Mít kvalitní databázi kontaktů, především e-mailů, na zákazníky pomůže každému podnikateli a u e-shopů to platí dvojnásob. Přečtěte si sedm způsobů, kterými můžete nové e-mailové adresy získat, aniž byste přitom porušili zákon.
1. Při nákupu v e-shopu
Klasický způsob, jak získat e-mail na zákazníky v e-shopu, je při objednávce zboží. Bez e-mailové adresy se přes internetový obchod v podstatě nedá nakoupit, takže jde o nejběžnější způsob získání kontaktů. Nezapomeňte ale na to, že pokud chcete zákazníkův e-mail použít pro zasílání newsletterů a obchodních sdělení, musí vám k tomu udělit souhlas. Některé e-shopy přednastavují, že uživatel má při nákupu automaticky zaškrtnuto, že souhlasí se zasíláním obchodních sdělení. Snažte se této metody vyvarovat, jelikož není cílem posílat newslettery lidem, kteří o to nestojí. Místo pozitivního efektu je tím spíše naštvete a odradíte od dalšího nákupu.
Kontakty, které získáte při nákupu, navíc patří mezi nejcennější. Kromě samotné adresy se totiž dozvíte i další informace a máte k dispozici nákupní historii. Při zasílání jednotlivých obchodních sdělení pak můžete lépe cílit na konkrétní zákazníky.
2. Formulář pro odběr newsletteru
Další možnost, kterou můžete dostat e-mail na zákazníka, tvoří umístění formuláře na internetové stránky, kde se uživatel může sám přihlásit pro odběr newsletteru. Nemusí jít přitom o žádný složitý systém, stačí mít na webu jedno pole, kde návštěvník vašich stránek může vložit e-mail a přihlásit se k odběru novinek. Ideální je podpořit tento způsob zasláním slevového kupónu nebo jiného bonusu za registraci,
doplnil Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.
Čtěte také: Newsletter prodává předmět e-mailu. Čtěte 5 tipů, jak předmět napsat poutavý
3. Další kontaktní formuláře na webu
Kontaktní formulář nemusí být napojen pouze na odběr newsletteru, ale můžete ho navázat na další věci. Typickým příkladem jsou formuláře na detailu zboží, přes které se uživatel může zeptat na doplňkové informace o výrobku. Podobně můžete potenciálním zákazníkům nabídnout hlídače cen, nechat tedy uživatele vložit e-mail pro hlídání ceny vybraného výrobku. Nezapomeňte na to, aby vám uživatel dal souhlas se zasíláním obchodních sdělení.
4. Zajímavý obsah
Poskytnutí e-mailu můžete po uživatelích také chtít, pokud poskytujete kromě nabídky zboží nějaký zajímavý obsah. Na stránky můžete dát pouze část článku, příručky nebo knihy a zbytek uživateli poslat na e-mail, který vám napíše. Pokud třeba prodáváte rybářské pruty, můžete na webu nabídnout příručku o rybách v Česku a kde se který druh dá chytit.
Čtěte také: 5 chyb, které podnikatelé dělají v souvislosti s newslettery
5. Soutěž o ceny
Zajímavou metodou pro nabrání e-mailů jsou různé soutěže o ceny, které podmíníte právě registrací kontaktů. Čím zajímavější soutěž, respektive hodnotné ceny, vymyslíte, nabídnete, tím pravděpodobně získáte více kontaktů.
6. V kamenné prodejně
Pokud kromě e-shopu máte i kamennou provozovnu, nepodceňujte získání e-mailu pomocí „offline“ cesty. Pokud pro zákazníky, kteří přijdou do prodejny, připravíte nějaký slevový program nebo soutěž, můžete opět jednoduše získat řadu kontaktů.
7. Nákup samotných adres
E-mailové adresy si samozřejmě můžete koupit od agentur, které se na sběr kontaktů specializují. Zpravidla však nákup databáze adres nepatří mezi nejlevnější investice a jeden e-mail vás může vyjít až na 10 korun. Především malým e-shopům se proto tato metoda získání kontaktů příliš nevyplatí. Kromě nákupu samotných adres můžete využít externí databáze, kdy však nedostanete adresy, avšak můžete jednotlivým uživatelům poslat za poplatek zprávu. Tento způsob však z pohledu návratnosti patří mezi nejméně výhodné. I to je však relativní, např. seznam.cz dokáže nabídnout velice dobré cílení, čemuž pak odpovídá konverzní poměr,
vysvětlil Jan Janča.
S databází se hlavně naučte pracovat
Čtěte také: 7 tipů, jak zabránit zákazníkům v odhlašování e-mailových novinek
Co se týká výše zmíněných způsobů, těžko lze říci, který z nich je nejlepší. Podnikatel totiž musí vždy poměřovat cenu získaného e-mailu s potenciálním ziskem. Z tohoto pohledu je nejvýhodnější e-mail od klienta, který již nakoupil, protože jsme e-mail dostali jako bonus k objednávce, nejméně výhodné pak externí databáze, kde platíme za každý zaslaný e-mail na adresu, kterou ani nedostaneme,
uvedl Janča.
Ať už získáte adresy jakkoli, musíte s nimi hlavně umět pracovat. Jak upozorňují odborníci, mnoho podnikatelů v tomto ohledu zaostává. E-shopy neumí se získanými e-mailovými adresami pracovat, oni je sice mají, ale nevyužívají jejich případný prodejní potenciál. Poměrně dobře to dělají velké e-shopy, ty malé se v tomto směru musí ještě hodně učit,
uzavřel František Grunt z Active24.