Rychlým tempem se již blíží vánoční svátky a s nimi i spojené “obchodní žně” pro e-shopy. Řada online obchodů prodá v předvánočním čase více zboží, než za několik předcházejících měsíců dohromady. Abyste však dokázali na již začínajícím nákupním šílenství vydělat co nejvíce, musíte se v e-shopu na vše dostatečně připravit. Připravili jsme souhrn 7 věcí, které rozhodně nepodceňte.
Vyjděte ze zkušeností z minulých let
V předvánočním období se e-shopům několikanásobně zvyšují počty objednávek a byl by hřích nesnažit se na nákupní horečce vydělat co nejvíce. Podmínkou však je, abyste nic nepodcenili. Při přípravě se určitě vyplatí vyjít ze zkušeností z minulých let. Zanalyzujte si proto nárůst objednávek a dotazů v loňském předvánočním období oproti běžnému období a odhadněte počty objednávek a dotazů pro letošní Vánoce.
1. Navyšte skladové zásoby
Základem samozřejmě zůstává, abyste měli dostatek zboží skladem. Rozhodně proto zvyšte vlastní skladové zásoby. Kromě toho, že zboží skladem platí (nejen) v tomto období za důležitý prodejní argument, nemusíte též spoléhat na dodání od dodavatelů na poslední chvíli. Je třeba také myslet na možné komplikace už při naskladnění. Stačí na to skladové prostory? Je odhad skladových zásob daných produktů reálný?
upozorňuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
2. Doplňte informace o dodání do Vánoc
V případě prodeje zboží v předvánočním období patří mezi nepsané povinnosti uvést na webu, do jakého dne garantujete dodání objednávky do Štědrého dne. Tato informace by měla být uvedena i jednotlivě podle různých typů dopravy zboží a hlavně na viditelném místě. Buďte si jisti, že zákazníka, kterému nedodáte včas jeho dárek, už nikdy neuvidíte. Víc než kdy jindy byste si měli dát záležet na přesných a aktuálních informacích o tom, kdy zákazníci dostanou své dárky a zda to bude do Vánoc. Pokud už se stane, že dané zboží do Vánoc nedoručíte nebo například nestihnete vyrobit, vždy o tom musíte zákazníka okamžitě informovat,
dodává Marek Krška, obchodní a marketingový ředitel společnosti NetDirect.
3. Zkontrolujte logistické procesy
Jestliže chcete dodržet své slovo a doručit zboží do Vánoc, měli byste též vše důsledně ošetřit se spediční firmou. Nepodceňte proto komunikaci s dopravci. Ideální je vše otestovat a najít slabá místa, na která se následně zaměřit. Upravte počty výdejních míst a kapacity přepravců. Vždy počítejte s tím, že i dopravci mohou mít potíže zvládnout vánoční nápor (sněhová kalamita apod.). S logistickou se pojí i kontrola systému balíků. Maximálně tento proces zefektivněte tak, aby byl plynulý, nebyly nikde v procesu zádrhele. Samozřejmostí je dostatek materiálu pro expedici balíků,
doplňuje Miroslav Uďan,
4. Přijměte brigádníky
Aby byla expedice balíků plynulá, musí ji zajistit dostatečný počet pracovníků. Spočítejte si proto čas potřebný na expedici jednoho balíku a přijměte případně potřebný počet brigádníků. Tím si rozvážete ruce pro důležitější věci. Vrchol nákupní horečky přijde až za dva týdny. Jestliže máte už nyní problémy, nebojte se využít pomoci brigádníků. Jde i o to udržet nastavenou úroveň služeb. Byla by škoda slevit z kvality kvůli časovému presu,
vysvětluje Marek Krška.
Brigádníky se rovněž může vyplatit přijmout do zákaznické podpory, která pomáhá řešit problémy s dodáním objednávky a komunikuje se zákazníky. Zásadní je mít dostupný telefon a dostatek lidí, kteří budou rychle reagovat na e-mailové dotazy a na chatu. Je nutné vědět, kolik času je potřeba na vyřízení dotazu a s tímto na paměti pak posílit kapacity dle předpokládaného odhadu nárůstu dotazů ze strany zákazníků. Kromě toho byste měli před Vánoci prodloužit provozní dobu zákaznické linky.
5. Pracujte se zákazníky
Na úspěch či neúspěch nestačí před Vánoci jen čekat. Většina lidí nemá přesnou představu o dárcích a hledá inspiraci. Správně připravený newsletter může být k nezaplacení, dejte si na něm proto záležet. A protože spousta lidí před Vánocemi nestíhá, velmi užitečné mohou být i funkce jako připomenutí opuštěného nákupního košíku,
radí Marek Krška, obchodní a marketingový ředitel společnosti NetDirect.
Je nezbytné myslet i na zákazníky, kteří nakupují na poslední chvíli. Pro ty mějte možnost nákupu například voucheru či dárkového poukazu. Snažte se nabídnout něco navíc. Může to být například prodloužená doba na vrácení „nevhodných dárků“ nebo dárkové balení zboží,
říká Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet
6. Ujistěte se, že zvýšený zájem ustojí servery
Můžete zvýšit zásoby a posílit počty pracovníků, pokud vám však bude kolabovat e-shop, bude vše zbytečné. E-shopy musí mít na zvýšený zájem nadimenzovaný i hosting a technologické řešení, na kterém běží. V některých případech se jedná až o několikanásobně vyšší provoz než mimo špičku. Pokud na to nejsou servery připraveny, může dojít v lepším případě k výraznému zpomalení odezvy e-shopu, v horším k jeho úplné nedostupnosti. Obojí je pro e-shop zásadní finanční problém v době, kdy zákazníci chtějí nakupovat. Doporučuji proto se podívat do statistik návštěvnosti na to, o kolik se zvýšila návštěvnost e-shopu loni a probrat s poskytovatelem e-shopového řešení či hostingu, zda takový nápor servery dokáží bez negativních efektů zvládnout,
upřesňuje Luboš Plotěný, ředitel agentury Dobrý web.
7. Myslete na kredity
V neposlední řadě myslete na to, že pokud si v době zvýšené návštěvnosti nepohlídáte stav vašich kreditů v PPC kampaních a na srovnávačích cen typu Heureky, lehce se může stát, že vám kredity dojdou. Zkontrolujte a včas správně nastavte svůj kreditový systém. Počítejte přitom i s prodlevou nabití kreditů, každý ztracený den vás může přijít draho.