7 tipů k práci z domova, abyste byli produktivní a nezabila vás rodina a rutina

20. 11. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Nastavit si dobře práci z domova je klíčové pro fyzické a psychické zdraví i pro rodinnou pohodu. Co se dalo na jaře ještě nějak ošulit, si teď zaslouží péči.

Britská psychologická společnost dala dohromady praktický manuál, jak pracovat z domova během koronavirové pandemie i po ní, a to zdravě a udržitelně. Mezi celou řadou doporučení je i upozornění, že se styly takové práce velmi liší. Různým lidem vyhovuje různá míra oddělení práce a soukromého života.

Co se dozvíte v článku
  1. 1. Poznejte svůj styl a jděte za tím, co vám nejvíc vyhovuje
  2. Spolehnout se na rutinu?
  3. 2. Udržte si produktivitu
  4. 3. Svou produktivitu rozvíjejte zeširoka
  5. 4. Ani doma nepodceňujte pracovní místo a věnujte mu péči
  6. 5. Pravidla lze nastavit i hravě
  7. Řešíte schůzky a konference na dálku bezpečně?
  8. 6. Ranní start ovlivní pracovní den
  9. 7. Udržujte sociální kontakty a přátelství, jde to i online

1. Poznejte svůj styl a jděte za tím, co vám nejvíc vyhovuje

Každý si proto musí nastavit a vyjednat svá pravidla, a to i v souladu s fungováním rodiny, klientů a spolupracovníků, případně zaměstnavatele, s ohledem na charakter své práce nebo osobním nastavením a mnoha rolemi, které každý člověk zastává. Tedy sladit své role i naturel tak, aby to na všech stranách co nejméně drhlo. Podstatné ale je mít přitom realistická očekávání směrem k sobě i okolí a zachovat si flexibilitu pro nenadálé změny. A také mít fyzickou i psychickou kapacitu se se změnami popasovat.

Spolehnout se na rutinu?

Nastavit si při práci doma svou pracovní rutinu je jistě důležité. Pomáhá přepnout na práci, udržovat si tah, vytyčit pracovní čas a oddělit ho od soukromí, neztrácet čas bloumáním, co teď dělat, do čeho se pustit, na co je vlastně správný čas. Na druhou stranu je rutina zrádná – doma je ještě snadnější do ní zabřednout a propadat se do ní jako při špatném kroku na blatech. Pak nepomáhá, ale demotivuje. Rutinu, která se také může brzy stát dusivým krunýřem, by měly doplnit i motivující změny, nové věci, snaha naučit se něco dalšího, posunout se. Udělat věci jinak, opustit rutinu (třeba i dočasně), je často tím nejlepším, co je možné při upadající pracovní morálce doma podniknout, nejlepší cesta, jak získat nové podněty a znovu se nabudit.

Souvisí s tím i potřeba nastavit si jasné hranice mezi pracovním a nepracovním časem. Do toho patří také přestávky v práci nebo třeba pauza na oběd. K přechodu z práce do soukromí, když se všechno ve skutečnosti odehrává na jednom místě, mohou pomoci třeba drobné rituály – změnit pracovní oblečení za domácí, jít ven, zacvičit si, dát si sprchu, uvařit si čaj atd. Osobní vynalézavosti se tu meze nekladou.

Mezi doporučeními je také hodnocení. Znamená to dělat si nejen pravidelně svůj motivující krátkodobý plán zaměřený na priority a aktuální klíčové cíle (i kdyby byly jen drobné) a ošetřit v něm své povinnosti, rozvoj i potřeby (včetně spánku, zdravého jídla, pohybu a odpočinku), ale také si ho pravidelně vyhodnocovat. A průběžně dělat drobné změny tam, kde je to nutné. Pro zaměstnavatele, dodejme, také platí nutnost vyřešit u home office svých lidí bezpečnost práce.

2. Udržte si produktivitu

Další podstatná věc je, jak si udržet svou osobní produktivitu. Podle Roberta Vlacha, podnikatele a podnikatelského poradce, zakladatele internetového portálu Na volné noze a autora stejnojmenné knihy, se koncepčně trochu liší osobní produktivita zaměstnance a podnikatele či freelancera. Zatímco u zaměstnanců se díváme hlavně na pracovní výkon jako takový, systém osobní produktivity freelancera často míří i na četné další priority. Těmi může být například celková spolehlivost vůči klientům, spokojenost, prevence přetížení a vyhoření, optimální pracovní vytíženost a obslužnost, ochrana nezávislosti nebo třeba právě vytyčení hranic mezi prací a soukromím při práci doma, vypočítává jednotlivé oblasti.

3. Svou produktivitu rozvíjejte zeširoka

Těm, kdo z domova zatím příliš nepracovali (a třeba je k tomu nedobrovolně a překotně donutila hlavně pandemie koronaviru a související opatření a doufají, že se to rychle přežene), proto doporučuje brát to jako příležitost zamyslet se nad svou produktivitou právě v takovémto širším kontextu. Zaměřte se na to, jestli váš styl práce podporuje vaše dlouhodobé priority, a z toho vyjděte při rozhodování, jak konkrétně by mohla vaše práce doma vypadat, říká a přidává i konkrétní tipy:

  • Dbejte na rozumnou rodinnou dohodu se všemi členy domácnosti, aby práce z domu nenarušila rodinnou pohodu.
  • Pečujte o své fyzické i duševní zdraví a celkově dobrý pocit ze života. To totiž v konečném důsledku zásadně ovlivní kvalitu vaší práce, vysvětluje. A upozorňuje na to, že většina lidí na volné noze nebouchá bezmyšlenkovitě součástky někde u stroje. Vykonáváme náročnou duševní práci, jejíž kvalitu přímo ovlivňuje naše celková kondice, upřesňuje.
  • Nakonec dodává, že se vyplatí nezapomínat ani na další možnosti, jako je třeba práce v coworkingu, pokud je to možné. Může to být podle něj přinejmenším záložní varianta.

4. Ani doma nepodceňujte pracovní místo a věnujte mu péči

Hana Čermáková, která se věnuje psaní, copywritingu, kreativní komunikaci a vytváří vizuální koncepty pod značkou La Musa, ukazuje, jak je možné se s prací z domu prakticky popasovat. Hned přidává další podstatnou věc. Aby práce z domova k něčemu vypadala, není možné ji dlouhodobě táhnout z nevyhovujícího prostředí. I bez luxusu soukromé pracovny je potřeba si pracovní místo vyčlenit a vybavit vyhovujícím způsobem. Když Hana najela na home office, částečně si proto přestavěla svou domácí kancelář. Především rozšířila plochu pracovního stolu. Věnuji se různým druhům kreativní práce, a pracuji tudíž s různými zdroji – knížkami, časopisy, výtisky prezentací. Na stole teď mám na všechno místo a nic mi nepřekáží, vysvětluje.

Na stěnu si dala omyvatelnou bílou kreslicí tapetu, kterou využívá jako nástěnku, rychlý záznamník a seznam zásadních deadlinů. Jsou sice i v kalendáři, ale na tabuli působí nějak lidštěji a přitom důrazněji. Stálé místo na tapetě má slogan: Zdá se to být nemožné, dokud to není hotové, prozrazuje. Jednou měsíčně si také kupuje designový papírový zápisník na rychlé poznámky během telefonátů nebo pro rychlé zapsání myšlenek a nápadů před tím, než je strukturovaněji a výběrově zapíše do počítače – ať už do kalendáře nebo do aplikace Trello. Důležité je, že je sešit nový, čistý, nepopsaný a vyvolává pocit začátku něčeho hezkého a nového, dodává. A práce z domova má také své daňové dopady, jak píšeme v dalším článku.

5. Pravidla lze nastavit i hravě

Stůl má také svůj „kávový sektor“, který Haně pomáhá udržet pravidla domácího sladění soukromí a práce. Máme s přítelem domluvu, že pokud pracuji doma, tak mne opravdu nemá rušit otázkami na řešení jiných věcí. Odvádělo mne to od práce. Ale našli jsme řešení a tím je právě donáška kávy se sušenkou. Protože je přítel zapálený do hokeje, většinou je to signál, že se v NHL děje něco opravdu zásadního a potřebuje to nad kávou neodkladně probrat, směje se.

Řešíte schůzky a konference na dálku bezpečně?

Videokonference se od jara staly běžnou součástí pracovní komunikace. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost proto také zveřejnil přehledné a návodné materiály, jak videokonference správně zabezpečit a jak si poradit s jejich bezpečnou správou. Určené jsou hlavně zaměstnavatelům a jejich zaměstnankyním a zaměstnancům. Patří mezi ně třeba zásada využívat jen oficiální aplikace dodavatelů, chránit důvěrnost přístupových údajů schůzky (žádné jejich sdílení na sociálních sítích) nebo tip, že není od věci rozostřit nebo změnit při videoschůzce pozadí.

6. Ranní start ovlivní pracovní den

Každý den Hana dbá i na ranní start. Patří do něj procházka se psem a cvičení, na které jí stačí 2,5 metru čtverečního a jógová podložka. Celé jí to zabere něco kolem hodiny a snaží se u toho moc nepřemýšlet, nevymýšlet, nepřepínat a nehodnotit. Pročistí si tak mozek pro dopolední práci – dokud ji pes zase nezvedne ze židle na další procházku.

7. Udržujte sociální kontakty a přátelství, jde to i online

Za důležitou věc, která by se neměla šidit, Hana považuje i snahu pěstovat sociální vazby on-line. Už během jarní karantény jsme s menším okruhem kamarádů a spolupracovníků vyzkoušeli všechny možné platformy pro live stream meetingy, od Zoomu přes Hangouts a Teams, po Zoho meetings, a to ne pro pracovní setkání, ale čistě proto, abychom se viděli, popisuje s tím, že má s přáteli také společný a sdílený seznam přání, na kterém jsou věci, které společně podniknou, až to bude možné. Také máme putovní vánoční kaktus, o který se každý měsíc stará někdo jiný. Kdo má kaktus u sebe, tomu náleží i povinnost poslat nám každý týden zajímavý tip na film, knížku, nákupní akci a zorganizovat společný videohovor, připomíná další metodu, jak zůstat ve spojení.

Jak opatření ovlivní váš byznys?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).