Aktuální i připravované změny v eNeschopenkách

18. 5. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V eNeschopenkách proběhla od začátku roku řada změn. Někteří zaměstnavatelé to díky verzi používaného programu možná ani nezjistili, jiné se připravují.

Přes počáteční obavy lékařů a často i zaměstnavatelů se elektronické dočasné pracovní neschopnosti v současné době velmi osvědčily.

Co se dozvíte v článku
  1. Změnové notifikace zaměstnavatelům
  2. Verze 2 pro automatizovaná zpracování
  3. Změny v ePortálu pro zaměstnavatele
  4. Vylepšené tiskové výstupy
  5. Plánované změny do budoucna

Přestože aktuální mimořádná opatření nikdo nemohl předpokládat, bylo spuštění eNeschopenek nesporně ideálně načasováno. Od začátku roku však došlo k několika změnám a další se připravují. Server Podnikatel.cz přináší ve spolupráci s Českou správou sociálního zabezpečení jejich výčet.

Změnové notifikace zaměstnavatelům

Zaměstnavatelé, kteří si požádali o zasílání notifikací, jistě ocenili jejich výhodu. Ovšem ihned po spuštění této služby od měsíce ledna 2020 se ukázalo, že informace o vzniku, pokračování a ukončení (DPN) dočasné pracovní neschopnosti jsou nedostačující. Proto Česká správa sociálního zabezpečení zprovoznila takzvané změnové notifikace. Jedná se o důležité změny v datech – Neschopen práce od, Neschopen práce do, změny v prvních 14 dnech v adrese místa pobytu v době DPN, ve vycházkách, ošetřujícími lékaři a indikace, zda se jedná o úraz, a dále notifikace o stornech případu DPN.

V notifikacích zasílaných do datové schránky zaměstnavatele na žádost jsou změny poskytovány od 28. února 2020. Podrobněji na webu České správy sociálního zabezpečení. Od měsíce března 2020 je pro zaměstnavatele rovněž zveřejňována informace o profesi. Tento údaj je důležitý i pro sdělení, že je zaměstnanec v karanténě v případě, kdy je nařízená karanténa vystavena formou eNeschopenky. Uvedená rozšíření jsou rovněž promítnuta do portálových on-line služeb. Čtěte také: Podrobně o nařízené karanténě pro zaměstnance i zaměstnavatele

Verze 2 pro automatizovaná zpracování

Pro automatizované zpracování ve mzdových systémech jsou k dispozici ve verzi 2 tzv. služby e-podání DZDPN (Data zaměstnavatelům o dočasných pracovních neschopnostech). Záleží ovšem na konkrétním software používaném zaměstnavatelem, zda již na tuto novou verzi přešel. Původní verze, která tyto změny neposkytuje, je ještě funkční kvůli poskytnutí přechodného období a plánujeme její ukončení k 30. 6. 2020, upozorňují z oddělení komunikace České správy sociálního zabezpečení.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Změny v ePortálu pro zaměstnavatele

Na ePortálu ČSSZ byly od 1. ledna 2020 zprovozněny pro novou eNeschopenku dvě služby pro zaměstnavatele:

Informace o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance, ve které získá zaměstnavatel po zadání rodného čísla zaměstnance (resp. evidenčního čísla pojištěnce v případě cizince) aktuální informace o případu dočasné pracovní neschopnosti tohoto zaměstnance, tj. aktuální údaje v evidenci ČSSZ.
Přehled zpracovaných podání o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnanců, sloužící především mzdovým účetním. Touto službou se získají přírůstky zpracovaných dokladů o pracovních neschopnostech zaměstnanců ve zvoleném období až 31 dní. Období na této službě se vztahuje k datu zpracování bez ohledu na datum vystavení konkrétního podání. Volbou postupně navazujících ukončených intervalů se touto službou zajistí stažení všech zpracovaných dat.

Tato on-line služba ePortálu ČSSZ je analogická ke službě e-podání DZDPN (Data zaměstnavatelů o dočasných pracovních neschopnostech). Na základě podnětů zaměstnavatelů byla doplněna on-line služba Přehled dočasné pracovní neschopnosti zaměstnanců, která poskytuje seznam dočasných pracovních neschopností zaměstnanců spadajících i částečně do zadaného období. Tím se vyřešil problém, na který server Podnikatel.cz před časem poukazoval. Pokud totiž došlo k vystavení eNeschopenky lékařem zpětně, např. neschopenka vystavená v měsíci únoru zpětně k 31. lednu, projevila se v dávce za únor, což nebylo z pohledu zpracování mezd ideální. Čtěte také: Vyšší ošetřovné a podmínky pro dohodáře

skoleni_8_1

Vylepšené tiskové výstupy

Jak dále informovala Česká správa sociálního zabezpečení, v měsíci březnu a dubnu bylo vylepšeno zobrazování detailů v PDF výstupech. Například byl doplněn variabilní symbol zaměstnavatele a profese a optimalizován celkový výkon systému, který musel zajistit zpracování enormního a začátkem roku nepředpokládaného množství eNeschopenek (vystavovaných nově i pro karantény). Dále na žádost zaměstnavatelů je údaj o profesi zobrazován i v tištěných seznamech práce neschopných.

Plánované změny do budoucna

Předně bude doplněna služba Přehled zpracovaných podání o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnanců o nový formát výstupu XML vhodný pro automatizované zpracování. Dále umožnění tisku seznamů v úsporném černobílém formátu, tj. bez vybarvených plných ploch, označování „přečtených“ notifikací v seznamu služby Přehled zpracovaných podání o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnanců, optimalizace rychlosti generování prvotních notifikací. Rádi bychom vylepšili uživatelský komfort pro zaměstnavatele a účetní firmy i o požadavky získané naším call centrem, jako je např. umožnit předvyplnění formulářů zasílaných zaměstnavateli daty přímo z on-line služeb portálu nebo přehlašování pověřeného za jiný pověřující subjekt, který využijí zejména účetní firmy obsluhující více zaměstnavatelů, uzavřela Česká správa sociálního zabezpečení.

Autor článku

Dagmar je redaktorkou Podnikatel.cz a ve svých článcích se zaměřuje na oblast mzdového účetnictví a personalistiky. Mzdové účetní pravidelně školí a poskytuje rady v odborné poradně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).