Vymáhání televizních poplatků se opět vrací na scénu. Advokátní kancelář Dalibora Kalcsa, která má plnou moc od České televize, opět rozesílá dopisy, ve kterých živnostníky vyzývá k zaplacení koncesionářských poplatků. Jenže s tím samým problémem co v létě 2008, dopisy dostávají i podnikatelé, kteří poplatky řádně platí. Dalibor Kalcso sice už „nevyhrožuje“ tak, jak to činil před rokem, ale struktura dopisu i jeho velká část je identická.
Navíc pro kontrolu údajů doporučuje internetovou stránku, která je však v podstatě nefunkční. Kalcso se brání tím, že stránky spravuje Česká televize a že údaje o neplatičích mu dodává vyhledávací firma Verbis. Ta přitom po loňském skandálu měla zajistit bezproblémový chod vyhledávání, když v létě nahradila společnost BSP Lawyer Partners, která při vytipovávání neplatičů zřejmě použila obchodní rejstřík. Česká televize však jakékoli pochybení znovu odmítá, prý jde pouze o výjimečné případy.
Kalcso opět vymáhá poplatky, opět po nepravých lidech
Píše se srpen roku 2008 a desetitisícům živnostníků přišel jménem České televize dopis, který je vyzýval k zaplacení koncesionářských poplatků. Dopis rozesílal televizí k tomu zmocněný advokát Dalibor Kalcso, který v dopise dosti nevybíravým způsobem vyhrožoval soudem a desetitisícovými poplatky. Údaje o neplatičích pak dodávala firma BSP Lawyer Partners. Jenže databáze, kterou vyhledávací agentura poskytla, byla neplatná a tisíce živnostníků tak dostaly dopis neprávem. Česká televize několikrát otočila v názorech na to, kdo je za celou kauzu zodpovědný, až nakonec vypověděla smlouvu s firmou BSP. Tu v letošním létě nahradila nově vzniklá společnost Verbis. Čtěte více: Živnostníci, třeste se! Advokát s plnou mocí České televize vymáhá neexistující dluhy.
Rok s rokem uplynul a „vymahač“ televizních poplatků advokát Dalibor Kalcso o sobě dává opět vědět. Živnostníkům zase přicházejí dopisy, v nichž po nich požaduje zaplacení poplatků. V případě, že tak neučiní, jim hrozí soudní cestou. Oproti dopisu z loňského roku ubral Kalcso na razanci, ale přesto zůstala struktura a částečně i obsah stejný. Vyhledávací agentura jako smluvní partner klienta vás na základě svých kontrolních zjištění zařadila do seznamu osob, u nichž předpokládá, že nesplnily výše cit. zákonem stanovenou oznamovací povinnost přihlásit se jako poplatník televizních poplatků do evidence ČT, a to do 15 dnů od doby, kdy se staly poplatníkem,
píše se v dopise.
Náhled dopisu
Zdroj: Podnikatel.czOpět ale chodí dopisy živnostníkům, kteří poplatky platí. Mezi ně patří například Josef Pošta. Od pana Kalcsa jsem obdržel dva dopisy, jednou s adresou na provozovnu a podruhé na adresu bytu. Na obě adresy mám přitom doklady o placení televizních poplatků formou SIPO,
napsal serveru živnostník Josef Pošta. Podobnou zkušenost z letošního listopadu ale mají i další živnostníci. Přišlo mi to samé a dokonce dvakrát, jelikož mám na ŽV uvedenou adresu trvalou plus provozovnu. Tak to po mě chce dvakrát. Doma samozřejmě poplatky platím a na provozovně jsem si pořídila televizor 7. listopadu. Poplatek za něj mám uhrazený, ale s podivnou advokátní kanceláří se nějak nejde spojit,
připojila se v diskuzi na serveru Podnikatel.cz uživatelka Alča.
Jak jste na tom, si můžete zkontrolovat na stránkách, které nefungují
Dalibor Kalcso podle loňského vzoru požaduje vysvětlení či uhrazení poplatků včetně desetitisícového penále. Pokud tak živnostník neučiní, hrozí mu soudní cestou. Pro případnou kontrolu údajů pak doporučuje stránku ctprirazka.cz, která však obsahuje pouze formulář bez jediného slova výkladu, a do které se podle dostupných údajů stejně nedá přihlásit. To já vám k tomu těžko něco řeknu, to je věc České televize,
sdělil serveru Podnikatel.cz Dalibor Kalcso.
Kdo může za chybný výběr neplatičů koncesionářských poplatků?
Jenže ani Česká televize se k těmto stránkám nemá. Nekoukal jsem se na stránku ctprirazka.cz, my máme na stránkách odkaz Poplatky, kde je do posledního písmene rozebráno, co, kdy, kde a jak má člověk udělat, aby se řádně přihlásil,
odpověděl serveru Podnikatel.cz tiskový mluvčí České televize Ladislav Šticha na otázku, zda ví, jak vypadají stránky doporučené v dopise. Později pak serveru napsal, že stránka funguje po zadání IČ (identifikačního čísla) a VS (variabilního symbolu), který poplatník najde v dopise.
Jak však upozornil server Podnikatel.cz živnostník Josef Pošta, do systému se nejde přihlásit. Po zadání jeho IČ a variabilního symbolu se mu opět objevil pouze prázdný úvodní formulář. Serveru Podnikatel.cz se podařilo zjistit, že doporučenou stránku www.ctprirazka.cz vlastní předchozí vyhledávací agentura společnost BSP Lawyer Partners. Čtěte také: Kruh se uzavírá. Ovládá BSPLP lidi z České televize?
Screenshot webové stránky ctprirazka.cz
Pozn. Screenshot pořízen dne 30. 11. 2009 (10:35)
Podle čeho Verbis hledá neplatiče?
Otazník visí dále nad tím, jak Česká televize pozměnila spolupráci s Daliborem Kalcsem, aby se neopakovala situace z loňského léta. Každopádně došlo k naprosté změně smlouvy s panem doktorem Kalcsem, došlo k poměrně zásadní změně celého toho procesu,
uvedl Ladislav Šticha. Jenže samotný advokát Dalibor Kalcso hovoří něco jiného. Mě se to nedotklo, já nechodím po provozovnách a nezjišťuji to, já prostě musím vycházet z toho, co dostanu,
odvětil na otázku serveru, zda byly z loňských problémů pro něj vyvozeny nějaké postihy.
Audiozáznam rozhovoru s mluvčím ČT a zastupujícím právníkem
(nutný zvuk)
Zdroj: Podnikatel.cz
Velkou neznámou je rovněž nová vyhledávací agentura, firma Verbis. O společnosti, která vznikla až teprve letos na jaře, je velice těžké zjistit jakékoli údaje či kontakty na jejich představitele. Nemá žádné webové stránky a ani Česká televize kontakt k dispozici ihned nemá. Kontakt na společnost Verbis se pokusím zjistit, ale nejsem si jistý, že budou komunikovat,
dodal Ladislav Šticha. Čtěte také: Vyřešila Česká televize novou vyhledávací agenturou loňský skandál?
Nejasným zůstává také způsob, jakým firma nalézá neplatiče. Podle Štichy nechce společnost podrobnosti ke způsobu vyhledávání z konkurenčních důvodů prozradit, jelikož jde o její know-how. Nehledě na samotné dlužníky, kteří by při znalosti postupů dokázali velice rychle reagovat,
dodal Šticha. Advokát Dalibor Kalcso však v rozhovoru naznačil, že firma posílá kontrolory, kteří chodí po provozovnách, fotí televizory a IČ na štítkách u dveří a poté kontrolují, jestli na to IČ jsou televizory přihlášeny. Přesto je však konečné rozhodnutí o zaslání výzvy na Daliboru Kalcsovi. Pokud jsou dle jeho názoru podklady nedostatečné, není výzva podána,
tvrdí Šticha.
Česká televize se ale hlavně domnívá, že případů neoprávněných výzev je pouze minimum. Můžu vás ubezpečit, že se jedná o jednotlivé případy z desítek tisíc oslovení a většinou se ukáže, kde nastala chyba, zda v databázi či nejčastěji na straně poplatníka. Pokud se domníváte, že je to pro poplatníky nějakým způsobem nekomfortní, tak vězte, že tento způsob je velmi solidní a například ve srovnání se zdravotními pojišťovnami velmi korektní,
komentoval Šticha. Ten zároveň doporučuje, že pokud byl někdo výzvou osloven neprávem, měl by se řídit uvedeným postupem v dopise, tj. kontaktovat Dalibora Kalcsa a vše s ním vyjasnit.
AKTUALIZACE 1.12.2009
Ladislav Šticha, mluvčí ČT: Podnikatel.cz uveřejnil pomluvu ČT
Internetový server podnikatel.cz uveřejnil na svých stránkách lživý článek pod titulkem „Noční můra koncesionářů: Advokát České televize vymáhá neexistující dluhy“. Článek je postaven na tvrzení živnostníka Josefa Pošty, který je podle databáze České televize evidován jako prokazatelný neplatič v kategorii právnická osoba. Pan Pošta je v článku citován výrokem: Od pana Kalcsa jsem obdržel dva dopisy, jednou s adresou na provozovnu a podruhé na adresu bytu. Na obě adresy mám přitom doklady o placení televizních poplatků formou SIPO.
Již toto tvrzení usvědčuje pana Poštu minimálně z omylu, protože podnikatelé nemohou platit TV poplatky přes SIPO. Pokud to tedy tento živnostník neví, sám potvrzuje, že poplatky dosud jako právnická osoba neplatil, a nebo je platil chybně. V každém případě není na místě osočovat Českou televizi z chybného postupu, ale spolupracovat na vyjasnění situace, kterou jednoznačně způsobil poplatník. Podle informací ČT pan Pošta na výzvy advokáta nereaguje. Sám tak brání vyjasnění případu. Celé vyjádření na serveru Česká média
AKTUALIZACE 3.12.2009
Podnikatel.cz se ohrazuje proti nařčení, že uveřejnil pomluvu ČT
Mluvčí České televize Ladislav Šticha zaslal médiím vyjádření, v němž nařkl business server Podnikatel.cz z pomluvy ČT a přístup redakce označil za neprofesionální. Reagoval tak na článek uveřejněný na serveru Podnikatel.cz ze dne 1. prosince, v němž redakce upozorňuje na nesrovnalosti v kauze vymáhání televizních poplatků. Redakce takové nařčení zcela odmítá. Čtěte celé oficiální vyjádření