Více než čtyři pětiny vytipovaných e-shopů (81,1 %) porušily zákon. Ukázaly to kontroly České obchodní inspekce (ČOI) během prvních šesti měsíců letošního roku. Z celkového počtu 567 konrol zjistili kontroloři porušení nějakého z právních předpisů ve 460 případech. Kontroly se především zaměřovaly na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.
Inspektorát | Počet kontrol | Zjištění | Zjištění v % |
---|---|---|---|
Středočeský a Hl. město Praha | 100 | 79 | 79,0 % |
Jihočeský a Vysočina | 69 | 56 | 81,2 % |
Plzeňský a Karlovarský | 64 | 36 | 56,3 % |
Ústecký a Liberecký | 40 | 33 | 82,5 % |
Královéhradecký a Parbubický | 43 | 42 | 97,7 % |
Jihomoravský a Zlínský | 134 | 108 | 80,6 % |
Moravskoslezský a Olomoucký | 117 | 106 | 90,6 % |
Zdroj: ČOI
Jak ale upozorňuje ČOI, vysoký podíl porušování zákonů objektivně neukazuje stav elektronického obchodování v České republice. Kontroly totiž inspektoři provádějí cíleně v rizikových obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy. V dané souvislosti nelze opomenout ani informace poskytované České obchodní inspekci spotřebitelskou veřejností formou podnětů ke kontrole a různých dotazů, které jsou v rámci dozoru nad trhem využívány,
doplnila Jana Jelínková, mluvčí ČOI.
Čtěte také: Lidé více čtou. Zdvojnásobil se počet e-shopů prodávajících knihy
Nejčastěji e-shopy neposkytují povinné informace
Inspekce na základně kontrol uložila 408 pokut v celkové výši 1,3 milionu korun. Zbylých 52 případů se stále ještě prošetřuje nebo pokuty doposud nenabyly právní moci. Podobně jako vloni e-shopy nejčastěji porušily zákon o ochraně spotřebitele. Obchody užívaly hlavně nekalých obchodních praktik, respektive klamavých obchodních praktik. Ve většině případů se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy, nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících,
upřesnila Jelínková.
Čtěte také: Nakupují v zahraničních e-shopech více Češi nebo Slováci?
Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele se stala povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamace (tedy uplatnění práva z odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou). Nedostatetečné informace ohledně reklamací se podílely na celkovém počtu zjištění jednou třetinou. Samotné přijetí a vyřízení reklamace patřilo také mezi časté pochybení, na které inspektoři přišli. Struktura porušení se tak v zásadě neliší od konkrétních zjištění v roce 2011,
uzavřela Jílková.