Nemáme čas, rekonstrukce webových stránek musí ještě počkat. Kšefty jdou dělat i bez internetu.
Takto přemýšlí řada majitelů malých firem a živnostníků. Proč by měli investovat do správy webu, když stačí mít zadarmo šablonu a drobné úpravy, které navíc nejsou časté, si mohou dělat sami? Třeba proto, aby byly webové stránky skutečně funkčním marketingovým a prodejním nástrojem? Ano. Pokud nemáte web jen proto, že ho má i kominík z vedlejší vesnice, měli byste na něm zapracovat. Špatnou kvalitu webových stránek nedávno v článku Jak poznat, zda máte špatný web, a jak získat dobrý rozebíral Vladimír Kuchař. Proto jsme pro vás na konec roku připravili souhrn tipů, kterými můžete své webové stránky „vytunit“.
1. Web na míru vs. šablona
Investice do vlastní webové prezentace se může vyšplhat na poměrně vysoké částky a z toho důvodu se hodně lidí poohlíží po předem vytvořených šablonách, které bývají mnohem lacinější. Ne vždy je ale jejich volba tím nejlepším řešením. Na otázku, zda je lepší pořídit si web vytvořený na míru nebo jen šablonu, neexistuje jednoznačná odpověď. Rozhodnutí je závislé na mnoha okolnostech, jak marketingových, tak technických. Pokud se jedná například o malé kadeřnictví nebo restauraci, dobrou službu udělá i kvalitní šablona. Web v tomto případě poskytuje jen základní informace o službě a kontakt na podnikatele. Pokud je ale na webu potřeba prezentovat více informací a nabídnout například interaktivní ceník, online konfigurátor produktu a podobně, pak je vhodné se šablonám vyhnout a řešení si nechat připravit na míru. Podrobnosti čtěte v článku Web na míru nebo šablonu? Nepokazte si jméno na internetu.
2. Obsah je nade vše
Když se zamýšlíte nad obsahem svého webu, je důležité k němu přistupovat podobně jako k tvorbě ostatních materiálů. Uvědomte si, že zákazníci chtějí slyšet především informace o tom, jak jim vaše firma může pomoci. Zkuste k webovým stránkám přistupovat tak, jako by se nejednalo o prezentaci vaší firmy, ale o prezentaci výhod a přidané hodnoty, kterou nabízíte svým zákazníkům. Pokud si nejste při tvorbě textů jisti, nezdráhejte se požádat o pomoc profesionálního copywritera. Web je vaší výkladní skříní a měl by být ve všech směrech perfektní. Texty na webových stránkách ovlivňují nejen chování návštěvníka vaší internetové prezentace, ale také pozici stránek ve výsledcích vyhledávačů. Další informace naleznete v článku 7 trendů, které se v poslední době prosazují na firemních webech.
3. Interakce s návštěvníky
Je chybou, když firmy umístí na web všeobecné informace o sortimentu a službách, přidají kontaktní formulář a pak stránky pasivně ponechají svému osudu. Žádné interakce s návštěvníky, neaktualizují, nekomunikují, nekontrolují diskuzní vlákna. Lidé ale nakupují tam, kde dostanou jasné a rychlé informace. Pokud nechcete o své návštěvníky a zákazníky přijít, přidejte si na stránky live chat. Díky tomu, že přes live chat návštěvníkovi poskytnete okamžitou a relevantní odpověď na jeho dotaz, bude pro něj snazší konvertovat a uskutečnit nákup. Online podpora proto slouží nejen jako nový kanál pro komunikaci, ale především jako nový marketingový nástroj, pomocí kterého pracujete na prohlubování vztahů s klienty. Psali jsme o tom v článku Jak zvýšit míru konverze ve vašem e-shopu? Řešením je live chat.
4. Připravte uživatelsky příjemné prostředí
Vsaďte na responzivní web. To je taková stránka, kde se prezentovaný obsah přizpůsobuje velikosti obrazovky zařízení, na kterém je prezentován. Nejde ale jen o správné rozmístění prvků a velikost písma, nesmí se zapomínat na datovou velikost stránky a všeho, co se na ní zobrazuje. Je pěkné mít responzivní web, ale když se na 3G připojení musí stahovat 2Mb dat, je to stále málo použitelné a návštěvníka to často může odradit. V poslední době si responzivních webů začínají všímat i vyhledávače, které především na mobilních zařízeních ve výsledcích vyhledávání upřednostňují webové stránky, které jdou uživatelům naproti a jsou responzivní. Devět z deseti zákazníků kontaktuje firmu až v okamžiku, kdy ví, co chce. A to je přesně okamžik, kdy firma chce mít přátelský web, který na potenciálního zákazníka udělá dojem partnerství. Tedy, vzkaz, který responzivní web posílá, je: „Jsme tu pro Vás, víme, co potřebujete, a rádi Vám to dodáme včas, bez komplikací, přátelskou formou.“ Více v textu 14 odborníků odpovídá, proč by firma měla uvažovat o responzivním webu.
5. Grafika a typografie
Samostatnou kapitolou je grafika a typografie. I obsahově dobrý web spolehlivě zazdí zastaralá grafika, fotografie z fotobanky či nečitelné písmo. A naopak, špatný text může zcela znehodnotit i jinak graficky povedený web. Vaše webové stránky by měly být dokonalé nejen z hlediska obsahu, ale i grafiky a celkového vzhledu. Na tom se z velké většiny podílí i písmo, protože informace na webech, pokud se nejedná o specializované stránky, jsou z 95 % prezentovány právě psaným textem. Návštěvnost ve smyslu pozice ve vyhledávači velikost nebo styl písma neovlivňuje. Ovlivňuje ale konverzní poměr e-shopu. Správná typografie dokáže snížit bounce rate a zvýšit time on site a další parametry. A tím ovlivnit i konverzní poměr. Podrobnosti čtěte v článku Styl písma ovlivní výkonnost vaší webové stránky. Poradíme, jaký vybrat.
6. Ukažte svůj web lidem
Dbejte na to, aby se vaše stránky zobrazovaly potenciálním zákazníkům. Nejdůležitější je totiž oslovit správnou skupinu uživatelů. Kdo si myslí, že vydělá víc jen tím, že se jeho reklama bude ukazovat většímu množství lidí, ten je na omylu. Kdo o vaše služby nebo zboží nemá zájem, ten si ho prostě nekoupí. Proto je dobré dávat si pozor, na která klíčová slova nebo na kterých webech se reklamy zobrazují. Klíčová slova jsou výrazy, které uživatelé vyhledávají na internetu pomocí fulltextového vyhledávače. Urychlují vyhledávání stránek, o které má člověk v danou chvíli zájem, a navádí ho k cíli. Proto je jejich role v SEO naprosto nezastupitelná. Optimalizovat stránku na daná klíčová slova ale není úplně jednoduché. Více si o tom přečtěte v článku Přiveďte na svůj web více zákazníků. Tady je návod, jak volit klíčová slova.
7. Investovat se vyplatí hned na začátku
Každá větší úprava webu e-shopu může způsobit propad ve vyhledávačích a pokles objednávek. Toto by měli mít na paměti všichni internetoví obchodníci, kteří plánují úpravy struktury, změny šablon nebo redakčního systému svého e-shopu. Počítejte s tím, že po úpravách budou vaše stránky jinak vnímat jednotlivé vyhledávače. Znát to bude v případě, že se kvůli zabezpečení rozhodnete pro přechod na https://. Zatímco u Googlu tato změna pomůže zvýšit výkonnost optimalizace, u Seznamu je tomu často naopak. Algoritmus Seznamu si s tím zatím nedokáže vždy správně poradit a hrozí výrazné snížení pozic ve výsledcích vyhledávání. Na rizika následovných zásahů do webů jsme upozorňovali v článku Budete předělávat váš e-shop? Při špatném redesignu ztratíte až 30 % objednávek.