70% slevy v e-shopech? Jenom hra s čísly

28. 12. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Přestože 70% slevy v e-shopech vypadají lákavě, realita tak růžová není. Zboží lze totiž většinou koupit v jiných obchodech levněji, a to i bez slevy.

Vánoční svátky již skončily, ale žně obchodníků pokračují v plném proudu. Napomáhají tomu především slevové akce, kdy deklarované zlevnění zboží má dosahovat až 70 %. Jak však zjistil server Podnikatel.cz na příkladě největších českých e-shopů, slevy jsou často jen fikcí. Často se dá totiž stejné zboží najít u řady jiných online obchodů za srovnatelnou cenu nebo dokonce levněji. Čtěte také: 5 tragických omylů při spolupráci se slevovými servery

Časté triky obchodníků

Slevy patří mezi prodejní zaklínadla dnešní doby a povánoční období je ideální příležitostí, jak je využít. Takřka každá výloha jakéhokoli krámu obsahuje velké nápisy lákající na slevy v řádu desítek procent. Problém však nastává, když se najdou obchodníci, kteří slevy pouze fingují. Zboží jen označí cedulí sleva x % (dosaďte si jakékoli číslo), aniž by výrobek doopravdy zlevnili. Výjimkou není ani situace, kdy prodejce ceny na čas zvýší, aby je poté mohl s velkou pompou snížit na předchozí úroveň. Všechny podobné případy však mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem, upozorňuje Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest.

Mezi další triky obchodníků patří také výběrové slevy, kdy se největší slevy vztahují jen na malý vzorek sortimentu s nejnižší cenou. Prezentace ve výloze však svoji úlohu splní a zákazníky přitáhne do obchodu. Občas se rovněž stává, že není zřejmé, kolik vlastně sleva a cena činí. Jak doplňuje Jan Votočka, cena na věci má být konečná a přitom by měla být čitelná i cena původní. Prodejci se někdy též snaží u zlevněného zboží zkrátit či úplně zrušit záruční dobu. Nic takového však není možné, i na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců, a to ze zákona. Výjimkou je reklamování věci pro vadu, pro kterou byla právě sleva při koupi poskytnuta, vysvětluje Votočka. Čtěte také: Bič na české e-shopy, musejí vracet poštovné. V jakých případech?

Slevy v e-shopech? Hra s čísly

Povánoční slevy však nejsou doménu pouze kamenných obchodů, nýbrž je hojně využívají rovněž e-shopy. Velké tuzemské online obchody jako třeba Mall.cz, Kasa.cz nebo Onlineshop.cz už přišly se slevami, které mají atakovat hranici 70 %. Odborníci ale varují, že i v případě e-shopů jde často jenom o hru s čísly. Slevy v řádech desítek procent ve většině případů neznamenají, že je zboží skutečně o tolik procent levnější, než bylo před Vánoci. Obvykle se totiž jedná o slevu z doporučené maloobchodní ceny, která bývá vyšší, než nabízí většina e-shopů, upozorňuje Kamil Demuth z internetového porovnávače Heureka.cz.

Právě srovnávače zboží jako Heureka.cz nebo Zboží.cz ukazují triky online obchodů v plné nahotě. Jak zjistil server Podnikatel.cz na příkladu zboží s vysokými avizovanými slevami, dají se dané výrobky sehnat za stejné a dokonce i nižší ceny v mnoha jiných e-shopech. Původní deklarovanou cenu (hodnota před slevou) pak v podstatě nenajdete u žádného internetového obchodníka.

Test 1: Mall.cz

Nákupní galerie Mall.cz spustila svůj povánoční výprodej o den dříve než v loňském roce, tedy už o půlnoci z 25. na 26. prosince. Obchod láká na slevy ve výši až 70 %, které by měly zůstat až do konce ledna. Server Podnikatel.cz vybral namátkově zlevněné zboží z tří různých kategorií e-shopu a porovnal jeho cenu s cenami v jiných e-shopech. 

V případě epilátoru se slevou 50 % byla cena na Mall.cz opravdu nejnižší. Na druhou stranu za deklarovanou “běžnou cenu” neprodával epilátor ani jeden e-shop. U multifunkční trouby rovněž za “běžnou cenu” nikdo neprodával a navíc ani po slevě 64 % není zboží na Mall.cz zdaleka nejlevnější. Na méně peněz vyjde trouba v pěti jiných online obchodech. Nejlevněji pak v e-shopu, který dokonce prezentuje cenu bez slevy. Posledním porovnávaným zbožím se stalo multifunkční mediální zařízení s 45 %. V tomto případě byla levnější většina e-shopů (11) a e-shop s nejnižší cenou uváděl “běžnou cenu” na zcela jiné úrovni než Mall.cz.

Porovnání cen Mall.cz

Multifunkční trouba Electrolux EOB 33100 X Epilátor BRAUN 3270 SilkEpil 3 Multifunkční mediální zařízení AVerMedia AVerLife Extreme Vision Media Player
Zlevněná cena v Mall.cz 5453 Kč (sleva 64 %) 848 Kč (sleva 50 %) 3299 Kč (sleva 45 %)
Avizovaná běžná cena 14 490 Kč 1699 Kč 5990 Kč
Počet levnějších e-shopů 5 0 11
Nejnižší cena 5372 Kč bez slevy (Novébarvy.cz) 848 Kč na Mall.cz 2488 Kč se slevou 29 % z 3496 Kč (Electromix.cz)
Počet e-shopů s běžnou cenou 0 0 1

Zdroj: Heureka.cz

Test 2: Kasa.cz

Rovněž e-shop Kasa.cz spustil již svůj výprodej se 70% slevami, které by měly trvat do konce ledna. Také v případě obchodu Kasa.cz vybral server Podnikatel.cz náhodně tři výrobky a i zde se ukázalo, že vysoká sleva nemusí znamenat nejnižší cenu. 

Žehlička se za původní deklarovanou cenu 2196 Kč neprodává ani v jednom online obchodu. Nejvyšší cena na internetovém trhu činí dokonce 1169 Kč, tedy o 1000 korun méně než avizovaná původní cena. Žehlička jde navíc koupit levněji v 16 jiných e-shopech a v dalších 17 stojí stejně. Vinotéku s avizovanou slevou 60 % sežene zákazník v podstatě za stejnou cenu v dalších 6 e-shopech. Zajímavostí je, že v některých z nich stojí stejně i bez slevy. Televizi zakoupí o něco levněji v 8 e-shopech, všechny obchody však vesměs avizují podobnou slevu a původní částku přes 20 000 korun.

Porovnání cen Kasa.cz

Žehlička Philips GC 3320/02 Easy Care Vinotéka Baumatic Televize LG 50PW450
Zlevněná cena v Kasa.cz 1002 Kč (sleva 55 %) 2802 Kč (sleva 60 %) 13 399 Kč (sleva 40 %)
Avizovaná původní cena 2196 Kč 6990 Kč 21 999 Kč
Počet levnějších e-shopů 16 (a v 17 stejná cena) 2 (a v 4 stejná cena)
8 (a v 10 stejná cena)

Nejnižší cena 800 Kč se slevou z 1299 Kč (Expert.cz) 2799 Kč bez slevy (Elektrohome.cz) 13 183 Kč se slevou 41 % z 21 999 Kč (Šetřílek.cz a S-elektro.cz)
Počet e-shopů s běžnou cenou 0 0 1

Zdroj: Heureka.cz

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).