Není to nic složitého, jak by se začínajícímu zadavateli inzerce mohlo zdát. A zároveň to není tak „jednoduché“, jak se vám někdy budou snažit nakukat neseriózní prodejci reklamy. Stačí ale použít selský rozum.
Dali mi dvojnásobnou plochu za poloviční cenu,
chlubil se mi nedávno jeden berounský podnikatel. Neměl jsem důvod mu nevěřit – a přesto jsem mu řekl, že koupil špatně. Jak je to možné?
Nakupujte lidi, ne plochu
U reklamy přece nejde jenom o její velikost. Ta je samozřejmě také důležitá (větší plocha je více vidět a tak poskytuje větší šanci, že svým sdělením někoho zaujmete), podstatnější ale je její výkon, čili efektivita. Změříte ji snadno: spočítejte si, za kolik korun „koupíte“ jednoho člověka.
Čtěte také: Už dvě negativní recenze odvádí zákazníky. Jednejte proto okamžitě
Přesně to je problém berounského podnikatele. Pořídil si inzerát sice za poloviční cenu, dokonce dvakrát tak velký, než jaký by získal u konkurence. Vypadá to úžasně, až na to, že „výhodnější“ noviny se dostanou jen k desetině počtu čtenářů, které nabízí konkurent.
Mohlo by vás zajímat: 3 tipy, jak zviditelnit svoji firmu zadarmo
Věřte mi, že jsem si příklad nevymyslel. Pana podnikatele nikdo nepodvedl, jen mu neřekl všechny informace – a on se, jako většina lidí, kteří nejsou zvyklí nakupovat reklamu pravidelně, neptal na ty správné informace. Jenom cena to rozhodně není.
Na co byste se měli ptát?
U tištěné reklamy se vždycky zajímejte o náklad novin (časopisu, letáku…). A nenechte se odbýt: chtějte vědět nejenom, kolik kusů se vytiskne, ale také kolik výtisků si nakonec čtenáři koupí, případně kolik kusů letáku se dostane do poštovních schránek.
Čtěte také: Kvalita se chválí sama. Jak ji ale prodat?
Pokud s tím nemáte zkušenosti, budete se divit, ale není to stejné. U „velkých“ titulů najdete informaci o tištěném a prodaném nákladu, i když se zpožděním, i na webu kanceláře pro ověřování nákladu tisku ABC ČR. A pozor! Máte-li zájem o reklamu v konkrétním městě nebo regionu, nenechte se opít rohlíkem a chtějte čísla za konkrétní region.
Ale i u tiskovin, které svůj náklad nenechávají ověřovat, stojí za to zeptat se. Možná byste se divili, ale slušný obchodník vám možná neřekne úplně všechny informace, pokud ale víte, na co se zeptat, nebude vám lhát.
Čtěte také: Ustát změnu cen konkurence, tvrdá zkouška každé firmy
A podobné je to i na internetu. Jenom místo počtu prodaných nebo roznesených výtisků se zajímejte o počet uživatelů nebo počet zhlédnutých stran. Stejně jako u tisku i na internetu většina vydavatelů nechává svoje data měřit. Výsledky NetMonitoru najdete denně na webu online.netmonitor.cz.
Vypadá to jednoduše, ale kupodivu řada podnikatelů nemá úplně jasno, podle čeho se správně rozhodovat při výběru správné reklamy. Velikost to není, o efektivitě rozhoduje výkon, tedy schopnost oslovit určitý počet lidí. Kolikrát je přitom lepší zasáhnout menší počet pečlivě vybraných lidí, než obrovskou nesourodou masu.
Nestřílejte nazdařbůh. Miřte!
I když to může znít nelogicky, cena by u reklamy neměla být jediné kritérium. Snažte se zasáhnout segment vašich zákazníků. Jste daňová poradkyně? Pak pro vás asi nebude nejvýhodnější inzerovat na stránkách magazínu pro maminky. A naopak, pokud prodáváte dámskou módu, nejspíš se vám nevyplatí reklama v ekonomickém časopise.
Čtěte také: 132 českých značek nabízí franšízu. Už jste si vybrali tu svou?
Stejně tak platí, i když hodně zjednodušeně, že mladé lidi oslovíte spíš přes internetová média, zatímco tištěná média čte střední a starší generace. Poslední pravidlo ale berte jen orientačně a na konkrétní složení čtenářů nebo uživatelů se vždycky zeptejte – třeba Sport určitě nejsou noviny, které čtou jenom starší pánové a například mezi čtenáři Podnikatele.cz je 42 % žen.
Titul | Počet reálných uživatelů | Pageviews |
---|---|---|
Podnikatel.cz | 274 894 | 1 229 436 |
Měšec.cz | 361 271 | 2 189 183 |
Peníze.cz | 777 936 | 4 662 040 |
iHned.cz/byznys | 341 553 | 2 877 753 |
iDnes.cz | 4 381 983 | 791 626 007 |
Blesk.cz | 1 802 819 | 129 989 986 |
Sport.cz | 2 422 395 | 123 119 313 |
Vaření.cz | 810 534 | 6 593 822 |
Titul | Tištěný náklad | Prodaný náklad |
---|---|---|
Blesk | 333 764 | 270 035 |
Deník | 181 709 | 153 918 |
E15 | 54 854 | 53 601 |
Hospodářské noviny | 40 265 | 35 221 |
Lidové noviny | 45 736 | 35 940 |
Mladá fronta Dnes | 207 263 | 171 082 |
Právo | 149 072 | 96 137 |
Sport | 55 251 | 37 729 |
Ekonom | 18 449 | 13 383 |
Euro | 24 480 | 18 788 |
Pestrý svět | 216 853 | 154 408 |
Reflex | 71 302 | 57 531 |
Respekt | 46 853 | 32 328 |
Rytmus života | 241 340 | 160 482 |
Týden | 56 417 | 43 641 |
Týdeník Květy | 58 174 | 43 510 |