Co je kontextová reklama a k čemu slouží?

27. 8. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Kontextová reklama má oproti ostatním online nástrojům tu výhodu, že se zobrazuje přímo na konkrétních webových stránkách a odpovídá obsahu těchto webů. Čtěte poslední díl naší Letní školy internetu.

9. lekce: Kontextová reklama

Jak bylo vysvětleno v 5. lekci, kromě reklamy ve vyhledávání lze na internetu využít i tzv. kontextové reklamy. Tato reklama se zobrazuje přímo na konkrétních webových stránkách a odpovídá obsahu těchto webů. Kontextová reklama může mít podobu textové i grafické reklamy (např. bannery).

Kontextovou reklamu můžete vyzkoušet i s Google AdWords, a to pomocí Reklamní sítě Google. Je to síť partnerských webů, jejichž majitelé souhlasili se zobrazováním reklamy a Google se s nimi o zisky z této reklamy dělí. Jde o statisíce webových stránek – od velkých všeobecně známých webů až po malé specializované stránky, blogy, sociální sítě a diskusní fóra.

Hlavní výhodou těchto stránek je jejich jasné zaměření. Např. reklama firmy, která prodává turistické vybavení, se může zobrazit na webech zabývajících se turistikou a cestováním. Reklamy se tak zobrazují v pravý čas tomu správnému publiku.

Jak se reklamy k webovým stránkám přiřazují?

  • Pomocí technologie kontextového cílení prohledává Google na internetu miliony stránek. Na základě analýzy jejich obsahu určí, o čem jednotlivé weby pojednávají.
  • Na straně inzerenta pak Google podle klíčových slov a reklam v kampani identifikuje hlavní téma reklamního sdělení inzerenta.
  • Pokud nalezne shodu, bude se reklama moci na dané stránce zobrazovat.

Kromě těchto automaticky vybíraných umístění lze v Reklamní síti rovněž vybírat konkrétní stránky, na kterých se mají reklamy zobrazovat. Přehled stránek lze najít v nástroji DoubleClick AdPlanner, který umožňuje weby vybírat podle jejich zásahu, geografického cílení apod.

Jak vytvořím kontextovou kampaň

Stejně jako kampaně ve vyhledávání, i ty kontextové lze “založit” v rámci účtu Google AdWords. Jak na to? Na kartě „Kampaně“ zvolte záložku „Kampaně“ (nad grafem) a v menu vyberte možnost „Nová kampaň“. Postupujte pak podle návodu z minulé lekce, jen v první volbě “Typ kampaně” vyberte jednu z následujících možností:

  • Pouze reklamní síť (textové reklamy): V tomto případě budete moci vytvářet textové reklamy, podobně jako v případě reklamy ve vyhledávání.
  • Pouze reklamní síť (Nástroj pro tvorbu grafických reklam): Tato možnost nabízí vytvořit si vlastní banerovou kampaň, za zlomek nákladů, neboť banery si pomocí speciálního nástroje může vytvořit sám inzerent (více v boxu).

Nástroj pro tvorbu grafických reklam

S Nástrojem pro tvorbu grafických reklam si může vytvořit banery každý inzerent. Stačí v rámci účtu zvolit tuto možnost a začít s pomocí šablon kreativně upravovat barvy, pozadí, písmo, obrázky i texty.

Reklamy vytvořené pomocí tohoto nástroje splňují požadavky AIB (Internet Advertising Buro).

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).