu, která patří mezi inovativní špičku, například maximalizuje rozmanitost svých pracovníků. Firma má 120 zaměstnanců, kteří pocházejí z 18 různých zemí a hovoří 26 jazyky. Podle Sohrab Vossoughiho, prezidenta firmy, tvoří genetická různorodost základ kreativity. Firma má také „Ambassador Program“, který umožňuje zaměstnancům pracovat v jiných oborech. Jak tvrdí Sohrab Vossoughi, pomáhá to zaměstnancům lépe pochopit jiné vnímání světa, což se pozitivně odráží na kreativitě. Čtěte také: První podnikatelské krůčky? Přinášíme 5 + 1 tipů, na co se zaměřit