Otázky a odpovědi: Co znamenají mimořádná opatření kvůli koronaviru pro firmy

10. 3. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Od 10. 3. 2020 od 18:00 hodin se ruší veškerá kulturní představení, sportovní i náboženské akce, trhy, veletrhy, a to veřejné i soukromé pro sto a více osob.

Připravili jsme přehled otázek a odpovědí, co schválená mimořádná opatření znamenají.

Jaké akce se ruší?

U koncertů, divadelních představení nebo plesů je jasné, že se jich zákaz týká, otázky mohou nastat u pořadatelů některých sportovních utkání, soukromých firemních akcí a večírků nebo akcí, na jejichž seznamu hostů je „jen“ 90 lidí.

Mimořádné opatření sice výslovně mluví o “zákazu” akcí, je ale důležité myslet na to, že konání akce je zakázáno pouze po dobu trvání tohoto opatření. Neznamená to, že se akce automaticky ruší a už se nikdy neuskuteční. Je důležité si interně rozhodnout o tom, zda je možné danou akci uskutečnit v náhradním termínu, nebo ne.

Například konferenci o nových trendech v marketingu je určitě možné (i když zřejmě velmi obtížné) posunout z března na září, zatímco třeba veletrh cestovních kanceláří zaměřený na letní dovolené už podobně odložit nejde, protože v září už o něj nikdo nebude mít zájem. Pozor, pokud je přesunutí termínu “pouze” komplikované, například z důvodu velké finanční zátěže nebo jiných obtíží, je podle zákona stále možné. Možnost nebo nemožnost posunutí tedy nelze z právního pohledu posuzovat pouze s ohledem na případné finanční ztráty.

To je důležité si ujasnit i kvůli dalšímu právnímu posouzení, co a v jaké výši se musí smluvním stranám vracet a na co naopak má nárok pořadatel akce.

Jaké typy akcí podléhají zákazu?

Firemní akce a eventy

Firemní akce, konference, večírky pro klienty nebo networkingové eventy pro předem daný seznam hostů podléhají zákazu, pokud se jich má zúčastnit více než sto lidí.

Sportovní utkání, amatérské závody

V případě, že pořádáte utkání v profesionálních či poloprofesionálních soutěžích, je podle předsedy vlády na vašem rozhodnutí, zda akci uskutečníte bez diváků, nebo nikoliv.

Pokud jste ale organizátorem akcí pro amatéry a nadšené sportovce, třeba běžecké závody, zákaz se na vás vztahuje.

Kulturní akce

Kina, divadla a jiná kulturní setkání pro více než 100 lidí.

Čtěte také: Karanténa kvůli koronaviru: Na co mají zaměstnanci nárok a na co ne?

Na naši akci má přijít 90 lidí. Je pravda, že se na ni zákaz nevztahuje?

Pravda to sice je, ale doporučujeme být opatrní. I když mimořádné opatření zakazuje akce nad 100 osob, je otázkou, zda počet 90 lidí na akci dokážete určitě splnit. Kromě počtu jmen na seznamu hostů je totiž nutné počítat i s osobami zajišťujícími catering nebo ochranu dané akce.

Pokud by organizátor počítal pouze s 90 osobami, ale nakonec se jich na akci sešlo 101, je pak nutné prokázat, že oprávněně předpokládal, že přítomných bude méně než 100. Z opatrnosti ale doporučujeme aktuální počty osob hlídat a nadbytečné lidi raději na akci nepustit.

Jste organizátor: Jak máte postupovat?

V případě, že se na vás zákaz vztahuje, jedná se o zrušení události z důvodů tzv. vyšší moci. Škoda při zrušení akce pak může vzniknout všem zúčastněným – pořadatelům, cateringové společnosti nebo třeba eventovému prostoru.

Nejprve všechny informujte

I když by se mohlo zdát, že o daném opatření a rušení akcí již všichni ví z médií, je i tak důležité o tom své klienty, zákazníky i dodavatele informovat.

Pokud byste svým sponzorům, obchodním partnerům, dodavatelům nebo účastníkům akce oficiálně neoznámili, že se daná akce ruší a proč tomu tak je, je možné, že byste jim museli škodu nahradit nebo jim vrátit to, co vám už poskytli i přesto, že byste podle ustanovení o vyšší moci, které máte ve smlouvě, jinak nemuseli.

Současně byste měli v daném prohlášení informovat o tom, zda se akce ruší bez náhrady (protože později už uskutečnit objektivně nejde), nebo jestli v budoucnu stanovíte náhradní termín akce.

Prostudujte smlouvy

Podívejte se do smluv, které jste ohledně akce uzavřeli. Jedná se třeba o nájemní smlouvy na daný prostor, o zajištění dodávek služeb anebo i o obchodní podmínky, které se vztahují na prodej a vracení vstupného.

V daném dokumentu pak hledejte ustanovení, které se týká vyšší moci. V tom najdete, co si strany musí nahradit a co naopak ne.

Smlouvy mlčí?

I naše zákony samozřejmě obsahují ustanovení, jak situaci řešit. Vždycky ale bude záležet na tom, o jakou akci mělo jít a hlavně, jestli je možné ji uskutečnit později. Některé fixní závazky bude možné zrušit bez sankcí, jiné smlouvy budou obtížněji vypověditelné. Tuto situaci je nejrozumnější konzultovat přímo s právníkem.

Akci jsme zrušili preventivně, co teď?

Pokud se ale na vás zákaz nevztahuje a svou akci jste zrušili pouze z preventivních důvodů, rady uvedené v tomto článku se nedají použít automaticky a na smlouvu nebo pojistné podmínky by se měl určitě podívat váš právník.

Uhradí škodu stát?

Stát vám náklady vynaložené na konání akce, která se nyní musí zrušit nebo posunout, bohužel nenahradí. Při vydání mimořádného opatření totiž postupoval v souladu se zákonem a neporušil žádnou svou povinnost.

Už před několika dny ale stát oznámil, že od 1. 4. 2020 bude poskytovat bezúročné půjčky podnikatelům, jejichž business byl novým typem koronaviru dotčen. Dá se také uvažovat o vypsání určitých nenárokových dotací.

Čtěte také: Kompenzace za koronavirus. Menší podnikatelé budou moct získat bezúročné úvěry

Co říkají pojistné smlouvy?

V případě, že ze smluv uzavřených s dodavateli vyplývá, že na vrácení již zaplacených prostředků nemáte nárok nebo že vstupné musíte vrátit v plné výši, ještě není třeba zoufat.

Pokud máte akci pojištěnou, podívejte se do pojistných smluv a podmínek, i v nich pravděpodobně najdete ustanovení týkající se vyšší moci i výše pojistného plnění v případě zrušení akce z takového důvodu.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

A co když akci stejně uspořádáte?

V případě, že byste akci uspořádali navzdory tomuto mimořádnému opatření, hrozí vám pokuta až do výše 3 000 000 Kč nebo by vaše konání mohlo být posouzeno jako trestný čin.

Autor článku

Tomáš Pauch je advokátem AK eLegal, kde se věnuje ochraně osobních údajů a pomáhá klientům především v IT oblasti. Jeho parketou je také problematika veřejných zakázek a související smluvní agenda.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).