Problém v komunikaci mezi manažery a ajťáky, o které již na serveru Podnikatel.cz byla řeč, může začít již v samotném vymezení pojmu ajťák. Kdo to je? Je to správce sítě, programátor, opravář počítačů, šéf IT oddělení, projektový vedoucí u SW projektů? Pro někoho je ajťák každý, kdo nenazývá vypínač na PC slovy „kulatej čudlík“, pro jiného každý, kdo pracuje s počítači jinak než jen v PowerPointu a s mailem. Označení „práce v IT“ je velice široké a spadají do něj nejrůznější typy lidí. Někteří z nich odpovídají mediálním stereotypům (znáte IT Crowd, že?), ale pro většinu je práce s počítači totéž jako pro účetní práce s účetní knihou – prostě dělají to, co umí. Někteří jsou geekové, někteří nerdi a někteří … cože? Co to je?
Geekové
Geek je člověk, co má rád technologie. Většinou pracuje někde v IT, ale nemusí to být pravidlem. Má rád technologie podobně jako jiní mají rádi fotbal, auta nebo akční filmy. Pravdou je, že pokud se objeví nová technická hračka, jsou oni ti první, kdo ji mají v ruce. Na druhou stranu geek leckdy přijede na obchodní jednání v novém Audi a v perfektně sednoucím obleku a jeho „geekovitost“ zjistíte až ve chvíli, kdy si zapíše poznámky do zařízení, které na první pohled vypadá jako cosi, co vypadlo ze Star Treku.
Nerdi nejsou šprti
Termín nerd v češtině nenajdeme – kdysi ho kdosi přeložil jako „šprt“, a už se u toho zůstalo. Bohužel překlad není přesný, lépe řešeno neodpovídá tomu významu, co v češtině slovo šprt má. Ti, co četli Boříka a spol., znají postavu českého šprta velmi přesně: je to Bohoušek, protivný tvor, který chce mít ze všech předmětů jedničky, jen se učí, učí a učí, podlézá a není s ním rozumná řeč. Všichni jsme takové typy pravděpodobně zažili ve škole. Nerdi jsou téměř přesným opakem šprtounství, jediný společný rys je ten, že umí probíranou látku. Většinou matematiku a další přírodní vědy, a většinou proto, že je zajímají. Nerd není ve škole snaživý, spíš znuděný, protože ho škola nebo vrstevníci nedokáží nijak zaujmout. Je pravdou, že o komunikaci s okolím dost často nestojí, protože je pro ně nezajímavá. Do značné míry tak vykazují rysy podobné Aspergerovu syndromu.
Časem se z nerdů mohou stát specialisté v nějakém technickém oboru, co budou opravdu neschopní komunikace s „normálním“ okolím a jejich zábavou bude sledování kultovních filmů v režisérské verzi a pročítání komiksů, ale nebývá to pravidlem – mnozí díky svému vysokému IQ pochopí, jak komunikovat se světem, a pohyb v reálném světě považují za svého druhu dobrodružnou hru. Čtěte více: Nebuďte lama, naučte se správně komunikovat s ajťákem
Komunikujte stručně a jasně
Lidé od IT nemilují dlouhé řeči a výzva „Uděláme si k tomu problému schůzku s dalšími odděleními“ nepadá většinou na úrodnou půdu. Obzvlášť pokud jsou těmi „dalšími odděleními“ marketing, PR nebo obchod, tedy lidé zvyklí věci domlouvat. Z pohledu IT jsou právě obchodníci a marketéři největší žvanilové, posedlí dlouhými schůzkami a hovory, kde se probírá vše stále dokola (ano, i lidé z IT mají své stereotypy). Pokud tedy chcete minimalizovat třecí plochy, snažte se držet ajťáky co nejdál od podobných hovorů (oni vám tam většinou stejně nebudou nic platní) a seznamte je s výsledkem na dvacetiminutovém setkání. Čtěte více: 7 tipů, jak zefektivnit práci z domova
V komunikaci se snažte být tak pregnantní, jak jen to lze. Netřeba mluvit v jedničkách a nulách, ale mějte na mysli, že lidé od IT většinu času tráví se stroji, které udělají přesně to, co jim řeknou, a neudělají nic, co jim neřeknou. Snažte se proto držet při zemi a vyhnout se nejednoznačnostem. Pokud rádi prokládáte svou řeč nadsázkou či ironií, mějte na paměti, že se v IT oddělení můžete setkat s nepochopením a reakcí může být naprosto kamenný výraz a vážně míněný dotaz, jak že to myslíte.
Uvědomte si, že lidé od IT, zejména programátoři, jsou přesvědčení, že vědí líp než vy, jak má jejich práce vypadat. Připravte se na to, že často mají pravdu – trvat na své představě je pak zpozdilé. A připravte se i na to, že často pravdu nemají. Pak musíte ukázat obrovskou porci manažerských dovedností a diplomacie a přesvědčit je. Pak je nejlepší sejít do jejich kutlochu a trpělivě jim vysvětlit, proč chcete, aby věci pracovaly tak, jak to chcete vy. Jednoduchými slovy a jasnými argumenty.
Pokud se vám podaří vysvětlit IT oddělení, na čem pracují a proč, pokud jim vysvětlíte souvislosti, pokud s nimi budete jednat na rovinu a pokud v nich vzbudíte vědomí sounáležitosti s celkem, získáte ve vašich ajťácích nejloajálnější pracovníky, co budou chodit se skvělými nápady a budou perfektní součástí kolektivu. Mluvit tiše, snažit se dělat na IT dojem hloupými rádobyslangovými hláškami a chovat se k nim jako k „divným lidem“ je nejjistější způsob, jak udělat z firemního IT oddělení partu nemotivovaných nevstřícných otrapů, co považují zbytek firmy za nesnesitelné idioty a chovají se podle toho. Čtěte více: 5 typů zaměstnanců, kterým se vyhýbejte velkým obloukem
Zapište si do manažerského “de(bil)níčku”
- Nesnažte se mluvit IT žargonem (pokud se nechcete zesměšnit). Říct ajťákovi „už vám šlape ípévéšestka?“ znamená, že si koledujete o dlouhý zkoumavý pohled a o odpověď, po níž nebudete tušit, jestli vám dotyčný vážně odpověděl, nebo jestli vám řekl zjevný nesmysl, aby si vás otestoval. Nezapomeňte, že každou podobnou snahu „zapůsobit“ dokáže odborník bleskově rozpoznat a zesměšnit, a to platí i pro jiné obory.
- Neříkejte ajťákům „Jééé, já bych tohle nikdy neuměl(a)“ – oni to vědí. Ostatně taky neříkáte doktorovi na rentgenu „Jééé, pane doktore, já bych se v tom vůbec nevyznal(a)!“ Ajťáci zase neumí spočítat daň z příjmu a neznají všechny související předpisy, ale považují za samozřejmé, že to umí někdo jiný.
- Nemluvte s ajťáky jako s dětmi, jako s psychicky nemocnými, jako s méněcennými – nic z toho nejsou. Na ajťáka mluvte tak hlasitě, jak uznáte za vhodné – není to Němý Bobeš, který při rozmáchlejším gestu uteče. Ale vycítí, když se k němu chováte nepřirozeně, přezíravě nebo jinak podivně.
- Nechovejte se k IT jako k cizímu elementu, trpěnému z nutnosti. Nedávejte najevo svůj postoj, že „byste se bez těch počítačů obešli, ale musíte je mít, tak jste si na to najali pár podivínů a dali jim kancelář ve sklepě, když už to muselo být“. Dobré IT oddělení je většinou stejně důležitou součástí chodu firmy jako dobrá účtárna; je součástí týmu, tak se k němu chovejte naprosto stejně jako k ostatním.
- Není pravda, že ajťáka rozčiluje komunikace s neznalými. Většina v IT jsou lidé, co neznalému rádi poradí, pokud vidí upřímný zájem. Když se slušně zeptáte, kde je na klávesnici zavináč, tak vám většina ukáže, kde je, protože je to pro ně snazší, než za vás ty mailové adresy psát. Spolehlivě je ale vytočí ignorantský přístup. Zkuste ajťákovi říct: „Ne, mě nezajímá, jak se stalo, že jsem si kliknutím zaviroval počítač, prostě to opravte, to je vaše práce!“ Nebo se zkuste na ten zavináč zeptat pětkrát v jednom týdnu.