7 základních prvků, bez kterých se neobejde žádná mobilní verze e-shopu

19. 5. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Nakupování skrze smartphony sice narůstá, řada e-shopů však mobilní verzi stále nemá nebo ji má uživatelsky nepřívětivou. Myslete hlavně na 7 základních prvků.

Přestože raketově narůstá počet nákupů i objem utrácených peněz přes mobilní zařízení, řada e-shopů stále nemá verzi pro smartphony a tablety. Navíc nemálo z online obchodů, které mobilní verzí disponují, v ní mají co zlepšovat. Zeptali jsme se proto odborníků na základní věci, které by měla obsahovat každá mobilní verze e-shopu.

Mobilní nákupy neustále narůstají

Obliba nákupů ze smartphonů a tabletů výrazně narůstá každým rokem. Podle údajů portálu Heureka.cz vzrostlo mobilní nakupování v loňském roce o 60 % a letos by mělo činit již více než desetinu tržeb tuzemských e-shopů. Mobilní nákupy jako takové začnou v tomto roce tvořit už významnou část celkového obratu, jejich podíl překročí hranici deseti procent. Vloni rostlo mobilní nakupování o 60 %, v roce 2015 to bylo 8 miliard. Je tedy vidět, že segment m-commerce roste mnohem rychleji než celá e-commerce, dodal Tomáš Braverman, ředitel portálu Heureka.cz.

Podle Bravermana na tento trend reagují i samy e-shopy. Počet online obchodů, které mají weby přizpůsobené pro nákupy z mobilních zařízení, se zvýšil skoro o třetinu. Přesto je však právě nepřizpůsobenost webů e-shopů jednou z nejčastějších bariér nákupu přes mobil, upozorňuje Braverman.

7 věcí, které mají mít všechny mobilní verze

Pokud plánujete verzi svého online obchodu pro smartphony a tablety, zaměřte se především na následujících 7 věcí, které by měly tvořit základ všech mobilních verzí e-shopů. Ty samé rady ale samozřejmě platí i pro obchodníky, kteří mobilní verzi svého e-shopu už mají. Základním předpokladem všeho, co v mobilní verzi děláte, je poučka „vše na jeden palec“. Snažte se, pokud možno, vše nastavit tak, aby zákazník zvládl pohyb po e-shopu i celý proces objednání jedním palcem a nemusel používat druhou ruku.

1. Stránky musí být responzivní

Myslete především na to, že jde o mobilní verzi e-shopu, tedy že se bude zobrazovat na mobilních zařízeních. Zní to jako samozřejmost, mnoho e-shopů si to však neuvědomuje. Je důležité, abyste měli responzivní stránky. Váš e-shop se musí automaticky přizpůsobit danému rozlišení přístroje. Žádné zvětšování stránky, žádné posouvání zleva doprava.

2. Produkty zobrazujte co nejvýše

Přestože se displeje mobilních přístrojů od generace hloupých telefonů zvětšily, monitoru počítače se ani zdaleka nevyrovnají. E-shop v mobilní verzi musí být přehledný a jasný. Kategorie mějte řazené dle základních parametrů, ale schované v horním menu, ať zákazník nemusí složitě rolovat až na konec stránky, než se dostane k samotným produktům, upřesnil Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

V mobilní verzi je jednoduchost opravdu alfou a omegou. Klidně proto vypusťte některé prvky z klasické verze obchodu. V mobilní verzi je spíše na obtíž například funkce porovnávání zboží, zdlouhavé popisky u způsobů dopravy a platby či vyskakovací pop-up okna při přidání zboží do košíku nebo při prohlížení obrázků.

3. Prohlížení obrázků pouhým posouváním prstu

Co rozhodně ale v mobilní verzi nevynechávejte, jsou detaily produktu se všemi potřebnými informacemi, včetně přehledné fotogalerie. V ideálním případě byste měli zákazníkovi umožnit prohlížení obrázků pouhým posouváním bez jakéhokoli překlikávání, doplnil serveru Podnikatel.cz Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect.

4. Vyhledávání na viditelném místě

V mobilní verzi ponechte i možnost vyhledávání, a to, pokud možno, na viditelném místě. Právě na mobilech jde o velmi důležitou a hojně využívanou službu. Po kliknutí na vyhledávací pole by se optimálně neměly spouštět žádné služby třetích stran, zákazník by měl stále zůstat na e-shopu, upozornil Marek Krška.

5. Nákupní košík s co nejméně kroky

Svá specifika má na mobilních zařízeních také nákupní košík. Pokud chcete mít perfektní mobilní verzi, musí být v nákupním košíku co nejméně kroků. Dbejte na přehledné zobrazení dopravy a platby a také rovnou vypisujte cenu každého typu dopravy a neustále přepočítávejte celkovou cenu zásilky.

Měla by být rovněž logická a krátká posloupnost objednávkových kroků. Zákazníkovi musí být vždy naprosto jasné, ve kterém kroku se zrovna nachází. Nevyžadujte žádné zbytečné údaje (oslovení, datum narození, pohlaví apod.) – zákazníka to zdržuje a velmi pravděpodobně to nebude chtít vyplňovat, vysvětlil Miroslav Uďan, který zároveň dodal, že plusem může být synchronizace košíku, kdy zákazník může snadno začít nákup na mobilu a dokončit na PC (či obráceně).

Čtěte více: 7 drobností, kterými v e-shopu usnadníte zákazníkům nákup z mobilu

6. Nabízejte platební metody korespondující s mobilním zařízením

V mobilní verzi nabízejte platební metody, které co nejvíce korespondují s použitím přes mobilní zařízení. Bezpodmínečně proto musíte zákazníkovi nabídnout takové platební metody, které bude moci realizovat ihned a jednoduše ze svého smartphonu nebo tabletu. Nabídkou platby převodem po zaslání údajů na mail zákazníka dnes už opravdu nikoho nepotěšíte.

7. Hamburgerové menu neustále k dispozici

Některé věci jako nákupní košík, vyhledávání nebo celé tzv. hamburgerové menu by měl mít zákazník ihned a neustále k dispozici. A ideálně by mělo být ukotveno tak, aby mu nezmizelo, ani když bude na stránce rolovat dolů, uzavřel Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).