7 vlastností, které u svých zaměstnanců rozhodně nechcete vidět

25. 9. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Některé charakteristiky a vlastnosti byste u svých zaměstnanců rádi viděli, jiné nikoli. Vybrali jsme 7 vlastností pracovníků, které u nich rozhodně nechcete.

Přestože si zaměstnavatelé nemohou ve většině případů stěžovat na nedostatek uchazečů o práci, vybrat si “toho pravého zaměstnance” není tak lehké, jak se může na první pohled zdát. Mnohdy se navíc stává, že podnikatel někoho přijme, aby následně zjistil, že nový zaměstnanec firmě spíše škodí, než pomáhá. Jak ale takového zaměstnance poznat? Zeptali jsme se odborníků, kterých charakterových vlastností si všímat a jakým typům zaměstnanců se vyhýbat.

Čtěte také: 5 typů zaměstnanců, kterým se vyhýbejte velkým obloukem

Ne každá vlastnost je buď dobrá, či špatná

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Zatímco u některých vlastností zaměstnanců se dá jednoznačně konstatovat, že nejsou pro firmu přínosem, u jiných záleží na pracovní pozici a složení týmu. Nespolehlivost zaměstnance asi nepotěší žádného nadřízeného, za to průbojnost může být někdy vnímána jako pozitivum a jindy přesně naopak. Průbojnost u obchodníka může být pozitivní, ale u zaměstnance back-office může být vnímána jako agresivní chování, vysvětlil serveru Podnikatel.cz David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International.

Jak každopádně upozorňují odborníci, charakterové vlastnosti rozhodují o rychlé a efektivní adaptaci nového pracovníka do firmy a mohou uspořit finanční prostředky. Dnes už sice existují poměrně sofistikované nástroje a metody, jak najít toho správného a vhodného zaměstnance, základem však stále zůstává stanovení přesných požadavků, co podnikatel od zaměstnance očekává. Ať už stanovíte kritéria jakkoli, hledejte zaměstnance, který nebude mít následující vlastnosti či charakteristiky.

Čtěte také: 7 manažerských chyb, které vám zaměstnanci neodpustí

7 vlastností zaměstnanců, kterým se chcete vyhnout

1. Nespolehlivost

Spolehlivost se cení nejen v osobním, ale rovněž v pracovním životě. Málokdo chce mít ve firmě “slibotechnu”, která slíbí první poslední a ve skutečnosti nic neuděláte. Nespolehliví zaměstnanci navíc nedodrží ani to, co je jejich povinností. Jde o termíny či dodání podkladů, přičemž na jejich práci bývají závislí další lidé. Ti mají pak potíže plnit své úkoly. S tím souvisí i určitá důvěra ke spolupracovníkům, bez které si nelze dobrou spolupráci vůbec představit, doplnila serveru Podnikatel.cz Daniela Čajánková, majitelka personální agentury Stimul.

2. Nesamostatnost

Tito zaměstnanci udělají pouze to, co se jim řekne. Nic navíc je nenapadne a jestliže ano, rozhodně nelze očekávat, že by nápad přeměnili v činy. Pokud se situace vyvine tak, že zadání nelze podle instrukce splnit, raději neudělají nic a čekají na další instrukce. Nevadí jim, že u některých věcí je nebezpečí z prodlení, někdy si ho ani neuvědomí. Pro přetížené manažery nebo specialisty je utrpení spolupracovat s lidmi tohoto typu, většinou nejsou schopní pochopit, že si neporadí, vysvětlila Daniela Čajánková.

3. Všeznalost

Pouze zlomku lidí nevadí typ “chytrolínů”, kteří všude byli, všechno znají a s ničím nepotřebují poradit. Již při pohovoru tento typ lidí tvrdí, že do pozice proniknou za pár dní, maximálně týdnů, a že vše potřebné již znají nyní. Po nástupu na pozici pokračují v této linii a nezjišťují si potřebné informace ani od kolegů. Většinou se jedná o sólisty. Tito pracovníci nejsou vhodní pro týmovou práci, mají také špatnou sebereflexi, takže při neúspěchu se zříkají odpovědnosti a viní firmu za nedostatečné zaškolení,  upřesnil serveru Podnikatel.cz David Petrů z HILL International.

Čtěte také: 10 chyb, kterých se vyvarujte při pohovorech s uchazeči o práci

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

4. Nezájem o práci a firmu jako takovou

Přínos pro firmu nečekejte ani od zaměstnanců typu “mouchy, snězte si mě”. Těmto lidem je vlastně jedno, co dělají a kde. Hlavně, že mají místo a příjem. Nemají žádnou velkou ctižádost něčeho dosáhnout. Práci vykonávají jen v nezbytně nutném rozsahu a nejsou ochotní pomoci nad limit svých povinností. Pokud se zaměstnanci neztotožní s fungováním firmy, zákonitě jsou nestabilní a často se pokukují po jiných pracovních příležitostech. Ke svému zaměstnavateli se chovají pragmaticky, využijí všech výhod, které mohou čerpat. Ale jejich výkon nebývá nijak oslnivý. V situacích, kdy je opravdu hodně práce, se s klidem „hodí marod“, odchází domů přesně na čas, kdy jim skončila pracovní doba apod. Často jsou schopni zaměstnavatele pomlouvat, upozornila Daniela Čajánková.

5. Horlivost

Horlivý zaměstnanec může být sice na první pohled rovněž dobrou volbou, brzy ale zaměstnavatel zjistí, že tito pracovníci napáchají více škody než užitku. Horlivci totiž jednají v afektu a bez rozmyšlení, jsou zbrklí a nedomýšlí důsledky svých činů nebo poznámek. U kandidátů je to typ, který přistoupí na první pracovní nebo platovou nabídku, aby rychle nastoupil do nové firmy, ale dlouho zde nevydrží. Při plánování úkolů vše nerealisticky odkýve, ale brzy zjistí, že všechno nezvládá. Horlivec je také z toho důvodu typický častou pracovní fluktuací, konkretizoval David Petrů.

Čtěte také: 7 věcí, které nikdy neříkejte svým zaměstnancům

6. Negativismus

Lidé, kteří vidí ve všem problém a počítají vždy s nejhorší variantou, dokáží těžko vytáhnout firmu k nějakým výsledkům. Zpravidla se navíc potvrzují slova o sebenaplňujících proroctvích. Čím více negativ tento zaměstnanec očekává, tím více se jich skutečně stane. Takoví pracovníci kolem sebe šíří pesimistickou náladu a nedokáží se radovat z úspěchů firmy, oddělení či dokonce i ze svých vlastních. Ve stresu jednají nepředvídatelně a nejsou schopni na sebe brát ani minimální riziko.

7. Parazitování na práci druhých

Možná nejhorší typ zaměstnanců tvoří ti, kteří se přiživují na práci ostatních. Tyto pracovníky totiž není lehké rozpoznat. Dokáží předat práci někomu dalšímu, využít jeho schopností a výsledek prezentovat jako svoji práci. Dokáží si vytipovat šikovné, ale komunikačně méně zdatné kolegy. Oni sami naopak jsou prezentačně a komunikačně zdatní. Dokáží být přesvědčiví. Málokdy ale od nich uslyšíte, že jim v úspěchu, k výsledku pomohla spolupráce, příspěvek někoho dalšího, komentovala Daniela Čajánková. Podle Čajánkové se proto vyplatí podobné lidi otestovat tím, že se jim zadá zcela samostatná práce a jasně se vymezí, že dotyčný nesmí ke zpracování využít jiné zdroje, především své kolegy.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).