Absolventi do práce nespěchají, dali si prázdniny

20. 9. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Nejlepší podmínky na trhu práce mají čerství absolventi s praxí a vysokoškolským vzděláním v technickém oboru. Neztratí se ani magistři a mladí lidé s maturitou

Absolventi do práce nespěchají, dali si prázdniny

Čerství absolventi škol se do práce nijak zvlášť neženou. Spousta z nich si ještě užila volné léto a začínají si hledat práci až teď na podzim. Vyplývá to ze statistik společnosti LMC, která provozuje portál pracovních příležitostí Jobs.cz. Hlavu se získáním práce si mladí Češi nelámou ani tehdy, kdy pracovních míst ubývá. Ani nižší počet dostupných příležitostí a celkově horší situace na pracovním trhu v letních měsících nevedla k jakékoliv intenzivnější aktivitě uchazečů z řad absolventů oproti předešlým letům. Ti si většinou podobně jako jejich předchůdci užili poslední prázdniny a odložili hledání svého prvního stálého zaměstnání až na září, případně na pozdější podzimní měsíce, komentuje Tomáš Ervín Dombrovský, analytik Jobs.cz. Část čerstvě dostudovaných lidí ale využila brigád, kterých během srpna překvapivě přibylo.   

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Zaměstnavatelé na Jobs.cz v uplynulém měsíci vystavili celkem 19 524 pracovních míst na plný či zkrácený úvazek, což bylo o 5,7 % méně než v srpnu loňského roku. Z tohoto počtu se absolventi mohli ucházet o necelou pětinu pozic, konkrétně to bylo 3525 míst. Průměrný počet reakcí na pozice pro absolventy v srpnu činil 32, čímž o třetinu převýšil průměrný počet odpovědí u všech inzerovaných míst, těch bylo 24.

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Ani horší podmínky trhu práce nepřinutily čerstvé absolventy hledat si o prázdninách práci. Řada z nich začíná až teď. 

Z nových absolventů mají na pracovním trhu zdaleka nejlepší postavení vysokoškoláci s technickým zaměřením. Zaměstnavatelé ale často požadují alespoň půlroční praxi v oboru. Bez ní absolvent jen těžko pochodí 75 % zaměstnavatelů. Žádáni jsou i absolventi magisterských programů, pro které je v nabídce 15 % volných míst. O něco méně pozic vyžaduje bakalářské vždělání a vyšší odborné vzdělání už nepožaduje takřka nikdo. Pozice pro zájemce s alespoň středoškolským nebo odborným vzděláním ukončeným maturitou tvořily necelých 56 % ze všech míst pro absolventy, ovšem v tomto případě byla konkurence mezi uchazeči výrazně vyšší. Zaměstnavatelé v průměru obdrželi 37 odpovědí na jednu takovou pozici. Lidé s vysokoškolským titulem navíc občas i zde bývají zvýhodněni, komentuje Tomáš Ervín Dombrovský. Odborné vyučení bez maturity bylo podmínkou u 12 % pozic. Konkurence je u těchto lidí přitom taktéž velmi silná, v průměru dosahuje na 37 odpovědí na jedno pracovní místo.

Call centrum Úřadu práce už odbavilo přes 200 000 dotazů

Už více než šest let je v provozu Kontaktní centrum služeb zaměstnanosti Úřadu práce. Měsíčně ho využije kolem 6500 lidí a celkem už bylo po telefonu nebo elektronickou poštou zodpovězeno 204 500 dotazů. Nejčastěji volají nebo píší uchazeči o zaměstnání, žadatelé o rodičovský příspěvek, příjemci sociálních dávek, studenti a cizinci. K dispozici jsou mimo jiné informace z oblasti aktivní politiky zaměstnanosti. V případě, že se zaměstnanec dostane do situace, kdy mu jeho zaměstnavatel nevyplácí mzdu z důvodu platební neschopnosti, může se opět obrátit na pracovníky call centra a ti mu poradí, jak postupovat, pochvaluje si Marie Bílková, generální ředitelka Úřau práce. Zájemci získají také informace o sociálních dávkách, způsobech, jak o ně žádat a zákonných podmínkách nutných pro jejich získání. Dozví se i to, zda jim Úřad práce přiznanou dávku odeslal.

Dotazují se především ženy a otázky jsou závislé na roční době. V lednu jde zejména o nezaměstnanost v souvislosti s ukončením pracovních poměrů ke konci předchozího roku. V létě je výrazněji poptávána činnost pracovních agentur. Na podzim call centrum využívají absolventi. Tazatelé z řad zaměstnanců či uchazečů o zaměstnání tvoří drtivou většinu všech klientů. Zbývající třetinu pak tvoří zaměstnavatelé. Pokud jde o způsob dotazování, převažují telefonáty nad e-mailovou korespondencí, říká Oldřiška Němcová, supervizor call centra. Často se lidé ptají také na způsoby dokládání příjmu v rámci žádosti o přiznání přídavku na dítě, výplaty sociálních dávek, rodičovský příspěvek nebo jak postupovat, pokud se chtějí po skončení rodičovské dovolené vrátit do práce. Mnoho otázek směřovalo na sKarty. A to jak v jejich začátcích, tak teď při rušení.

Díky call centru nemusí zájemci o obecné informace z oblasti zaměstnanosti a nepojistných sociálních dávek chodit osobně na pobočku úřadu práce. Stačí jen zavolat nebo poslat e-mail. Pracovníci call centra vyřizují dotazy od pondělí do pátku od 8:00 do 20:00 hodin na telefonním čísle 844 844 803. Pro elektronickou komunikaci slouží dvě e-mailové adresy: kontaktni.centrum@mpsv.cz nebo callcentrum@mpsv.cz. Nejvíce vytížené bývají linky hned ráno a mezi 10:30 a 13:00.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).